گروه اقتصاد: نمایندگان مجلس دیروز با تصویب بند الحاقی 29 لایحه بودجه 88 گام بلندی رابه منظور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برداشتند. در جلسه علنی دیروز صبح و عصر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به منظور افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، دولت را موظف کردند از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام قابل عرضه در بورس شرکت‌های دولتی یا سهام دولت در شرکت‌ها، اقدام کند. سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای این مصوبه 2500 میلیارد تومان است که از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی تامین خواهد شد.
کد خبر: ۲۴۱۴۱۹

به گزارش خبرنگار ما، با  اجرای قانون مدیریت کشوری برای بازنشستگان در سال جاری که  به افزایش حقوق چشمگیر بسیاری از آنها منجر شد، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز خواستار افزایش و همسان‌سازی حقوق خود شده بودند.

با این حال، به نظر می‌رسد این بند الحاقی در اجرا با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ چراکه منابع مالی پیش‌بینی شده برای اجرای آن چندان قابل اتکا نیست.

همان‌گونه که در این بند تصریح شده و سازمان تامین اجتماعی به منظور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موظف است  از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهامی که دولت در اختیار آن قرار می‌دهد، نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری‌بگیران خود از ابتدای سال 88 اقدام کند، اما تامین 2500 میلیارد تومان درآمد از محل فروش سهام کار دشواری به نظر می‌رسد و سابقه سال‌های گذشته دولت در فروش سهام دولتی نیز علامت سوال بزرگی در برابر اجرای این بند از بودجه 88 قرار می‌دهد. در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت که اجرای این بند در نیمه نخست سال 88 محقق نخواهد شد که به این ترتیب در نیمه نخست سال آینده مطالبات حاصل از این بند نیز به مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه خواهد شد.

در تصمیم‌ دیگری مجلس مقرر کرد هرگونه افزایش پرداخت نقدی به کارکنان دولت مبنی بر حقوق و مزایا، پاداش و عیدی به مدیران و کارکنان دولت ممنوع خواهد بود.

حکم مزبور در اصلاحیه‌ها یا متمم‌های بودجه سال 88 شرکت‌ها در مجامع عمومی آنها قابل تجدیدنظر نخواهد بود.

همچنین کمیسیون تلفیق بودجه سال 88 در جلسه سه‌شنبه شب خود برای تراز کردن بودجه، 8500 میلیارد تومان از سر جمع بودجه را کسر کردند.حذف این اعتبار به دلیل حذف اعتبارات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از بودجه بود که تراز درآمدها و هزینه‌های بودجه را به هم می‌ریخت.

در جلسه علنی دیروز مجلس در این باره بحث‌های مختلفی صورت گرفت و پیشنهاد کمیسیون بودجه به منظور افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی مطرح شد که احمد توکلی، نماینده تهران که پیش از این به عنوان طراح اصلی پیشنهاد حذف هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 88 در مجلس مطرح بود، پیشنهاد کرد تا موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی مراعا بماند تا کمیسیون تلفیق با تشکیل جلسه دیگری، این موضوع را با بررسی بیشتر تصویب کند تا با پختگی و کارشناسی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه)‌ مطرح و رسیدگی شود. به نظر می‌رسد چالش‌برانگیزترین موضوع مجلس هشتم در بودجه 88 همین موضوع است که تاکنون بیشترین جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها را پیش از طرح بودجه در مجلس به خود اختصاص داده است. در نهایت باید دید مجلس از این تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز برای مردم چگونه بیرون می‌آید.

پیش‌بینی می‌شود بررسی اولیه بودجه در جلسه علنی امروز به پایان برسد و شورای نگهبان پس از بررسی نهایی آن نظر خود را تا پایان امشب اعلام و نمایندگان در جلسه دیگری که شنبه تشکیل می‌شود ایرادهای احتمالی شورای نگهبان را برطرف خواهند کرد.

با 25 درصد افزایش برای سال آینده
حداقل دستمزد کارگران  274 هزار تومان تعیین شد

در دومین جلسه شورای عالی کار که عصر دیروز به ریاست وزیر کار و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد حداقل دستمزد 274 هزار و 550 تومان تعیین شد.

به گزارش فارس، براساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد روزانه کارگران 91 هزار و 500 ریال تعیین شد.براساس این مصوبه حداقل دستمزد در سال آینده با 25 درصد افزایش به 274 هزار و 550 تومان رسید.براساس این مصوبه، سایر سطوح مزدی سال 88 به میزان 5 درصد آخرین مزد ثابت یا مبلغ سال‌جاری به اضافه روزانه 14 هزار و 640 ریال افزایش می‌یابد مشروط برآن‌که مزد روزانه هر کارگر از مبلغ 91 هزار و 500 ریال کمتر نشود. براساس این گزارش، در مورد نرخ پایه سنوات مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مبلغ یاد شده برای گروه یک بوده و برای سایر گروه‌ها براساس جداول اعلام شده از سوی وزیر کار اعمال خواهد شد. در مورد مبلغ کمک هزینه خانوار نیز مانند سال جاری عمل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها