روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات اخیر ولی الله شجاع پوریان ، رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس بیانیه ای صادر کرد .
کد خبر: ۲۴۲۲۳
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است :
مساله تحقیق و تفحص از صدا و سیما در روزهای اخیر ابزار جدید مناقشات سیاسی برخی محافل خاص شده است . روز گذشته آقای شجاع پوریان به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص ، مجددا بیانیه ای صادر نمود و آقای آرمین نیز در اظهار نظری ، پخش برنامه برلین را نمونه ای از کار غیرفرهنگی صداوسیما قلمداد نمود. وی با این بیان بدنبال آن بود که پاسخی به سخنان رئیس سازمان صداوسیما داده باشد که در جشنواره رادیویی اعلام نمود: «مجال دهید تا عرصه فرهنگ و هنر کشور در غیاب چتر سیاست نفسی بکشد.» جالب است که نامبردگان تلاش داشته اند وانمود سازند که گزارش تحقیق و تفحص سیاسی نبوده و به تعبیر خودشان ارقام و اعداد ریاضی ارائه داده اند! اما نگاهی به رفتار آنها در مورد تحقیق و تفحص از صداوسیما، جدای از همین اعداد و ارقام مخدوش ، بیانگر حضور پررنگ یک اراده سیاسی جدی از جانب حزب حاکم در پشت صحنه آن است . در سابقه ذهنی جامعه نوع عکس العمل روزنامه های طرفدار حزب حاکم در مورد تحقیق و تفحص های مجلس همچنان زنده است که چقدر و چگونه درباره آنها واکنش داشته اند. همین امر اگر مقایسه شود با غوغاگری ژورنالیستی نویسندگان بیانیه جدید هیات تحقیق و تفحص صداوسیما، کاملا سیاسی بودن امر را نشان می دهد و خیلی احتیاج به غور و بررسی نخواهد داشت .

این عصبانیت ها عجیب نیست

از طرفی سازمان صداوسیما در این حد عصبانیت را از جانب حزب حاکم امر عجیبی نمی داند چه همانگونه که آقای آرمین در مطالب خود موضوع کنفرانس برلین را مورد اشاره قرار داده اند یا اقدام صداوسیما در اطلاع رسانی شفاف پیرامون پرونده فساد تعدادی از سران و وابستگان حزب حاکم در پرونده جزایری و... از قبل کاملا مشخص بود که این روشنگری ها تاوانی برای صداوسیما داشته باشد و امروز در این عددسازی ها جلوه گر شده است . بخصوص برخی از روزنامه ها که از قبل آقای جزایری به نان و نوایی رسیدند، کینه خود را از اقدام صداوسیما در شفاف سازی موضوع نتوانستند پنهان کنند و چنانچه لازم باشد، مجددا نام آنها مورد اشاره قرار خواهد گرفت .

مهم استدلال است

آقای شجاع پوریان در پاسخ به برخی (و فقط برخی) از ایرادهای وارد بر گزارش هیات تحقیق و تفحص به این مقدار بسنده کرده اند که ما با آمار و ارقام ریاضی پاسخ داده ایم ! جناب ایشان توجه ندارند که ارقام ریاضی از یک تا بی نهایت را در بر دارد و می توان مقداری از آنها را سرهم کرد و هر ارگان و سازمانی را متهم نمود. مهم استدلال در این باره است که متاسفانه اظهارات آقایان از این وجه تهی است . چرا توضیح نداده اند که عدد ریاضی مورد علاقه آنها در به اصطلاح تخلف 640میلیارد ریالی (از بابت 80میلیون دلار) چه مبنای قانونی و عقلی داشته است ؛ در حالی که خریدهای سازمان توسط بانک مرکزی گشایش اعتبار می شود و مستقیما به حساب فروشنده کالاها واریز می گردد و اصولا دلاری به حساب سازمان صداوسیما وارد نشده است؛ این عدد ریاضی 80میلیون دلاری را چرا و چگونه جزو تخلف سازمان به حساب آورده اند؛! و اگر این سیستم متعارف حکومتی را نمی دانستند (که هرکسی که مختصری کار اجرایی در کشور کرده باشد با آن آشناست) آیا این را هم نمی دانستند که از سال 74 تا 81 ارز متعلق به وزارتخانه ها و سازمانهای فرهنگی و غالب وزارتخانه های دیگر، اصولا 170تومانی بوده است نه 800تومانی؛! با کدام منطق و چه اعمال ریاضی رقم 80میلیون دلار را در 800تومان ضرب کرده اند؛! آیا این را هم نمی دانسته اند؛! آیا این اقدام از سر تقوی و کارشناسی صورت گرفته است؛!

پرداخت وام به بازنشستگان غیرقانونی است؛

چرا به جای شعار مناظره ، پاسخ ندادند که ارائه وام مسکن توسط صندوق بازنشستگی به پرسنل سازمان با کدامین قانون مغایر است که آن را در قالب یک رقم نجومی ، جز تخلفات مدیران سازمان منظور فرموده اند؛ و از طرف دیگر اعلام می دارند که هدفشان کارکنان سازمان نبوده است؛ آیا گزارش هیات ، همین وامهای صندوق که به کارکنان کم توقع سازمان داده شده را منجمله تخلفات سازمان به حساب نیاورده است؛ آیا ایراد گزارش به وام 5/1 میلیون تومانی مسکن به کارکنان پرتلاش و زحمتکش سازمان یا وام صندوق بازنشستگی به تعاونی های مسکن کارکنان پاسخی نیست که هیات تحقیق و تفحص به زحمات آنان داده است؛! آیا ظرف سالهایی که در کمیسیون فرهنگی حضور داشته اند بجای ایجاد تسهیلات برای کارکنان صداوسیما، مرتبا بودجه سازمان را محدود نکرده اند؛ و آیا با طرحهای مختلف نمی خواستند حرکت شتابان صداوسیما را متوقف کنند؛

بجای شعار دلیل بیاورید

بجای شعار مناظره خوب بود کمی استدلال می کردند ، مدیران سازمان آمادگی همه جانبه دارند تا توضیحات و استدلال های خود را برای مراجع صالحه ، ارائه نمایند ، لکن نحوه نگارش آن بیانیه و نتیجه کار تحقیق و تفحص نشان می دهد که هدف نوعی بازار گرمی سیاسی بوده است آن هم توسط کسانی که کمترین اطلاعی از ساز و کارهای اجرایی کشور را دارا نمی باشند. اگر رئیس هیات واقعا اسناد و مدارک لازم را در اختیار دارد و از قدرت دفاع از این پرونده سازی برخوردار است ، چرا از ارسال پرونده به مراجع صالحه کشور برای رسیدگی واهمه دارند؛ قاعدتا صحت و سقم این گونه مسائل با جوسازی های سیاسی آشکار نمی شود. عیار ادعاها در محضر دادگاه روشن می شود. به نظر می رسد هیات تحقیق و تفحص برخلاف ادعای ارسال پرونده به مراجع مصالحه و از بیم روشن شدن حقایق ، قصد دارند در زمان طولانی و فقط از طریق برخی جراید و تریبون ها، به فضاسازی سیاسی بپردازند که این اقدام آنها نیز صدق گفتار سازمان را بیشتر تایید خواهد کرد.

به اسناد توجه نکردید

یکی از نکات جالب در گزارش تحقیق و تفحص «نومن ببعض و نکفر ببعض» می باشد. از طرفی استناد به نظر مقام معظم رهبری در مورد معافیت گمرکی و سود بازرگانی صداوسیما در سال 75 دارند که فرمودند: من بعد از ایشان معافیت درخواست نشود ، اما آیا همه مساله همین بوده است که آقای شجاع پوریان بیان داشته و آیا ایشان اقدامات بعدی را نمی دانستند؛ آیا هیات تحقیق و تفحص در نامه نگاری با وزیر محترم بازرگانی حقیقت ماجرا را متوجه نشدند که از آن سال به بعد براساس برنامه پنج ساله سوم ، دستگاه های فرهنگی که در گذشته معافیت داشته اند، کماکان معاف از پرداخت حقوق گمرکی شده اند و همین موضوع روشن مجددا از طرف وزیر محترم بازرگانی از هیات دولت و مقام معظم رهبری استعلام گردید و تمامی مکاتبات هم در اختیار هیات قرار گرفت که تمامی این مراجع ، معافیت صداوسیما را در پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی تایید نموده اند حال سوال این است که چرا در جایی به دستورات مقام معظم رهبری استناد می کنند، ولی به مصوبات مجلس پس از آن مقطع و دولت محترم و همان مرجع عالی هیچ اشاره ای نمی کنند؛ البته اسناد مربوطه موجود است و نزد هیات تحقیق و تفحص هم بوده است لکن مواجه با نوعی تغافل تصنعی شده است .

سیما فیلم ، صبا فیلم

نکته مهمتر آن است که آقای شجاع پوریان در مطلب جدید هیچ اشاره ای به پاسخ سازمان ننموده اند مبنی بر این که وجوهی که سازمان در ازای ساخت فیلمها و سریال های مهم نظیر امام حسن (ع) ، امام رضا (ع) و 300 اثر دیگر به سیما فیلم پرداخت نموده است یا وجوهی که در ازای تولیدات فاخر انیمیشن نظیر زندگی حضرت ابراهیم ، خداوند لک لک ها را دوست دارد و صدها اثر دیگر به صبا فیلم پرداخت نموده است را چرا جزو تخلفات سازمان به حساب آورده اند؛ آیا سیمافیلم و صبافیلم در زمان معاونت آقای پورنجاتی در صداوسیما تاسیس نگردید و آیا ایشان رئیس مجمع این دو شرکت نبوده اند؛ اگر ساخت این سریالها و فیلمها توسط این شرکتها خلاف بوده ، چرا جلوگیری نکرده اند؛ در حالی که به نظر سازمان نه تنها این موارد تخلف نبوده بلکه این شرکتها به دلیل خدمات فرهنگی و هنری فاخر خویش شایسته تشویق هستند.

رفتار صداو سیما با گزارش تحقیق و تفحص

نکته دیگر تاکید آقایان بر روال متعارف گذشته در صداوسیما پیرامون تحقیق و تفحص است و معتقدند که در مورد اخیر، خلاف آنها عمل شده است ! ذکر چند مورد سابقه امر خالی از لطف نیست : یکی از موارد تحقیق و تفحص از صدا و سیما مربوط به مجلس چهارم است و اقدام مدیریت قبلی صداوسیما بشرح ذیل بوده است :
1) مذاکرات مجلس که مستقیما از رادیو پخش می شد قطع گردید.
2) متن پاسخ صداوسیما بطور کامل در رادیو پخش شد.
3) بخش هایی از پاسخ صداوسیما به تحقیق و تفحص مجلس طی چند شب متوالی از تلویزیون پخش گردید.
مورد دیگر، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس فعلی بوده است که پس از پخش گزارش تحقیق و تفحص شهرداری از رادیو ، پاسخ شهردار تهران طی برنامه ای طولانی (در حدود 2ساعت) از شبکه پنج پخش گردید. اکنون باید چنین سوابقی را با اقدام اخیر صداوسیما مقایسه نمود تا مشاهده شود نوع استدلال آقایان از عدالت چه بهره ای دارد؛ در مورد گزارش تحقیق و تفحص اخیر :
1) تمامی گزارش در بیش از 3ساعت از صداوسیما پخش شد.
2) رئیس سازمان صداوسیما صرفا در حد کمتر از 15دقیقه ، توضیحاتی پیرامون برخی بندهای گزارش ارائه نمودند که از صداوسیما پخش گردید.
3) مطلقا پاسخ جامع و اصلی سازمان به گزارش مذکور از صداوسیما پخش نگردید و صرفا پاسخهای کوتاه به برخی جوسازی ها ، آنهم از طریق برخی جراید منعکس شد.
ظاهرا صداوسیما بدلیل عدم استفاده از حق خود ، موجبی برای طرح ادعاهای افراطی برخی از افراد ایجاد کرده است ! صداوسیما به احترام نظر حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای کروبی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ، از حق خود صرفنظر نمود. با اعتذار از رئیس محترم مجلس ، ظاهرا سازمان چاره ای ندارد جز این که به شیوه ای که در گذشته عمل کرده اند،اقدام نماید.

هزینه پخش خبر کنفرانس برلین

از جمله نکاتی که آقای آرمین مورد اشاره قرار داده اند و بسیار جالب توجه است ، اعتراض به پخش فیلم کنفرانس رسوای برلین ، بدلیل برهنه شدن یک فرد در کنفرانس است ! و از این طریق رویکرد فرهنگی سازمان را زیر سوال برده اند! آیا پخش غیرواضح ، تار و چند ثانیه ای برهنگی یک فرد، دغدغه شرعی بودن را در ایشان برانگیخته است؛ آیا کسی از ایشان باور می کند که با نوع اصلاحاتی که در این سالها به جامعه تحمیل کرده اند، چنین دغدغه هایی داشته باشند؛ اگر اشکال شرعی داشت ، چرا مراجع بزرگوار تقلید نه تنها اشکال نکردند که از صداوسیما تشکر نمودند؛ مشکل ایشان با محتوای آن فیلم است که یک حرکت خائنانه را که بصورت مخفی و با کمک بیگانگان صورت گرفته بود، با اقدام به موقع صدا و سیما مکشوف شد و همه آن صحنه های وقیح و توهین های دوستان ایشان به انقلاب را مشاهده کردند، عجیب تر آن است که پس از این که جامعه ، این اقدام گردانندگان برلین را محکوم کرد و قوه قضاییه عوامل آن را محکوم نمود، امروز این اقدام را غیر فرهنگی دانسته اند!

وظیفه صداوسیما ، اطلاع رسانی است

اتفاقا وظیفه صدا و سیما اطلاع رسانی است و آن اقدام کاملا بجا بوده و نظیر اطلاع رسانی در مورد فساد مالی برخی از سران محافل خاص در داستان جزایری ، عملی صحیح و در راستای شفاف سازی بوده است و نباید کسانی که شعار اطلاع رسانی شفاف می دادند، چون اقدامات ناهنجار آنان برهمگان عیان شود آشفته شوند و به سنگ اندازی بپردازند و پرونده سازی نمایند. این اقدامات صداقت آقایان را در ادعاهای خود نشان می دهد. بهرنحو سازمان آمادگی کامل برای گفتگو در محضر مراجع صالحه ، پیرامون تمامی زوایای این پرونده ساختگی را دارا می باشد و از آن استقبال می کند و اگر آقایان سند و مدرکی دارند، در آن مراجع ارائه نمایند تا معلوم شود در این پرونده سازی چه مقدار صداقت داشته اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها