jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۷۸۵۷   ۲۵ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۰:۰۳

گروه اقتصاد: وزیر بازرگانی گفت: با ورود کشور به مرحله عملیاتی شدن لایحه هدفمندسازی، انتظار شوک قیمتی و تورمی می‌رود، اما تلاش بر این است با کمک بخش خصوصی بازار کنترل شود و ذخیره‌سازی احتیاطی لازم صورت پذیرد. به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، مهدی غضنفری ارتقای فضای کسب و کار را از عمده‌ترین دستاوردهای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها برشمرد و گفت: هر چند در ابتدا ممکن است اجرای لایحه تلاطم‌هایی را در حوزه اقتصاد ایجاد کند، اما این امر مقطعی است و دستاوردهای آن بسیار بیشتر خواهد بود.

وی همچنین تخصیص سالانه 100 هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: از مجموع این رقم دولت هر سال نزدیک به 80 هزار میلیارد تومان به حامل‌های انرژی همچون بنزین، گازوئیل، نفت سفید و... اختصاص می‌دهد.

غضنفری ادامه داد: از سوی دیگر دولت همه ساله 7000 میلیارد تومان یارانه به بخش آب، برق و حمل و نقل اختصاص می‌دهد و 5000 میلیارد تومان را نیز برای یارانه کالای اساسی همچون نان، روغن و شکر هزینه می‌کند.

وزیر بازرگانی با اشاره به مراحل اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: این‌گونه نیست که دولت در همان سال اول بخواهد همه 100 هزار میلیارد تومان یارانه را از بخش‌های مختلف بازپس گیرد.

غضنفری با بیان این‌که نیمی از یارانه‌ها به صورت نقدی، غیرنقدی و تامین اجتماعی به خانوارها باز می‌گردد، اظهار کرد: افزایش قدرت خرید مردم موضوع مهمی است که نباید از نظر دور شود.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: از مجموع یارانه‌های بازگشتی 30 درصد به تولیدکننده تعلق خواهد گرفت و 20 درصد بقیه نیز صرف هزینه‌های جاری دولت می‌‌شود.

غضنفری ادامه داد: بازگشت یارانه به بخش تولید و مصرف در شرایطی مطرح می‌شود که در زمان حاضر تخصیص بدون مدیریت یارانه هزینه‌های پنهان بسیاری را برای تمام بخش‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: در صورت پرداخت بخشی از یارانه به صورت نقدی به ذی‌نفعان، شاید ابتدا آن گونه که انتظار می‌رود هزینه نشود، اما در درازمدت از سوی مردم بخوبی مدیریت شده و صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر