جشنواره رحمه للعالمین شنبه در تهران گشایش می‌یابد

معرفی آیین‌های رمضان شهر تهران در کشورهای اسلامی

گروه فرهنگ و هنر: جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری رحمه‌للعالمین روز شنبه در حالی در تهران گشایش می‌یابد که توجه و مستند نگاری آواهای مذهبی ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی از اهداف مهم برگزاری این رویداد مهم است. به گزارش خبرنگار ما، محمدجواد شوشتری سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه گشایش این جشنواره با اشاره به این ‌که این جشنواره در حال تبدیل به یکی از برنامه‌های مهم ماه مبارک رمضان از سوی این سازمان در سطح تهران است، می‌گوید: تهران به عنوان ام‌القری جهان اسلام وظیفه‌ای پیش‌رو دارد که بخشی از آن به تعامل با کشورهای مسلمان در خصوص شناخت آواها و مراسم‌های مشترک مذهبی برمی‌گردد که در این راستا امیدواریم سال آینده نیز بخش عظیمی از آواها و آیین‌های ماه مبارک رمضان را که از گذشته در تهران برگزار شده است برای معرفی به کشورهای مسلمان و غیرمسلمان اطراف ایران به همین منظور ببریم.
کد خبر: ۲۷۶۲۸۰

وی در ادامه با اشاره به این ‌که این جشنواره در 3 بخش برگزار می‌شود، تصریح کرد: در بخش مهمی از این جشنواره ما بررسی و اجرای موسیقی‌های محلی کشورهای مسلمان حضور یافته در این جشنواره را خواهیم داشت. وی تصریح کرد که موسیقی و آوای رمضان بخش مهمی از آیین‌های ماه مبارک است که بررسی موسیقی رمضان در کشورهای مختلف مسلمان از بخش‌های مهم این جشنواره است که شهروندان تهرانی می‌توانند با موسیقی آیینی این کشورها بیشتر آشنا شوند.

شوشتری تصریح کرد: این مقوله تنها به آشنایی با موسیقی آیینی خلاصه نمی‌شود و به همین منظور در قالب سالن‌های مختلفی که در فرهنگسرای ملل تهران در نظر گرفته شده است با شیوه زندگی و حتی غذاهای مرسوم کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره در ایام ماه مبارک آشنا می‌شوند. وی تصریح کرد که به طور حتم سال آینده کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره افزایش خواهد یافت.

همچنین مهدی توکلیان دبیر شورای بین‌المللی این سازمان نیز با اشاره به تبعات برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در ایام ماه مبارک در سطح تهران افزود: این جشنواره به طور حتم نیازمند اضافه شدن بخش‌های جدیدتر و گستردگی مشارکت کشورهای مسلمان بیشتر برای معرفی آداب و رسوم کشورهای مسلمان در ایام ماه رمضان است که این موضوع نیز در سیاست‌های برگزاری این رویداد در سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ‌یک آسمان رحمت بر سفره قناعت که شعار امسال این سازمان در ماه مبارک امسال است با رویکردی بر مبنای قناعت و ساده‌زیستی شکل گرفته است و بر همین راستا یکی از اهداف برگزاری این رویداد نشان دادن ساده‌زیستی مسلمانان در ایام ماه رمضان در کشورهای اسلامی است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بخش شعرخوانی رمضان به عنوان یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره یاد کرد و افزود: با انتشار اشعار مرتبط با ماه رمضان می‌توان منبع مهمی از اشعار رمضان را در کشورهای مسلمان به دست آورد.

این جشنواره از 10 تا 14 شهریورماه با حضور کشورهای پاکستان، آذربایجان، ترکیه، سودان، سوریه و افغانستان برگزار خواهد شد. 5 فرهنگسرای تهران به نام‌های ملل، ابن‌سینا، ارسباران، خانواده و بهمن میزبان این جشنواره خواهند بود. قوالی در کشورهای اسلامی، نمایش کتاب‌های منتشر شده اسلامی مرتبط با رمضان، لباس‌ها و صنایع دستی کشورهای مسلمان و همچنین غذاهای ویژه ماه رمضان در افطاری و سحر از جمله برنامه‌های این جشنواره در تهران است. مراسم افتتاحیه این جشنواره روز شنبه همزمان با مراسم افطار در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد و حضور برای علاقه‌مندان آزاد در آن آزاد خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها