رئیس مجلس خبرگان رهبری در نمازجمعه امروز تهران این اجتماع را مشابه نمازهای جمعه برگزار شده در ماههای نخستین انقلاب که به امامت آیت الله طالقانی و با حضور جمع زیادی از مردم با سلایق مختلف برگزار می شد، خواند.
کد خبر: ۲۶۶۴۱۴

به گزارش مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در آغاز خطبه های نماز جمعه امروز تهران گفت: قبل از اینکه خطبه های نماز جمعه را آغاز کنم توصیه ای به نمازگزاران عزیز دارم و آن این است که مواظب باشید جایگاه نماز جمعه و قداست نماز جمعه با اظهارها و شعارهایی که جنبه عمومی و اصولی ندارد آلوده نشود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نمازجمعه امروز بی شباهت به نماز های جمعه ای که در هفته های اول انقلاب شروع شد و حضرت آبت الله طالقانی در جمع زیادی از مردم از تمام سلیقه ها سخنرانی می کردند، نیست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: امیدواریم از این جمعیت امروز بتوانیم برای آینده بهتر کشورمان و اهداف انقلاب اسلامی که حرکت در مسیر راهی است که پیامبر اکرم نشان دادند، بهره بگیریم .

وی با اشاره به آیات پایانی سوره توبه درباب ویژگیهای شخصیتی پیامبراکرم (ص)به تبیین معیارهای اسلامی و اصولی اسلامی پرداخت و تاکید کرد که احساس می شود دشمنان در صددند صلاحیت مدیریت اسلام را زیر سئوال ببرند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیعت 70 قبیله با پیامبر اکرم پیش از هجرت ایشان به مدینه گفت که شما در این بیعت وظایف متقابل حکومت و مردم را با هم می بینید.

وی ساختن مسجد در مدینه بلافاصله پس از هجرت را نشانه تاکید پیامبر بر وجود پایگاهی برای ارتباط با مردم خواند و گفت: از آن به بعد مردم گروه گروه با پیامبر بیعت می کردند مردم شرط خود را می گفتند و پیامبر هم دیدگاه خود را می فرمودند و نتیجه آن شد که زمینه حکومت اسلامی پیامبر در مدینه شکل گرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اساس حکومت اسلامی را " خدا" و" مردم" و راه ارتباطی آنها را "حضرت پیامبر" خواند و گفت: سر و کار مردم نه با زور بود و نه با قدرت بلکه با مردم بود و ویژگی کار پیامبر ایجاد وحدت میان مردم بود.

وی به تلاش پیامبربه ایجاد وحدت بین مردم مدینه با تصویب پیمان نامه اشاره کرد وگفت: وحدتی مثال زدنی درمدینه به وجود آمد  و کار دیگر مهم پیامبر پیمان برادری میان مردم و فرق و ادیان و احزاب مختلف بود که مدینه را ظرف 7-8 سال از شهرکی کوچک به پایگاهی تبدیل کرد که به امپراتوری های بزرگ دنیا تنه می زد.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه شیوه حکومتی که پیامبر (ص) آورد سابقه نداشت تاکید کرد که مبنای شکل گیری سازمانی مدینه النبی حرکت بر مسیر اخلاق و دانش محوری بوده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوره علق تاکید اسلام به دانش ورزی وعلم را یاد آور شد و بر ضرورت پرهیز از غرور در این مسیر تاکید کرد.وی گفت: در جزیره العرب قلم چه ارزشی داشت که خداوند به قلم قسم بخورد؟ اما خداوند در قرآن می فرمایند آیا آنها که می دانند و آنها که نمی دانند برابرند؟

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آخرین حرکت پیامبر درچند ساعت باقیمانده عمرشان بسیار آموزنده بود که پیامبر به مسجد آمدند و گفتند اگر وعده ای داده ام وعمل نکرده ام و اگر طلبی دارید بگویید که قیامت سخت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: چنین شخصیتی مبنایی را بنیان گذاشت که ما امروز یک میلیارد و ششصد میلیون نفر را شیفته این دین می بینیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخطبه اول نماز جمعه تهران به موضوع وحدت اشاره کرد و گفت: خداوند با نعمت خود دلهای مردم را پیوند داد و اگر کفران کنید این نعمت از دست می رود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این راستا به آیاتی چند از کلام الله مجید اشاره کرد و گفت: خداوند آن جامعه متحد عظیم را ساخت اما در روزهای آخر عمر احساس کردند که جامعه دارد به سمت تفرقه می رود.

وی با اشاره به واقعه غدیر گفت: پیامبر دید از هر جا وحدت ایجاد می کند می بیند عده ای به دنبال هوی و هوس خود تفرقه ایجاد می کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به نگرانی حضرت محمد (ص) از این تفرقه و درد دل ایشان با خفتگان قبور بقیع اشاره کرد. وی با اشاره به الگوگیری انقلاب اسلامی از حکومت پیامبر (ص) تاکید کرد باید از این سرمایه عظیم نگهداری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها