جمال شورجه گفت: نمایش فیلم‌های مستند در جشنواره سینماحقیقت، فرصت مناسبی است تا در یک محدوده زمانی و مکانی مشخص، آثار مستند شاخص به مخاطبان این گونه‌ی سینمایی عرضه شود.
کد خبر: ۲۸۷۵۹۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی سینما حقیقت ، «جمال شورجه» کارگردان سینما با بیان این مطلب، جشنواره سینماحقیقت را حرکتی مهم در کلیت سینمای ایران توصیف کرد و گفت: برگزاری این جشنواره‌، در جهت اعتلا و رشد سینمای مستند کشور قطعا موثر خواهد بود و مستندسازان را تشویق خواهد کرد تا دست به تولید آثار بهتر و ماندگار بزنند. از سویی ، مقایسه آثار مستند در محملی به نام جشنواره «سینما حقیقت» این فرصت را برای متولیان امر و عموم مستندسازان فراهم می آورد تا در یک محدوده کوتاه زمانی، تولیدات شاخص سینمای مستند را به نظاره بنشینند که این، به رشد سینمای مستند ما کمک خواهد کرد. اگر کارکرد جشنواره سینماحقیقت را فقط همین مورد هم بدانیم، این برای دفاع از موجودیت آن کافیست.

شورجه نسل نو مستندساز ایرانی را نسلی با استعداد خواند و اظهار داشت: ما پس از انقلاب اسلامی در حوزه سینمای مستند، رشد قابل توجهی داشتیم و مستندسازان خوش فکری که امروز داریم، حاصل همین ارتقای فرهنگی است تا شاهد درخشش آثار آنها در جشنواره‌های مختلف باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در ادامه تصریح کرد: امروزه متاسفانه اینطور به نظر می‌رسد که شائبه‌های روشنفکری، همپای ترقی کیفی آثار، نزد مستندسازان ما رشد کرده است و ما کمتر شاهد نگاه به حقایق، پیشرفت‌ها و جنبه‌های مختلفی که کشور در آن‌ها رشد و توسعه داشته، هستیم. البته قبول دارم که مستندسازها در همه جای دنیا، بیشترعلاقه‌‌مند به سینمای انتقادی هستند و آن را پیگیری می‌کنند. من با انتقاد سازنده هیچ مشکلی ندارم. انتقاد از حرکت‌هایی که علیرغم صرف بودجه، زمان و امکانات نتوانسته‌ کشور را به آن‌ جایگاهی که درخورش است برساند، هیچ کار بدی نیست. اما باید یادمان باشد که همپای نمایش تیرگی‌ها‌، تلخی‌ها و ناکامی‌های کشور، نمایش خوبی‌ها و زیبایی‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد.

شورجه در ادامه، جشنواره‌های جهانی را در این نگاه مستندسازان ایرانی بی تاثیر ندانست و افزود: متاسفانه توجه جشنواره‌های خارج از کشور، همواره معطوف به سمت آثاری بوده که به نوعی عدم توانمندی‌های نظام را هدف قرار داده‌اند و این حرکت جشنواره‌های جهانی باعث شده تا بعضی از مستندسازان ما، نگاه مورد پسند این جشنواره‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» در انتها، نقش مدیران سینمایی و متولیان سینمای مستند را در جهت‌دهی به این بخش از سینما یادآور شد و گفت: متولیان سینمای مستند باید با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، به هدایت و تصحیح جهت‌گیری سینمای مستند ما بپردازند. نوک پیکان و سمت‌گیری کلیت سینمای مستند ما باید حاصل یک برنامه‌ریزی حساب شده و درست باشد. در یک جهت‌گیری درست، نمایش ناکامی‌ها و تلخکامی‌ها در کنار توفیقات و پیشرفت‌ها توامان صورت خواهد گرفت. این دو در کنار هم می‌توانند سینمای حیقیت‌گوی مستند را معنا و مفهوم ببخشند. اگر این دو موازی و در کنار هم بیان نشوند به طور قطع و یقین این سینما ناقص خواهد بود و حقیقت کشور ما را بیان نخواهد کرد.  

سومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، با شعار «سینمای مستند برای همه»، ‌طی روزهای 23 تا 28 مهرماه 1388 در «تهران» برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها