دکتر شالویی در مراسم افتتاحیه جشنواره شانزدهم هنر جوان:

سال آینده فقط جوانان به بینال ونیز می‌روند

گروه فرهنگ و هنر - گرگان - مهدی نورعلیشاهی: هم‌آوایی جوانان نسل فردای هنر ایران و هنرمندان جوان کشورهای مختلف دنیا روز گذشته در حالی در گرگان آغاز شد که در مراسم افتتاحیه آن رئیس مرکز هنرهای تجسمی برای اثبات ادعاهایش در مورد حمایت از هنر جوان گفت: در بینال 54 هنرهای تجسمی ونیز تنها جوانان ایرانی از سوی کشورمان حضور می‌یابند. حوزه هنرهای تجسمی که این روزها، روزهای پرکار خویش را پشت‌سر می‌گذارد روز گذشته تنها پس از یک روز فراغت از دوسالانه نهم سفال و سرامیک آغازگر جشنواره‌ای بزرگ در حوزه هنر جوان دنیا بود تا جوانان 30 استان کشورمان به همراه جوانان دیگر کشورهای جهان به رقابتی توام با رفاقت در این استان شمالی کشورمان بپردازند.
کد خبر: ۲۶۵۸۶۰

افتتاحیه جشنواره شانزدهم که مانند سنوات گذشته با حضور جوانان هنرمند تمامی کشورهای شرکت‌کننده در گلزار شهدای گرگان همراه بود با افتتاح رسمی این جشنواره در سالن فخرالدین اسعدگرگانی ادامه یافت تا رئیس مرکز هنرهای تجسمی ارشاد در سخنانی بمب خبری این جشنواره را حضور چند جوان ایرانی در بزرگ‌ترین میدان رقابت در جهان یعنی بینال ونیز بداند.

او حتی برای آن که تمامی جوانان حاضر در این سالن را به وجد آورد به نکته‌ای اشاره کرد که در خور توجه بود. او گفت: در تمامی قرارداد‌های منعقد شده در حوزه هنرهای تجسمی ایران با کشورهای دیگر بندی ذکر شده است که مبتنی بر تبادل هنرمند جوان ایرانی برای نمایش آثارش در کشورهای مقابل است.

او افزود: بر همین اساس امسال 5 کشور جهان به طور تخصصی آثار جوانان ایرانی را به نمایش می‌گذارند. شالویی افزود: جوانان ما در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و امیدوارم که حضور در این جشنواره‌ها بتواند موجب اعتلای هر چه بیشتر هنر باشد. شالویی در ادامه افزود: مردم جهان شیفته زبان هنر هستند پس چه بهتر که ما نیز از طریق همین زبان برای ارتباط بیشتر با جهانیان بهره ببریم.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که هنر زبان مشترک میان ملت‌هاست اظهار کرد: جهان به دنبال دستاوردهای جدید هنر ایرانی است و همین امر زمینه را برای گشایش نگارخانه‌های ایرانی در سایر شهرهای جهان فراهم ساخت.

اما او مانند بیشتر سخنرانی‌هایش در طول نزدیک به 2 سال گذشته بازهم بر سیاست تمرکززدایی از فعالیت‌های هنری از پایتخت اشاره و خاطرنشان کرد تمامی استان‌های کشور باید با توجه به ظرفیتشان میزبان یک رویداد هنری باشند و این مهم جز با خواست اهالی هنر آن استان میسر نخواهد شد.

بوم وحدت و همدلی

از سویی دیگر دکتر غلامرضا منتظری، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان که دبیری این رویداد هنری را نیز برعهده دارد، خلق بزرگ‌ترین بوم وحدت و همدلی که قرار است در یکی از پرترددترین خیابان‌های گلستان به اجرا در آید را افتخاری برای هنر این استان برشمرد و افزود: این بوم به یادگار در ایران خواهد ماند تا یاد و خاطره تبادل اندیشه و هنر هنرمندان ایران و جهان جاودانه شود. مهندس یحیی محمودزاده، استاندار گرگان دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی به اهمیت توجه به هنر در شهرستان‌های مختلف و رابطه آن با پویایی هنر در کل کشور پرداخت.

اما این مراسم با حاشیه‌های مختلفی نیز همراه بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اجرای پانتومیم توسط هنرمندی بومی در مراسم افتتاحیه اشاره کرد که با استقبال بی‌نظیر شرکت‌کنندگان همراه بود.

یاسر خاسب که هنرمندی مازندرانی است این پانتومیم را در جشنواره بین‌المللی تئاتر باسانو در ایتالیا روی صحنه برد که ماحصل آن برگزیده شدن وی در این جشنواره بود.

روز نخست جشنواره با افتتاح کارگاه‌های عملی و آشنایی جوانان با این کارگاه‌ها همراه بود تا از امروز این جوانان به مدت 3 روز در یک رقابت نزدیک به خلق آثار هنری و البته داوری در روز آخر بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها