گروه سلامت: یک جراح عمومی گفت‌: 50 درصد سرطان‌های سینه با معاینه توسط خود فرد یا بیمار تشخیص داده می‌شوند و فقط 10 درصد از آنها برای تشخیص نیاز به معاینه پزشک متخصص دارند. دکتر زیبا شاه‌پسند در گفتگو با ایسنا درباره سرطان پستان اظهار کرد: سرطان پستان بیماری‌ای است که در آن سلول‌های بدخیم از بافت پستان منشأ می‌گیرند و به طور نامنظم تکثیر می‌یابند.
کد خبر: ۲۹۵۰۸۶

وی ادامه داد: این سلول‌های بدخیم بدون این که موجب بروز عکس‌العمل تداخلی و تهاجمی در سیستم ایمنی بدن فرد شوند به‌طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می‌کنند.

دکتر شاه‌پسند درخصوص معاینه شخصی افزود:‌ این کار به‌احتمال تشخیص زودرس سرطان می‌افزاید و باعث افزایش بقاء فرد می‌شود. وی تصریح کرد: عوامل وراثتی، مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، ‌چاقی، ‌مصرف سیگار و مشروبات الکلی، بالا رفتن سن، سن نامناسب در اولین بارداری، یائسگی دیررس، اختلال در کار سینوس‌های تخمدان و اندومتر رحم و سابقه سرطان‌های اولیه و استفاده طولانی مدت از قرص‌های جلوگیری از بارداری از عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

این جراح عمومی درخصوص شایع‌ترین علائم سرطان پستان گفت: شایع‌ترین علائم سرطان پستان برآمدگی یا توده‌ای است که توسط پزشک یا خود فرد کشف می‌شود و به ندرت دردناک است. خونریزی از نوک پستان، اختلاف اندازه یا شکل دو پستان، فرو رفتن نوک پستان به داخل یا درون کشیده شدن پوست روی پستان نیز از علائم مهم سرطان پستان محسوب می‌شود.

وی در ادامه در خصوص بهترین زمان برای معاینه پستان اظهار کرد: در سن قبل از یائسگی، ماهانه طی 10 - 7 روز پس از شروع عادت ماهانه و در سن پس از یائسگی یک روز خاص در هر ماه را می‌توان به معاینه پستان‌ها پرداخت.

دکتر شاه‌پسند همچنین تصریح کرد: اگر طی معاینه متوجه فرورفتگی در نوک پستان‌ها یا توده قابل لمس یا ترشح غیرعادی شدید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. اگر پزشک یافته‌ها را تایید نکرد معاینه باید در عرض یک ماه یا بعد از سیکل قاعدگی بعدی تکرار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها