گروه سیاسی: محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در مورد خطر برنامه هسته‌ای ایران اغراق گویی شده و آنچه موازنه قوا را در خاورمیانه به هم می‌ریزد خارج ماندن اسرائیل از چارچوب پیمان ان.پی.تی است. به گزارش ایرنا، البرادعی در مصاحبه با روزنامه اتریشی دی پرسه گفت: من فکر نمی‌کنم فردا صبح که از خواب بیدار شدیم متوجه شویم ایران یک سلاح هسته‌ای دارد.
کد خبر: ۲۸۸۳۴۸

البرادعی ادامه داد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را درک کرده که مذاکره تنها راه‌حل ممکن با ایران است.

وی افزود: ایران می‌خواهد نه فقط درباره موضوع هسته‌ای بلکه درباره مجموعه مشکلات فیمابین میان آمریکا و ایران بحث و مذاکره کند. ایران می‌تواند نقش محوری مهمی در خاورمیانه ‌ -افغانستان و عراق-‌ ایفا کند.

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما باید از خودمان بپرسیم که چرا کشورها درپی دستیابی به سلاح هسته‌ای بر می‌آیند. آنها در جستجوی قدرت و قدر و منزلت هستند. اسرائیل می‌گوید که هرگز نمی‌تواند یک ایران دارای سلاح هسته‌ای را تحمل کند. از سویی رهبران کشورهای عرب هم می‌گویند که یک اسرائیل دارای سلاح هسته‌ای را تحمل نمی‌کنند.

البرادعی برای حل این موضوع پیشنهاد کرد، کل خاورمیانه باید به منطقه عاری از سلاح هسته‌ای تبدیل شود. وی ادامه داد: البته این امر نیاز به زمان دارد. ولی ما باید همچنین به خاطر داشته باشیم که عدم موازنه قوا در این است که کشوری مانند اسرائیل از پیمان ان.پی.تی خارج بماند و دیگر کشورها الزاما محصور آن باشند.

البرادعی همچنین خاطرنشان کرد: مذاکرات بدون پیش‌شرط آمریکا و ایران تنها راه‌حل اختلاف‌نظرها بر سر برنامه‌ هسته‌ای تهران است. وی تاکید کرد: تحریم‌ها فقط باعث بدتر شدن این اختلاف می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها