گروه جامعه - مستوره برادران نصیری: همه چیز از یک سر درد شروع می‌شود،اول می‌رود پزشک عمومی،چند تا داروی مسکن،خوب نمی‌شود. دکتر متخصص داخلی بعد از دو بار ویزیت و داروی جدید، پزشک متخصص مغز و اعصاب را معرفی می‌کند،یک سری آزمایش،مراجعه مجدد و نوار مغز،سی‌تی اسکن و حالا خودش به توصیه آشنایی برای پزشک متخصص اعصاب و روان وقت گرفته است. این روند هم یک سالی طول کشیده اما طبیبی دردش را دوا نکرده، چون در واقع تشخیص درستی داده نشده است، این روز‌ها البته ماجرای مشابه این، زیاد شنیده می‌شود. بیماری‌ای که یا تشخیص داده نشده و یا این‌که دیر تشخیص داده شده و برای بیمار مشکل ساز شده است.
کد خبر: ۲۹۵۶۸۶

حتی با در نظر گرفتن همه پیچیدگی‌های موجود در علم پزشکی و تشخیص بیماری‌ها هم نمی‌توان نسبت به پیشرفت‌های آن بی‌تفاوت بود و این پیچیدگی‌ها توجیهی برای تاخیر یا اشتباه در تشخیص‌ها نمی‌شود.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با تایید این مطلب و تاخیر در تشخیص‌های پزشکی به عوامل متعددی اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید:از یک سو اشتباه از خود بیماران است که ترجیح می‌دهند مطب‌های شلوغ را برای درمان انتخاب کنند و به شلوغی یک مطب بیشتر از توانایی پزشک در درمان اعتماد می‌کنند و از سوی دیگر مساله به خود پزشکان و زمانی که برای بیماران خود صرف می‌کنند، بر‌می‌گردد.

او تبلیغات نادرست، توجه به ظواهر و شیک بودن ساختمان مطب و انتخاب پزشک با ملاک‌های غیرعلمی را از علل شلوغی بیش از حد برخی مطب‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: وقتی بیماری ترجیح می‌دهد به چنین مطبی برود در واقع باید خودش را برای تشخیص‌هایی که بیشتر وابسته تشخیص‌های پاراکلینیک است، آماده کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ادامه می‌دهد: در واقع برای پزشکی که باید بیش از 50‌بیمار را در یک روز ویزیت کند، چاره‌ای باقی نمی‌ماند. جز این که به جای استفاده از روش معاینه دقیق بیمار، کسب سابقه بیماری و در واقع ارتباط کلامی درست با بیمار، چند دقیقه بعد از دیدن او، از آزمایش و یا سایر روش‌های پاراکلینیکی نظیر رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن استفاده کند.

خسرونیا تاکید می‌کند: البته شلوغی برخی از مطلب‌ها بخاطر سابقه کار و توانایی زیاد پزشک است و مسلما چنین پزشکانی از انجام معاینات دقیق بیمار، دریغ نمی‌کنند اما مواردی هم وجود دارد که پزشک به خاطر تعداد زیاد بیمار وقت نمی‌کند بیمارش را به درستی معاینه کند و این مساله سبب می‌شود، تشخیص درست و به موقع به تاخیر بیفتد.آنچه که از سوی رئیس جامعه متخصصان داخلی عنوان می‌شود اتفاقا در دستورالعمل تعرفه‌های پزشکی هم دیده شده است.براساس تعرفه‌های پزشکی اعلام شده، هر پزشک متخصص در هر ساعت باید 4 تا 6 بیمار را ویزیت کند که چنین دستورالعملی در مطب‌های پزشکان به ندرت انجام می‌شود.

خسرونیا به طبابت‌های قدیمی اشاره و اظهار می‌کند: در گذشته وضعیت رضایت پزشکان و بیماران، مثبت‌تر از حال حاضر بود و ارتباط پزشک و بیمار وضعیت مطلوبی داشت.

او ادامه می‌دهد: پزشک وقت زیادی برای بیمار می‌گذاشت و تشخیص نهایی او منوط به معاینه دقیق بیمار، توجه به سابقه بیماری، کسب اطلاعات جزیی از بیمار و دقت در کار درمان بود.

درمان مشروط به هزینه

شلوغی برخی مطب‌ها، معاینات سرسری، استفاده از روش‌های پاراکلینیک و بی‌دقتی پزشک شاید از عواملی برای تاخیر یا اشتباه در تشخیص محسوب شود اما مساله دیگر هزینه‌هایی است که بیمار ناچار به پرداخت آنها می‌شود.

دکتر حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این مساله می‌گوید: توصیه به انجام آزمایش، رادیولوژی و یا سایر روش‌های پاراکلینیک در واقع سبب شده پزشک به جای تمرکز بر علم و دانش خود، درمان را به اعلام نتایج آن بخش‌ها منوط کند که علاوه بر کند شدن و تاخیر در پروسه درمان، هزینه‌های زیادی را بر بیمار تحمیل می‌کند.

او ادامه می‌دهد: در کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، اگر پزشکی برای موردی غیرضروری استفاده از سی‌تی‌اسکن یا MRI را توصیه کند، مبلغ و هزینه انجام آنها از جیب پزشک کسر می‌شود؛ در حالی که زیاده‌روی از تجویز این روش‌‌ها در کشور ما عاملی برای ورشکستگی بیمه‌ها شده است.

بیماران عجول

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی معتقد است تشخیص برخی از بیماری‌ها واقعا زمان‌بر است و بیماران گاهی حوصله به خرج نداده و با تعویض پزشک روند درمان را کند می‌کنند.خسرونیا به بیمارهایی نظیر بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله پولیت روده اشاره می‌کند و می‌گوید: تشخیص پولیت روده حتی ممکن است چند سال طول بکشد، اما ممکن است تا تشخیص و درمان نهایی، بیمار چند بار پزشک خود را عوض کند.

او به بیماران توصیه می‌کند: بهتر است بیمار حوصله به خرج داده و با انتخاب پزشکی که واقعا برای او وقت می‌گذارد، با اعتماد به پزشک به او در روند تشخیص و درمان کمک کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بیماران را از این جهت که به اشتباه پزشکی را برای بیماری خارج از تخصص او انتخاب می‌کنند، مقصر می‌داند.شهریاری معتقد است: 60 تا 70 درصد مراجعات بیماران به پزشکان متخصص و فوق تخصص در کشور ما غیرضروری است.

به گفته او بیماران بدون توجه به نوع بیماری، پزشک مربوط و سیستم ارجاع، به تشخیص خود ترجیح می‌دهند برای هر درد و یا بیماری به متخصص یا ترجیحا فوق تخصص مراجعه کنند که چنین عملی، کامل غیرعلمی و غیراصولی است.

تخلفات پزشکی

هرچند که بر اساس قانون، شکایت از قصورات پزشکی از جمله اشتباه در تشخیص و اختلال در درمان قابل پیگیری است اما نگاهی به تعداد پرونده‌های شکایات پزشکی در کشور کمی موضوع را شک‌برانگیز می‌کند.

بر اساس اعلام سازمان نظام پزشکی کشور، پزشکان عمومی در رده دوم شکایت از جامعه پزشکی کشور قرار دارند و بعد از آنها به ترتیب دندانپزشکان، متخصصان زنان و زایمان و ارتوپدها در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هر چند که شکایات پزشکی در سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است اما گزارش‌های سازمان نظام پزشکی می‌گوید 60 درصد شکایت‌ها قبل از تشکیل پرونده با رضایت دو طرف مختومه می‌شود.

بر همین اساس در سال گذشته، چهار هزار و 145 پرونده تخلفات پزشکی تشکیل شده که با توجه به بار بیماری‌ها در کشور و اذعان مسوولان نسبت به اشتباهات پزشکی در تشخیص و درمان، این تعداد پرونده، بیشتر نبود آگاهی مردم نسبت به پیگیری شکایات پزشکی، حل و فصل پرونده‌ها قبل از شکایت و ایراد‌های سیستم شکایات را به جای کم بودن حجم این شکایات در ذهن تداعی می‌کند.

چه باید کرد

علی‌رغم این‌که تشکیل و اجرای طرح پزشک خانواده در کشور که با اهداف اصلاح نظام سلامت و اتفاقا توجه به چنین مشکلاتی شکل گرفته، اما دست‌کم تا چند سال آینده امیدی به بهبود این‌گونه مشکلات نمی‌رود.

دکتر شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این موضوع، می‌گوید: تمام نظام‌های سلامت موفق دنیا در واقع با طرح پزشک‌خانواده توانسته‌اند بر چنین مشکلاتی فائق آیند.

او با انتقاد از اجرای طرح پزشک خانواده، ادامه می‌دهد: براساس این طرح باید به ازای هر 500 تا 1000 نفر یک پزشک خانواده باشد تا تمام سوابق بیماری‌ها و مشکلات سلامت فرد با تشکیل پرونده‌های دقیق قابل دسترسی و بایگانی باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار می‌کند: در صورتی که طرح پزشک خانواده به شکل صحیح و نه پرداخت حق‌الزحمه به ازای تعداد بیمار، انجام شود، در واقع پزشک خانواده با اطلاعات درستی که از سابقه بیمار دارد، بدون اتلاف در روند تشخیص، مسیر درست آن را طی می‌کند.

در واقع به اعتقاد کارشناسان نظام سلامت، اصلاح ساختار نظام سلامت در کشور با غیر مالی کردن رابطه پزشک و بیمار، اصلاح نظام بیمه‌ها، توجه به حقوق بیمار و پزشک و اجرای صحیح طرح‌هایی نظیر پزشک خانواده امکان‌پذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها