رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی:

70 درصد ساختمان‌های کشور در برابر زلزله مقاوم نیست

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی کشور گفت: ساختمان‌های زیادی در سطح کشور وجود دارد که بر اساس آیین‌نامه‌های امروزی احداث نشده و دارای اشکالات بی‌شماری است که اگر بخواهیم آنها را تخریب و بازسازی کنیم مقرون به‌صرفه و عملی نخواهد بود.
کد خبر: ۲۸۹۱۴۴

دکترعباسعلی تسنیمی در مراسم راه‌اندازی قاب عکس‌العمل در بررسی مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: حتی اگر قادر به پیش‌بینی زلزله هم باشیم باز هم ساخت و سازها، امنیت ما را تامین نخواهد کرد.

وی بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌های دولتی را ضروری دانست و افزود:‌ موضوع مقاوم‌سازی مساله مهمی است که بیش از پیش باید مورد توجه مردم و مسوولان قرار بگیرد.

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران،‌ زلزله 4‌ریشتری هفته گذشته با عمق 16 تا 18 کیلومتری تهران را هشداری جدی دانست و‌ صرف هزینه برای پژوهش و شناخت گسل‌های اطراف تهران برای چگونگی احداث سازه‌های مقاوم در برابر زلزله‌های مخرب را موثر دانست. دکتر تسنیمی، محاصره تهران توسط گسل‌های مختلف و احتمال زلزله‌های مخرب را قابل پیش‌بینی ندانست و گفت: به لحاظ علمی نیز نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد ولی برای مقابله با زلزله باید آماده بود. ی خاطرنشان کرد: آنچه علم امروز می‌تواند پاسخ دهد این است که تهران استعداد بالقوه پذیرش زلزله را دارد.

آمادگی در برابر زلزله

به گفته وی، بیش از 300 زلزله در یک قرن اخیر در منطقه تهران اتفاق افتاده است که از این تعداد حدود 11 یا 12 زلزله 5 یا بالاتر از 5 در مقیاس ریشتر بوده است. دکتر تسنیمی، زلزله اخیر تهران را در ردیف زلزله‌های متوسط به سمت پایین دانست و گفت:‌ زلزله اخیر که در همه نقاط تهران احساس شد حساسیت مردم را برانگیخت تا مسوولان از این حساسیت برای آمادگی مردم در مقابله با زلزله استفاده کنند. وی یاد آورشد: شرایط زلزله‌خیزی کشور ایجاب می‌کند که سازه‌ها در کشور دارای اسکلت بتن‌آرمه، اسکلت فولادی و یا ترکیبی از آنها باشد.وی با اشاره به این‌که آمار دقیقی از مقاوم‌سازی ساختمان‌های کشور نداریم، گفت: بطور کلی حدود 60 تا 70 درصد از ساخت و سازهای کشور بر مبنای اصول مهندسی نبوده و از قدیم وجود داشته‌اند. دکتر تسنیمی گفت: امروزه مسلح کردن ساختمان‌های آجری هم در دستور کار محققان قرار گرفته است.

مصالح غیر استاندارد

وی در ادامه توجه به فرآیند پژوهش و تحقیق و به دست آوردن نتایج و به کارگیری آن در ضوابط آیین‌نامه‌ای را از الزمات اولیه مقاوم‌سازی دانست و گفت: اگر مجموعه فعالیت‌ها هماهنگ، توام و به‌درستی صورت بگیرد به سمتی خواهیم رفت که ایمنی نسبتا خوبی در کشور فراهم شود.

دکتر تسنیمی، مصالح استاندارد ساختمانی و نظارت بر فرآیند تولید آن، حمل و نقل و رعایت کامل ضوابط در حین ساخت را از جمله موارد مهم در مقاوم‌سازی دانست و یادآور شد: در این عرصه‌ها خیلی جلو نرفته‌ایم و باید بیش از پیش تلاش کنیم.

وی یادآور شد: ساختمان‌های بم منطبق با فصل سوم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله یا استاندارد2800 احداث شده و ایمنی خوبی را از خود نشان داده است.

کاشان - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها