جزئیات ابزار جدید تامین مالی بخش مسکن اعلام شد

انتشار اوراق مشارکت رهنی برای منازل مسکونی

گروه اقتصاد: جزئیات انتشار اوراق مشارکت رهنی که فعلا مخصوص منازل مسکونی است، به عنوان یک ابزار جدید تامین مالی بخش مسکن اعلام شد. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در این باره گفت: با وجودی که اوراق مشارکت رهنی به اوراق تجاری،‌ مسکونی و اداری تقسیم‌بندی می‌شود؛ اما قرار است در ایران تنها اوراق مشارکت رهنی منازل مسکونی منتشر شود.
کد خبر: ۲۷۷۵۸۳

محمد آرام‌بنیار با بیان آن که اوراق مشارکت رهنی، اوراقی جدید است که در سال گذشته از لحاظ شرعی و قانونی به تصویب کمیته فقهی و شورای عالی بورس رسیده است، اظهار کرد:‌ بانک مرکزی نیز در این راستا ضوابط و دستورالعملی را در این خصوص به بانک‌ها ابلاغ و بانک‌ها نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند.به گفته وی،‌ قرار است بانک‌های ملی، ‌مسکن، پارسیان و سامان، این اوراق را منتشر کنند.

وی تصریح کرد: ‌طراحی و انتشار این اوراق براساس و پشتوانه وام‌های رهنی و یا تسهیلاتی که وثیقه آن ملک مسکونی باشد، ضمن آن که تمرکز اصلی برای اوراق مشارکت رهنی تولید و خرید مسکن است.وی درخصوص ویژگی‌های اوراق مشارکت رهنی اظهار کرد:‌ تسهیلات باید حدود 50 درصد ارزش کارشناسی ملک مورد نظر را دربرگیرد.وی درخصوص دیگر شرایط تسهیلات املاک مسکونی برای انتشار اوراق مشارکت رهنی گفت: این اوراق برای منازلی که 3 سال از اعطای وام آنها گذشته و مشتری نیز دارای مطالبات معوق نباشد، قابل انتشار است.

به گفته آرام بنیار، این اوراق مالی از پشتوانه مناسبی برخوردار است و میزان نوسانات بازار مسکن و حداقل ریسک را پوشش می‌دهد.وی در تعریف اوراق مشارکت رهنی گفت: اوراقی است که پشتوانه تسهیلات رهنی منازل مسکونی برای یک دوره‌ای که با سررسید وام‌ها برابر است، منتشر می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، گذشت 3 سال از تاریخ سررسید، نداشتن مطالبات معوق،‌ بالاتر بودن نرخ سود وام‌های رهنی بیش از نرخ سود اوراق مشارکت، باقی ماندن حداقل 4 سال به سررسید وام‌ها و تشکیل ندادن بیش از 50 درصد از ارزش کارشناسی ملک از طریق تسهیلات بانکی را از ویژگی‌های اوراق مشارکت رهنی دانست.

آرام بنیار با بیان آن که تسهیلات ارائه شده دارای نرخ‌های متفاوتی است، اظهار کرد:‌ به همین دلیل باید اوراق مشارکت به گونه‌ای تنزیل شود تا هزینه‌های اوراق پوشانده و برای سرمایه‌گذار جذاب باشد.

به گفته وی، نرخ اوراق مشارکت رهنی براساس تنزیل مدل جریانات نقدی تسهیلات رهنی صورت می‌گیرد.

وی درخصوص مزایای اوراق مشارکت رهنی برای سرمایه‌گذاران گفت: حضور خریداران این اوراق به صورت غیرمستقیم در بازار مسکن، ایجاد بازار رهن ثانویه و ‌تنوع سرمایه‌گذاری از مزایای این اوراق است.

وی گفت: برخی معتقدند این اوراق برای رفع مشکل نقدینگی بانک‌ها منتشر می‌شود؛ در حالی که بانک‌ها در شرایط فعلی مشکل نقدینگی ندارند.وی با بیان آن که اوراق مشارکت رهنی، نرخ سود دستوری نخواهند داشت، گفت: اوراق مشارکت رهنی براساس نرخ سود تسهیلات ارائه می‌شود.وی افزود: اوراق مشارکت رهنی منجر به افزایش بی‌رویه مسکن نمی‌شود و براساس بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی تنها برای ساخت و تهیه مسکن منتشر می‌شود.

وی درخصوص ریسک اوراق نیز گفت: اصل و فرع این اوراق توسط ضامن تضمین می‌شود.وی گفت: این اوراق براساس قانون اوراق مشارکت معاف از هرگونه مالیات است و اگر بانک مرکزی مجوز لازم را ارائه کند، دوم و سوم هر ماه منتشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها