برگی از تاریخ : سلطان سلیمان قانونی مجارستان را فتح کرد

جام جم آنلاین - 477 سال پیش ، در روز 28 اوت سال 1526 میلادی ، سلطان سلیمان قانونی سلطان امپراتوری عثمانی لشکریان مجارستان را در دشت موهاکس در هم شکست و کشور مجارستان را فتح و به خاک عثمانی
کد خبر: ۲۸۲۵۳
منضم کرد.
به این ترتیب مجارستان موجودیت خود به عنوان یک کشور مستقل را از دست داد.

در جریان دوران طولانی سلطنت سلطان سلیمان قانونی که 46 سال از سال 1520 تا 1566 میلادی به طول انجامید ، امپراتوری عثمانی به اوج شکوفایی خود رسید.
در زمینه های هنر و معماری ابنیه باشکوهی مانند مسجد سلیمانیه احداث شدند.
در عین حال سلطان سلیمان قانونی قلمروی امپراتوری عثمانی را گسترش داد.
قلمروی امپراتوری عثمانی در زمان سلطنت وی از مرزهای مراکش تا مرزهای ایران و از دروازه های شهر وین تا سواحل اقیانوس هند در جنوب شبه جزیره عربستان گسترده بود.

سلطان سلیمان قانونی در سن 25 سالگی جانشین پدرش سلطان سلیم اول ملقب به سنگدل شد.
وی از این اقبال برخوردار بود که با مشکلات سلاطین قدیم عثمانی روبه رو نبود. در کشور نظم برقرار بود.
ایران و عثمانی در آن دوره در صلح به سر می بردند.
دولت کاملا بر ولایات تسلط داشت . سلطان سلیمان قانونی دوست دوران کودکی اش ابراهیم پاشا را به مقام وزیر اعظم منصوب کرده بود.
ابراهیم پاشا فردی مدبر و لایق بود. با توجه به این شرایط سلطان سلیمان قانونی بدون فوت وقت دست به تصرف سرزمین های مدیترانه شرقی می زند و سراسر کشورها و سرزمین های مدیترانه شرقی را متصرف می شود.

توجه امپراتوری عثمانی به تصرف کشورهای مدیترانه شرقی سه ربع قرن پیش با اشغال قسطنتنیه آغاز شده بود.
در روز 20 دسامبر سال 1522 میلادی ، سلطان سلیمان قانونی پس از 5 ماه محاصره ، قلعه مستحکم جزیره رودس که شوالیه های فرقه سن ژان از آن دفاع می کردند را به تصرف خود درآورد.

اما امپراتوری عثمانی از سوی غرب که بیشتر سرزمین های آن تحت تسلط امپراتور شارل کن پادشاه اسپانیا و اتریش بود در معرض تهدید قرار داشت .
بنابراین سلطان سلیمان قانونی تصمیم می گیرد ، کشور مجارستان که پادشاه آن لویی دوم بود و میان متصرفات وی در سرزمین های بالکان و امپراتوری شارل کن واقع شده بود را تصرف کند.
در نبرد دشت موهاکس سلطان سلیمان با یک تدبیر جنگی وانمود کرد که صفوف قلب سپاهش متزلل شده تا بتواند سوار نظام قدرتمند مجار را به سوی قلب سپاه عثمانی جلب کند.

این تدبیر موثر واقع شد و سوار نظام مجار عجولانه و به امید اسیر کردن شخص سلطان به قلب سپاه عثمانی حمله کرده و در دام افتادند.
پس از حمله سوار نظام مجار صفوف سربازان قلب سپاه عثمانی آنها را به محاصره درآوردند و تقریبا تمام سوار نظام مجارها زیر آتش سنگین توپخانه ارتش عثمانی کشته شدند.

لویی دوم پادشاه مجارستان و تعداد اندکی از سپاهیانش که قصد داشتند از طریق مرداب ها فرار کنند ، در مرداب های پیرامون دشت موهاکس غرق شدند.
سلطان سلیمان قانونی پس از درهم شکستن سپاه مجارستان به آسانی شهر بودا [بوداپست امروزی] پایتخت مجارستان را فتح کرد و به دروازه های اروپای غربی رسید.

به این ترتیب در روز 28 اوت سال 1526 میلادی سلطان سلیمان قانونی و سپاه عثمانی لشکریان مجارستان را در دشت موهاکس در هم شکستند و سراسر مجارستان به خاک امپراتوری عثمانی منضم شد و مجارستان موجودیت خود را به عنوان یک کشور مستقل برای چند قرن از دست داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها