برنامه‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی - هنری امام رضا (ع) تشریح شد

برپایی 6 هزار جشن مردمی ‌در 30 استان

گروه فرهنگ و هنر: هفتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) به عنوان بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی معنوی ایران 28 مهر همزمان با آغاز دهه کرامت در شهر قم و در جوار بارگاه کریمه اهل بیت گشایش می‌یابد و 8 آبان در روز ولادت مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا ( ع ) در مشهد مقدس به کار خود پایان می‌دهد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، این جشنواره با حمایت و توجه ویژه ای که نمایندگان مردم در خانه ملت و همچنین هیات دولت و شخص رئیس جمهور نسبت به آن داشتند امسالبه طور همزمان در 30 استان ایران و 20 کشور جهان برپا خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۸۳۸۱

آن طور که روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در نشست خبری این جشنواره بیان کرد در طول 10 روز برپایی این همایش قرار است یک جریان فرهنگی - معنوی سراسر کشور را فرا بگیرد و در همین رابطه 62 جشنواره، 15 همایش علمی‌و پژوهشی، 54 نمایشگاه و بیش از 6000 جشن مردمی‌در مراکز دینی و فرهنگی برپا خواهد شد.

جشنواره فرهنگی - هنری امام رضا(ع) همچنین در میانه راه برگزاری‌اش به استان فارس و شیراز می‌رسد و برای نخستین بار و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنگره بزرگداشت حضرت امیر احمد ابن موسی (شاهچراغ) با حضور عالمان دین، اندیشمندان و هنرمندان برگزار خواهد شد.

برپایی برنامه‌های خاص در جاده ولایت که نشان‌دهنده مسیر تاریخی سفر امام رضا(ع) به مشهد است، از دیگربرنامه‌های این جشنواره است، این مسیر از شلمچه (به‌عنوان دروازه ورود امام رضا (ع)) و با بزرگداشت شهدا آغاز می‌شود و پس از گذر از اقلید فارس و ابرکوه یزد تا مشهد مقدس ادامه می‌یابد.

اما در بخش بین‌المللی کشورهایی همچون آلمان، اتریش، روسیه، ارمنستان، تایلند، اندونزی، مالزی، سوریه، لبنان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه، تانزانیا و زامبیا میزبان برنامه‌های این جشنواره هستند. در این کشورها با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌ برنامه‌های ویژه‌ای از نمایشگاه کتاب رضوی گرفته تا نمایشگاه‌های هنری و نمایش فیلم اجرا می‌شود.

به گفته سید جواد جعفری، مدیرکل ارشاد خراسان که دبیری جشنواره را بر عهده دارد در مجموع 38هزار و 285 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و بیش از 200 داور این آثار را ارزیابی کرده‌اند و در نهایت حدود 500 برگزیده نیز معرفی خواهند شد.

وزیر ارشاد: برای تغییر معاونت‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

دکتر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌روز گذشته در نخستین نشست خبری‌اش که به بهانه برپایی هفتمین جشنواره فرهنگی - هنری امام رضا (ع) برپا شده بود، پاسخگوی سوالات گوناگون خبرنگاران بود.

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در ارتباط با جابه جایی و تغییر در معاونت‌های ارشاد گفت: اگر تغییراتی انجام شود در راستای توسعه فعالیت‌ها است. او ادامه داد: افرادی که در راس فعالیت‌ها قرار دارند دلسوز و متعهد هستند و نمی‌خواهیم تغییرات وقفه‌ای در کارها ایجاد کند.

وی تاکید کرد: به بازنگری در مدیریت‌های وزارتخانه نیاز داریم و اکنون در حال ارزیابی فعالیت‌های معاونت‌ها و مدیران مختلف هستیم.

وزیر ارشاد افزود: هر زمان که احساس کنیم و به نتیجه قطعی برسیم که تغییری لازم است آن را اجرا و اعلام خواهیم کرد.

حسینی در همین رابطه گفت که حکم احمد میرعلائی را صبح روز گذشته به عنوان مدیر عامل بنیاد فارابی امضا کرده و او به عنوان مدیرعامل این نهاد مهم سینمایی انتخاب شده است.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما جشنواره فرهنگی - هنری امام رضا (ع) را یکی از الگوهای تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی معرفی کرد و گفت : خوشبختانه در برپایی این جشنواره تعامل خوبی هم با مجلس داشتیم و فکر می‌کنم می‌توان الگوی برپایی این جشنواره را به خیلی از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها تعمیم داد و دور دوم سفرهای استانی هم با رویکرد فرهنگی انجام می‌شود.

حسینی در ادامه نشست با اشاره به این‌ که عمده گله نویسندگان، شاعران و مؤلفان، کندی کار در وزارتخانه است گفت: تلاش ما بر این است که با ایجاد تغییراتی، روند بررسی و اعطای مجوز به کتاب را کوتاه‌تر کنیم.

وی در همین رابطه بر اعتقاد خود به نظارت پیش از چاپ بر کتاب تاکید کرد و گفت: این را ‌که برخی مطرح می‌کنند نظارت نباشد، قبول ندارم اما با برخورد سلیقه‌ای و تنگ نظری هم مخالف هستم.

حسینی در پایان نشست خبری دیروز به وضعیت مطبوعات پرداخت و گفت: سعی خواهیم کرد که اگر در آینده توقیف یا منعی در زمینه انتشار مطبوعات و رسانه‌ها ایجاد شود دلایل به صورت واضح برای مردم و رسانه‌ها مطرح شود، البته نباید همه چیز با عینک سیاسی دیده شود.

وی افزود : بعضی از نشریات در آستانه ورشکستگی با تیترهای جنجالی می‌خواهند به عنوان قهرمان از صحنه خارج شوند و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌اصل را بر حمایت گذاشته و سعی می‌کنیم کارها با ضوابط صورت بگیرد و این طور نیست که دولت حمایت کند ولی عزت کشور به خطر بیفتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها