نتیجه اطلاع‌رسانی غیرحرفه‌ای

در میان اخبار چند روز گذشته، از سوی برخی از خبرگزاری‌ها و جراید، خبری درج شد بود که بر مبنای آن ورود تجهیزات اکتیو و پسیو ممنوع اعلام شده بود. اما متاسفانه این خبر با سوءبرداشت‌هایی مواجه شد که برپایه آن برخی واردکنندگان و پیمانکاران را بیش از پیش نگران کرد. اما حقیقت چه بود؟ در خبر به نقل از یکی از مقامات مخابرات ایران گفته شده بود که «با توجه به تولید تجهیزات اکتیو در داخل کشور به مرور زمان ورود این تجهیزات مخابراتی ممنوع می‌شود.» اما خبرنگار منتشرکننده این خبر شاید به‌دلیل ناآگاهی فنی از وضعیت اطلاعات ارائه شده، اقدام به درج خبر، بدون توضیح مفید و شفاف‌سازی آن کرده بود.
کد خبر: ۲۶۵۹۸۵

از آنجا که واژه اکتیو (Active) و پسیو (Passive) در استانداردهای رایانه‌ای و مخابراتی معنای کاملا متفاوتی دارند، نمی‌توان آنها را در یک جا و در یک معنا به‌کار برد. اکتیو در امور مخابراتی وسایلی است که در آنها جریان الکتریکی وجود دارد در حالی که در امور رایانه اکتیو به اموری گفته می‌شود که برای راه‌اندازی نرم‌افزاری سیستم‌ها صورت می‌گیرد و از طرفی پسیو در مخابرات یعنی وسایلی که جریان الکتریکی در آنها نیست (مانند پایه‌ها، بست‌ها و موارد اینچنین) در حالی که در امور رایانه‌ای به وسایلی گفته می‌شود که قدرت پردازشی ندارند ( مانند کابل‌ها، نودها و امثال آن).

گذشته از تمام حواشی، جای این پرسش باقی است که آیا هر کسی که به خبرنگاری علاقه دارد، می‌تواند به حوزه‌های تخصصی وارد شود؟

سعید نوری آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها