با رای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شد

گروه بین‌الملل: کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان روز گذشته با گذشته 2 ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری 20آگوست (29 مرداد) این کشور با انتشار گزارشی از ابطال بخشی از آرا و کشیده شدن انتخابات به دور دوم خبر داد. به گزارش شبکه خبری BBC ، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرد: حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان و یکی از دو نامزد اصلی انتخابات ماهآگوست با شمارش مجدد آرا به دلیل از دست دادن بخشی از آرای خود دیگر حائز حد نصاب لازم برای حفظ کرسی خود نیست.
کد خبر: ۲۸۸۵۶۶

به این ترتیب دور دوم انتخابات بین کرزای و عبدالله عبدالله، نزدیک‌ترین رقیب کرزای برگزار خواهد شد.

اگرچه در این گزارش ابطال بخشی از آرای انتخاباتی و تعیین سرنوشت انتخابات در دور دوم مورد تاکید قرار گرفته اما آماری در مورد تعداد آرای باطل شده ارائه نشده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان که ادعا دارد تنها مرجعی است که می‌تواند نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 20 آگوست افغانستان را اعلام کند روز گذشته نتایج تحقیقاتی که با حمایت سازمان ملل در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی انجام شده و از تقلب گسترده در انتخابات حکایت دارد را رد کرد.

نظرهای متناقض

اختلاف‌نظر بین کمیسیون انتخابات افغانستان و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در حالی روز گذشته با اعلام ابطال بخشی از آرا بالا گرفت که ناظران اتحادیه‌اروپا تاکید دارند از هر 4رای اخذ شده در انتخابات یکی مخدوش است.

روزنامه انگلیسی تایمز روز گذشته و به فاصله اندکی پس از انتشار خبر کشیده شدن انتخابات افغانستان به دور دوم از نارضایتی کرزای و تاکید او بر عدم پذیرش این مساله خبر داد.

محمد معین ماراستیال، از نمایندگان پارلمانی افغانستان که روابط نزدیکی با کرزای دارد با اشاره تلویحی به رد این گزارش از سوی کرزای، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را به اشکال‌تراشی عمدی در انتخابات برای کشیده شدن انتخابات به دور دوم متهم کرد.

زد و بندهای پنهان

دیپلمات‌های غربی ساکن کابل، پایتخت افغانستان که به ظاهر از چند روز پیش در جریان تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی قرار گرفته بودند از اوایل هفته جاری رایزنی با کرزای و عبدالله برای تشکیل دولتی ائتلافی را آغاز کرده بودند.

آمریکایی‌ها که به دلیل اما و اگرهایی که پس از انتخابات در مورد صحت برگزاری آن مطرح شده بود نگران بی‌اعتباری دولت کرزای در صورت معرفی او به عنوان برنده انتخابات بودند آشکارا و نهان از کشیده شدن انتخابات به دور دوم و حل مساله با رایزنی‌های پشت پرده حمایت کردند.

در شرایط کنونی همچنان گزینه کناره‌گیری عبدالله عبدالله، نزدیک ترین رقیب کرزای از رقابت در ازای برخورداری از امتیازات سیاسی روی میز قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها