کمیسیون انتخاباتی افغانستان که قرار بود اوایل هفته گذشته نتیجه شمارش آرای ریخته شده به صندوق‌ها را اعلام کند علاوه بر متوقف کردن این روند روز گذشته اعلام کرد 10 درصد آراء برای حصول اطمینان و به درخواست نامزدهای معترض بازشماری می‌شود.
کد خبر: ۲۸۱۰۹۸

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان که تحت نظارت سازمان ملل فعالیت می‌کند هفته گذشته دستور بازشماری آرای برخی شعب اخذ رای که مدارک و اسناد کافی جهت احراز تقلب در آنها وجود دارد را صادر کرده بود.

پیش از این کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان با اذعان به صوری بودن برخی شعب رای‌گیری حدود 200 هزار رای را باطل کرده بود.

گرند کیپن، رئیس این کمیسیون دیروز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: حدود 2500 شعبه اخذ رای شامل دستور بازشماری می‌شوند که این شعب در تمامی استان‌های افغانستان پراکنده شده‌اند. وی افزود: مدارکی مستند در مورد بروز تقلب یا تخلف در این 2500 شعبه وجود دارد.

مقامات انتخاباتی افغانستان می‌گویند روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 20 اوت (29 مرداد) بیش از 25 هزار شعبه اخذ رای به طور همزمان شروع به کار کردند. این در حالی است که صوری بودن بین 10 تا 15 درصد این شعب اثبات شده است.

به واسطه طرح این شبهات و اعتراض رقبای حامد کرزای،‌ رئیس‌جمهور که بر اساس نتایج اعلام شده تا این مقطع پیشتاز است کمیسیون انتخاباتی افغانستان برنامه‌ از پیش تعیین شده معرفی رئیس‌جمهور را به حال تعلیق درآورد.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان روز 8 سپتامبر (17 شهریور) تصریح کرده بود کمیسیون مستقل انتخاباتی این کشور باید در تمامی شعبی که آرای اخذ شده در آنها بیش از تعداد واجدین شرایط رای‌دادن در آن حوزه است یا بیش از 95 درصد آرا به نفع یک کاندیداست را بازشماری کند.

کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان تا به حال 600 شعبه اخذ رای را برای انجام تحقیقات قرنطینه کرده اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از 2500 شعبه نام برده شده جزو این 600 شعبه هستند.

بر اساس آخرین گمانه‌زنی‌ها از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با شمارش بیش از 95 درصد آراء اخذ شده، کرزای با 3/54 درصد آرا پیشتاز انتخابات است و عبدالله عبدالله، نزدیکترین رقیب او 1/28 درصد آرا به خود اختصاص داده است.

گمان می‌رود با توجه به اختلاف‌نظرهای موجود اعلام نتیجه قطعی انتخابات هفته‌ها طول بکشد. قرار بود روز دوشنبه تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات اخیر به تفکیک مرد و زن، جمعیت عشایری، تعداد دقیق صندوق‌ها و مراکز رای دهی اعلام شود که این کار به تعویق افتاده است.

بر اساس قوانین افغانستان تا زمانی که آرای تمامی شعب نام برده شده برای بروز تخلف بازشماری نشود، رئیس‌جمهور آتی افغانستان معرفی نخواهد شد که این مساله نگرانی‌هایی در خصوص بلاتکیفی سیاسی در افغانستان بوجود آورده است.

منبع : خبرگزاریها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها