کمک به مردم آفریقا

دانش هسته ای با بیماری خواب مبارزه می‌کند

سازمان بین المللی انرژی اتمی از امضای توافق نامه ای برای کمک به مردم آفریقا در مبارزه با پشه تسه تسه که ناقل انگل بیماری خواب است خبر داد.
کد خبر: ۲۹۷۰۵۸

به گزارش ایرنا ، پایگاه اینترنتی سازمان بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، این سازمان که 30 سال برای حل این مشکل در کشورهای آفریقایی فعالیت کرده است، روشی به نام «روش عقیم سازی حشرات» را ارائه می دهد.

روش عقیم سازی حشرات ، شیوه کنترل حشرات بر پایه دانش هسته ای است که اغلب «کنترل زیستی حشرات» خوانده می شود.

سازمان بین المللی انرژی اتمی یاداشت تفاهمی را با اتحادیه آفریقا به امضا رساند که همکاری در چند حوزه را توسعه می بخشد. مطالعه بر روی بیماری خواب به دنبال یک آزمایش نتیجه بخش در زنگبار در اواخر دهه 1990 انجام می شود.

بیماری خواب یک بیماری کشنده است که در 35 کشور آفریقایی گزارش شده است. این بیماری سالیانه 400 هزار انسان را به کام مرگ می کشاند و سبب تلف شدن حدود سه میلیون راس دام در کشورهای آفریقایی می شود. این بیماری علاوه بر مرگبار بودن‌، مانع اصلی بر سر راه توسعه محسوب می شود، بطوری که در سال حدود چهار میلیارد دلار (7.2 میلیارد یورو) خسارت ایجاد می کند.

سازمان بین المللی انرژی اتمی توضیح داد: در روش عقیم سازی حشرات ، میلیون ها حشره نر عقیم شده در مناطق مورد نظر رها می شود. این حشرات با حشرات وحشی ماده جفت گیری می کنند اما هیچ فرزندی تولید نمی شود. در نهایت رشد جمعیت این حشرات متوقف شده و به آرامی در طول زمان کاهش می یابد.

همکاری پزشکی بخشی از وظایف سازمان بین المللی انرژی اتمی است. مقر این سازمان در وین قرار دارد و مسئول ترویج کاربرد های مسالمت آمیز انرژی اتمی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها