گزارش جام جم از پروژه مهم ریلی دولت

ساخت و بهره‌برداری همزمان راه‌آهن اصفهان - شیراز

راه‌آهن اصفهان - شیراز را بی‌شک باید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور طی سال‌های اخیر دانست؛ اما شایعاتی درباره این پروژه عظیم منتشر می‌شود که شاید چندان به واقعیت نزدیک نباشد.
کد خبر: ۲۵۱۷۳۲

آغاز ماجرا از سفر رئیس‌جمهوری به شهر شیراز بود که اعلام کرد، همزمان با سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، مردم شهر شیراز با قطار برای مراسم به تهران خواهند آمد. این وعده در حالی مطرح شد که تا چندی پیش گمانه‌زنی‌ها درخصوص افتتاح پروژه ریلی اصفهان شیراز به 22 بهمن 1388 ختم می‌شد؛ اما بناگاه این زمان تا پیش از انتخابات و همزمان با سالگرد رحلت رهبر فقید انقلاب جلو کشیده شد.

این مساله که چنین پروژه مهمی 8 ماه زودتر از زمان پیش‌بینی شده در سال جاری افتتاح می‌شود، در حقیقت بسیار نیک و قابل تقدیر است؛ اما این‌که آیا این افتتاح چقدر با شرایط موجود مطابقت دارد، نکته‌ای دیگر است که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

همین موضوع باعث شده تا این روزها حاشیه‌های دورو بر این طرح بیش از دیگر پروژه‌های نزدیک به افتتاح باشد؛ زیرا این اتفاق که ریل‌گذاری بخش‌هایی از پروژه روی خاک در حال انجام است و هنوز ایستگاه‌ها و سیستم‌های جانبی فعال نشده، این شبهه را به وجود آورده که افتتاح زودهنگامی در پیش است.

خبرنگار ما که ریل‌گذاری روی خاک و بدون زیرسازی و ریزش تونل را مشاهده کرده بود، طی تماس‌های پی‌درپی از مسوولان ارشد این حوزه پیگیر موضوع شد که سرانجام مجری پروژه راه‌آهن اصفهان شیراز ، برخی ابهامات را پاسخ داد.

رسول بی‌پروا، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور در گفتگو با <جام‌جم> درخصوص زمان افتتاح پروژه ریلی اصفهان شیراز گفت: در شرایط فعلی مقرر شده که قطاری به همراه تعدادی از زائران، 12 خرداد از استان فارس به سمت تهران حرکت کند تا این افراد در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) شرکت کنند.

مجری پروژه راه‌آهن اصفهان شیراز درخصوص آخرین وضعیت این پروژه نیز اظهار کرد: مراحل روسازی و ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن اصفهان شیراز بسرعت در حال انجام است و براساس آخرین مشاهدات، هم‌اکنون 92 درصد پروژه ریل‌گذاری بزودی تکمیل خواهد شد. بی‌پروا تصریح کرد: روند اجرای پروژه بخوبی در حال انجام است و دولت نیز تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن این پروژه به کار بسته است.

وی درخصوص مسائلی که این روزها درباره راه‌آهن اصفهان شیراز مطرح می‌شود و نگرانی‌هایی از بابت بهره‌برداری نصفه نیمه این پروژه پدید آورده نیز گفت: هر دولتی در اجرای پروژه‌ها سیستم خاص خود را دارد. باید بدانید دولت نهم نمی‌گذارد سرمایه معطل بماند و بر این اساس، همزمان با اجرای پروژه، کار بهره‌برداری را نیز انجام می‌دهیم.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور ادامه داد: وضعیت استراتژیک درخصوص راه‌آهن اصفهان شیراز نیز این‌گونه است و قرار شده همزمان با اجرا، بهره‌برداری هم صورت گیرد تا به مرور پروژه تکمیل شود.وی افزود: این روش تاثیر منفی بر پروژه ندارد و استفاده بهینه از سرمایه‌ها محسوب می‌شود که در واقع این سرعت در اجرای پروژه راه‌آهن اصفهان شیراز را نشان می‌دهد که در حد خود، یک رکورد محسوب می‌شود.

بی‌پروا تصریح کرد: کیفیت اجرای پروژه در حد قابل قبولی است و شایعاتی که در این باره مطرح می‌شود صحت ندارد، زیرا ما توان کار اجرا را افزایش داده‌ایم و 24 ساعته فعالیت می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر این پروژه به سرانجام برسد.

این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، ضوابط فنی افتتاح چنین پروژه‌هایی، اجازه این نوع از بهره‌برداری را نمی‌دهد و حتی در صورت افتتاح آن در خردادماه، پیش از شهریور 88 امکان تردد واقعی در این مسیر ریلی وجود ندارد و به فرض بهره‌برداری در 12 خرداد هم این پروژه به روی عموم مردم بازنخواهد شد. آن‌گونه که در تیزر‌های تلویزیونی افتتاح این پروژه مشاهده می‌شود، زمان دقیق بهره‌برداری آن مشخص نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها