ملاحظات بازسازی عراق(بخش آخر) در جهت قانون اساسی

جام جم آنلاین - فعالیت های شبه نظامی فرقه ای در بغداد ، که شورای حاکم در آنجا وظیفه دارد بر نوشتن قانون اساسی که از نظر همه گروههای عراقی قابل قبول باشد ، نظارت کند ، انعکاس می یابد.
کد خبر: ۲۸۹۶۴
کمیته ای که مسوول انتخاب اعضای یک کمیته برای انتخاب قانون اساسی است و قرار بود حاصل کار خود را در اواسط سپتامبر گزارش بدهد حالا می گوید به زمان بیشتری نیاز دارد.
اختلاف بین کردها ، که شتاب دارند یک کشور فدرال به سبک امریکا داشته باشند و شیعیان مذهبی ، که می خواهند تا خروج امریکایی ها منتظر بمانند شدید است .
آنان بیم دارند که امریکایی ها مانع برقراری پیوند بین دین و دولت شوند.
برای کاهش سرعت این روند ، آیت الله العظمی علی سیستانی ، پرطرفدارترین رهبر شیعه ، تاکید دارد که عراقی ها باید کنگره قانون اساسی را تشکیل دهند زیرا بخوبی می داند که برگزاری انتخاب در شرایط ناامنی فعلی غیرعملی است .
کردها که فقط چند وزارتخانه نیرومند دارند اما بر کمیته قانون اساسی تسلط دارند می خواهند با انتخاب نمایندگانی از هر گروه برای تدوین قانون اساسی که بعد به همه پرسی گذاشته خواهد شد، سریعتر حرکت کنند.
این اختلاف می تواند عراق را در حوزه های تجزیه پذیر ، متلاشی کند.
بسیاری از اعراب به امریکایی ها مظنون هستند که به بهانه تمرکززدایی ایجاد یک سیستم فدرال را در عراق دامن می زنند.
به این ترتیب آیا ممکن است سازمان ملل در حفظ یکپارچگی یکی از اعضای بنیانگذار خود نقشی ایفا کند؛ احتمالا بله.
حتی عرب های عراقی طرفدار امریکا از شرکت سازمان ملل در تهیه قانون اساسی برای عراق استقبال کرده اند زیرا امیدوارند این سازمان ممکن است مانع از تجزیه عراق شود.
بیشتر عراقی ها معتقدند که در مسیر سیاسی به استقلال سازمان ملل ممکن است با تعیین جدول زمانی برای انتخابات و عقب نشینی سربازان از شهرها ، بهتر از امریکا به آنان خدمت کند.
اما نمی خواهند که این سازمان از حدود اختیارات خود فراتر برود.

منبع :اکونومیست
مترجم : علی ایثاری کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها