jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۲۸۶۷۶۵ ۲۲ مهر ۱۳۸۸  |  ۱۶:۱۱

معاون اول رییس جمهور با تاکید کرد:

تبیین راهکارهای ایران برای تحقق اهداف شانگهای

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه توام با عدالت برای جامعه بشری خصوصا کشورهای همسایه و همپیمان ، راهکارهای ایران را برای افزایش کارآیی و تحقق اهداف راهبردی سازمان همکاری شانگهای به ویژه در زمینه مبارزه با آسیب های بحران جهانی تبیین کرد.

به گزارش فارس ، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در هشتمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در پکن با اشاره به ریشه‌های نظری شکل گیری بحران کنونی جهان از جمله فقدان اخلاق و ارزشهای معنوی در نظام سرمایه داری و مالی جهان، نقش ربا در رشد حباب گونه بازارهای مالی و پولی دنیا، اعتماد بیش از حد به ثبات نظام سرمایه داری و وجود بی عدالتی و تبعیض در صحنه جهانی به دلیل نظام‌های حاکم بر جهان اظهار داشت: طراحی نظام اقتصادی – سیاسی بین کشورهای عضو به طور مستقل و با محوریت اخلاق، ایجاد بانک مشترک با حضور اعضای اصلی و ناظر و حرکت به سمت بانکداری بدون ربا ، استفاده از پول جدید و منطقه‌ای ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جذب سرمایه خارجی از طریق مناقصه ، طرح‌های تولیدی، تعمیق همکاری‌ها در زمینه امنیت و دستیابی به راه حل منطقه‌ای در راستای برقراری امنیت و تلاش برای ایجاد محیطی امن، به منظور تامین انرژی منطقه از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس از جمله راهکارهای موثر برای افزایش کارآیی و تحقق اهداف راهبردی سازمان شانگهای به ویژه در زمینه مبارزه با آسیب های بحران جهانی است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین مشارکت فعال و گسترده بر فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای را یکی از اولویت‌های سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند نقشی موثر در افزایش کارآیی سازمان همکاری شانگهای داشته باشد.

متن کامل سخنرانی رحیمی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای ون جیائو بائو نخست وزیر محترم شورای دولتی جمهوری خلق چین و رییس محترم اجلاس؛ همکاران و دوستان عزیز ؛
حضار گرامی ؛
از نخست وزیر محترم جمهوری خلق چین به خاطر مهمان نوازی و برگزاری این اجلاس مهم ، تشکر و قدردانی می نمایم. از اینکه برای اولین بار در این جمع صمیمی و به ویژه در شهر تاریخی و زیبای پکن حضور می یابم، بسیار خرسندم.

جمهوری اسلامی ایران از زمان کسب عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای تاکنون ارزیابی مثبتی از اهداف ، جهت گیری ها و عملکرد این سازمان داشته و در راستای سیاست راهبردی خود مبتنی بر گسترش و تقویت همکاری های چند جانبه با کشورهای آسیایی و تشکل های منطقه ای به ویژه اعضای سازمان ، همواره در مسیر تقویت تعاملات خود با یکایک اعضاء و مجموعه سازمان گام برداشته است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که قابلیت ها و نقش رو به رشد سازمان در حل و فصل مشکلات منطقه ای و امنیت جهانی برجسته می باشد . در بعد اقتصادی نیز مجموعه کشورهای عضو با داشتن منابع عظیم طبیعی و ظرفیت انسانی ، می تواند نقش بسیار موثری را در مدیریت اقتصادی دنیا برعهده بگیرد.

عالیجنابان
امروز دنیا با بحرانی دست و پنجه نرم می کند که اگر چه از بخش کوچک مالی و اقتصادی در کشور ایالات متحده آمریکا شروع شد، ولی در مدت زمان اندکی همه اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه این بحران ارزش بورسهای جهانی و متوسط رشد اقتصادی دنیا کاهش یافت . تعداد زیادی از بانک ها و موسسات مالی ورشکست شده و نرخ بیکاری برخی کشورهای صنعتی پس از مدت ها دو رقمی شد . بحران مالی ، شمار گرسنگان در جهان را به یک میلیارد نفر افزایش داده است . گستردگی ابعاد این بحران به حدی است که علی رغم تمام تلاش های نظام سرمایه داری و اتخاذ سیاست های مالی مخالف اصول اولیه این نظام همچون ملی کردن بخش های مالی ، دخالت های گسترده در بازارها و موج جدید حمایت ها از صنایع داخلی ، این بحران را به بدترین بحران طی 75 سال اخیر تبدیل نموده است.

خانم ها و آقایان
در بررسی ریشه های نظری شکل گیری بحران کنونی ، باید چهار عامل اصلی زیر را مورد توجه قرار داد:
1- فقدان اخلاق و ارزش های معنوی در نظام سرمایه داری و مالی جهان
2- نقش ربا و ابزارهای مشتقه مالی ربوی در رشد حباب گونه بازارهای پولی و مالی دنیا و عدم توزیع درآمد بر اساس بخش های واقعی اقتصاد
3- اعتماد بیش از حد به ثبات نظام سرمایه داری و اعمال سیاست های مقررات زدایی در آن
4- وجود بی عدالتی و تبعیض در صحنه جهانی به دلیل نظام سیاسی اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جهان

مجموعه عوامل فوق ؛ در کنار تبدیل ظرفیت های نهادی جامعه بین المللی مانند نظام تصمیم گیری در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ، به ابزارهای گسترش بی عدالتی و فرایند تبعیض در زمینه ارایه راه حل های برون رفت از این بحران جهان شمول توسط تنها چند کشور در قالب گروه های 8 و یا 20 ، موجب تحمیل بخشی از تبعات بحران به دیگر کشورها و از جمله اعضای این سازمان ، می گردد.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران با شعار«توسعه توام با عدالت برای همه اعضای جامعه بشری ، خصوصا کشورهای همسایه و هم پیمان و با مشارکت همه » پیشنهادات ذیل را ارایه می نماید. این پیشنهادات می تواند در کارایی سازمان و تحقق اهداف راهبردی آن به ویژه در زمینه مبارزه با آسیب های بحران جهانی نقش چشمگیر و موثری داشته باشد:

1- نظام اقتصادی سیاسی بین کشورهای عضو به طور مستقل و با محوریت اخلاق و مبانی معنوی به گونه ای طراحی گردد که از صدمات بوجود آمده در شرایط فعلی جهان مصون باشد. در این راستا پیشنهاد می شود ؛ نهادهای پولی و مالی دو جانبه و چند جانبه با رویکرد عدالت و افزایش مشارکت و اعتلای نقش همه‌ کشورها اصلاح شود.

2- با توجه به تجربه بسیار خوی که بانکداری بدون ربا در جریان این بحران به نمایش گذاشت ، جمهوری اسلامی ایران ، مجددا بر پیشنهاد رییس جمهور محترم خود در اجلاس گذشته مبنی بر ایجاد بانک مشترک با حضور اعضای اصلی و ناظر و حرکت کشورهای عضو ، به سمت بانکداری بدون ربا تاکید می نماید.

3- با عنایت به حجم بالای تولید و مصرف و تجارت کشورهای عضو ، پیشنهاد می گردد اعضای سازمان به سمت ایجاد و استفاده از پول جدید ملی و منطقه ای حرکت کنند.

4- با توجه به وجود منابع مازاد پراکنده، مناسب است اعضای سازمان تمهیدات لازم جهت جذب سرمایه خارجی از طریق به مناقصه گذاشتن طرح های تولیدی خود اتخاذ نمایند . در این زمینه تشکیل بنیاد ضد بحران و صندوق توسعه سازمان ، یکسان سازی پاره ای از قوانین و برقراری تعرفه های ترجیحی کالا و گمرکات و گردش آزادتر سرمایه و صدور خدمات فنی – مهندسی نیز امری مفید می باشد.

5- پیوستگی جغرافیایی و تاثیر پذیری کشورهای عضو از تهدیدات واقعی تروریسم و جنایات سازمان یافته در افغانستان ، صدمات عظیم و خسارات زیادی را به کشورهای عضو سازمان وارد کرده است . جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تعمیق همکاری ها در زمینه امنیت و دستیابی به راه حل منطقه ای بیش از هر زمانی اهمیت و ضرورت یافته و دستیابی اعضاء به یک راه حل منطقه ای ، تضمینی قوی و مطمئن در مسیر ایجاد ثبات و صلح جامع در افغانستان می باشد.

6- حضور بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان نظیر هند و چین در سازمان از سویی و نیز بزرگترین تولید کنندگان انرژی جهان نظیر ایران و روسیه از سوی دیگر ، در کنار دسترسی کشورهای منطقه به آب های بین المللی و زیر ساختهای حمل و نقل و بنادر و فرودگاه ها ، می تواند سازمان شانگهای را به محیطی امن برای تامین انرژی منطقه از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس در محور طولی و ارتباط کل منطقه با جنوب از طریق خاک ایران ، تبدیل نماید.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش کلیدی خود در شاهراه های موجود در منطقه ، یعنی جاده ابریشم ، راه آهن سراسری آسیا ، کریدور تراسیکا و کریدور شمال – جنوب ، مجددا بر آمادگی خود برای تحقق هر چه بیشتر این موضوع تاکید می نماید.

حضار گرامی
خانم ها و آقایان

مشارکت فعال و گسترده در فعالیت های سازمان همکاری شانگهای یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد و همچون گذشته فعالیت هایمان در سازمان را ادامه خواهیم داد. بر این باوریم که درجهان پیچیده امروز هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با چالش ها ، تهدیدات و زورگویی ها مقابله کند و اعتقاد داریم که تقویت همکاری ها ، پشتیبانی متقابل و تشریک مساعی ، بهترین و مطلوب ترین راه حل و فصل مشکلات می باشد.

ضمن قدردانی مجدد از نخست وزیر محترم جمهوری خلق چین به خاطر مهمان نوازی گرم و برگزاری خوب این اجلاس ، امیدواریم که توافقات و تصمیمات این نشست بتواند ملت هایمان را در نیل به اهداف والا و جایگاه شایسته آنان در عرصه بین المللی یاری نماید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر