مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت:

دفع روزانه 150 تن مواد قابل بازیافت در منطقه سراوان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت گفت: اگر هر تن کاغذ وارد چرخه بازیافت شود، دیگر لازم نیست 17 اصله درخت، قطع و با حدود 500 کیلو کاغذ استفاده شده، 2 شغل ثابت ایجاد کرد.
کد خبر: ۲۷۴۳۶۲

سیامک دوستدار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده توسط سازمان توانستیم 31 هزار خانوار را در شهر رشت تحت پوشش طرح تفکیک از مبدا درآورده و با انجام طرح‌هایی همچون طرح ساماندهی گاری‌های درون شهری، جمع‌آوری کاغذ از اداره‌ها و مدارس و جمعه بازار شهرداری رشت، حدود 70 تن پسماند قابل بازیافت را در ماه جمع آوری کنیم، اما همچنان حدود 150 تن مواد قابل بازیافت هر روز مخلوط در زباله تر در منطقه بسیار زیبای سراوان دفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان مواد قابل بازیافت می‌توان حدود 37 تن کاغذ، حدود پنج تن pet (بطری‌های آب معدنی و نوشابه )، حدود 7 تن انواع فلزات و حدود 11 تن شیشه بدست آورد.

دوستدار افزود: علاوه بر حدود 10 تن نان، 14 تن برنج نیز روزانه در زباله شهری سرازیر می‌شود که آن هم در منطقه سراوان دفع می‌شود. امسال با توجه به موارد مشاهده شده و بحران‌های پیش رو به واسطه رفتار نامناسب، می‌طلبد در جهت رعایت الگوی مصرف مناسب تلاش کنیم که البته این اقدام ممکن است سال‌ها وقت برای آموزش و تغییر وضعیت موجود نیاز داشته باشد. ما که در آغاز این مسیر پر پیچ و خم هستیم باید با همکاری‌های بین بخشی گامی مناسب در این راستا برداریم.

وی، همکاری بخش خصوصی را در امر بازیافت، جمع آوری و تفکیک پسماند بسیار مهم خواند و اظهار داشت: اگر یک قوطی آلومینیومی کوچک آب میوه وارد چرخه بازیافت شود در نتیجه صرفه جویی در انرژی تولید آن از مواد اولیه، یک تلویزیون می‌تواند 3 ساعت روشن بماند و همه این‌ها یعنی حفظ محیط زیست، که ما آن را برای فرزندانمان، حفظ منابع طبیعی و حفظ ثروت‌های ملی به امانت گرفته‌ایم. از این روست که به زباله، طلای کثیف گفته می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت ادامه داد: اگر کسی بخواهد زباله را جمع‌آوری، تفکیک و به بازار عرضه کند باید هزینه‌های زیادی برای آن صرف کند. بنابراین می‌توان با استفاده از روش‌های تشویقی و ارایه تسهیلات مورد نیاز، بخش خصوصی را برای ادامه و یا آغاز همکاری تشویق کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها