گروه جامعه: نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با گذشت 2 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات، میزان مصرف سیگار و قلیان در کشور افزایش یافته و وزارت بهداشت نیز تاکنون گزارشی از میزان اجرایی شدن این قانون به مجلس ارائه نکرده است. حسینعلی شهریاری در گفتگو با فارس افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی تشکیل ستاد کشوری اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، تاکنون هیچ گزارشی درباره اجرایی شدن این قانون به مجلس ارائه نکرده است و به همین دلیل مجلس نیز آمار دقیقی از میزان اجرایی شدن این قانون در اختیار ندارد.
کد خبر: ۲۵۵۷۰۷

وی گفت: با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از مواد این قانون هنوز اجرایی نشده است، از جمله این‌که براساس قانون کنترل دخانیات، باید آموزش درباره مخاطرات مصرف دخانیات از سوی آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما، رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شد که به نظر می‌آید توجه کافی به این بند از قانون نشده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در زمینه مبارزه با دخانیات نیز به نظر می‌رسد کارهای زیادی انجام نشده، بخصوص این که شاهد افزایش مصرف تنباکو و قلیان که ضرر و زیان آن 40 برابر سیگار است در جامعه هستیم و این در حالی است که دولت به بهانه حمایت از صنف قهوه‌خانه‌داران، ممنوعیت عرضه قلیان را در اماکن عمومی لغو کرد.

شهریاری گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد سال 86 میزان مصرف سیگار در کشور 54 میلیارد نخ بود که این میزان در سال 87 به حدود 60 میلیارد نخ افزایش یافت، بنابراین به نظر می‌رسد نه‌تنها شاهد کنترل و کاهش مصرف دخانیات در این مدت در کشور نیستیم؛ بلکه افزایش نسبی آن را نیز در جامعه می‌بینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه بر اجرای مناسب این قانون نظارت می‌کند، گفت: گرچه ستاد اجرایی این قانون در وزارت بهداشت مستقر است؛ اما اجرای آن فقط به دست وزارت بهداشت نیست و دستگاه‌های دیگری از جمله نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز در این زمینه وظایفی دارند، بنابراین مجلس حتما اجرایی شدن این قانون را پیگیری می‌کند؛ ولی اکنون به علت فضای انتخاباتی زمان مناسبی برای این کار نیست و قطعا بعد از انتخابات از دولت می‌خواهیم گزارش کاملی را از اجرای این قانون ارائه کند.

براساس قانون جامع کنترل دخانیات، باید تبلیغات مواد دخانی به هر نحو مستقیم و غیرمستقیم ممنوع شود. فروش سیگار فقط در واحدهای صنفی دارای مجوز عاملیت فروش مواد دخانی باشد. فروش سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع شود. استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع شود. آموزش‌های لازم درباره اثرات زیانبار مصرف مواد دخانی به مردم ارائه شود. با افزایش مالیات سیگار و گران شدن قیمت آن، برای کاهش مصرف آن اقدام شود و همچنین هشدارهای بهداشتی روی تمام سیگارهای داخلی و خارجی درج شود. با این حال ستاد کشوری اجرای این قانون در وزارت بهداشت تشکیل شده و انتظار می‌رود اکنون در آستانه روز جهانی بدون دخانیات و هفته جهانی مبارزه با دخانیات پس از گذشت 2 سال از تصویب این قانون، گزارشی از میزان اجرایی شدن آن ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها