بر اساس تازه‌ترین مصوبات کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس که به کمیسیون تلفیق ارائه شده، سهم هر ایرانی از آزادسازی قیمتها ماهانه 22 هزار تومان برای 5 دهک اول پیشنهاد شد.
کد خبر: ۲۳۷۵۸۱

حسن ونایی عضو دو کمیسیون برنامه‌وبودجه و تلفیق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین مصوبات کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس که برایرای گیری استمزاجی به کمیسیون تلفیق ارائه شد ولی هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسید، اظهار داشت: در حال حاضر تا سقف 20 هزار میلیارد تومان از محل لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها درآمد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: براین اساس در سال آینده بنزین تک‌نرخی به ازای هر لیتر 350 تومان با حذف سهمیه‌بندی، گازوئیل با کارت هوشمند برای حمل‌ونقل عمومی به ازای هر لیتر 100 تومان، مازوت و گازوئیل برای نیروگاهها لیتری 120 تومان و گاز نیروگاهها نیز متر مکعبی 120 تومان در نظر گرفته شده است.

ونایی یادآور شد: نفت سفید و گاز مایع نیز به ازای هر لیتر 80 تومان در کمیسیون ویژه مجلس تصویب شده است. در این زمینه تخفیفاتی نیز دیده شده که میانگین هر متر مکعب گاز خانگی 100 تومان با رعایت الگوی مصرف و براساس دهکهای درآمدی در نظر گرفته شده است. این تخفیف برای دهک اول متر مکعبی 85 تومان و دهکهای بالاتر نیز به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

به گفته وی، برای امور آموزشی، پژوهشی، مدارس علوم دینی، مراکز خیریه شبانه‌روزی، معلولین، سالمندان، ایتام، امور درمانی، نانواییها، بخش کشاورزی و حوزه‌های زیرمجموعه قیمت گاز متر مکعبی 30 تومان تصویب شده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: برای مساجد، مصلاها، حسینیه‌ها، تکایا، امام‌زاده‌ها، امکان مذهبی و اقلیت‌های دینی با رعایت الگوی مصرف گاز متر مکعبی 30 تومان و بالای الگوی مصرف 80 تومان خواهد بود.

ونایی گفت: قیمت گاز برای انواع کسب و خدمات، سوخت واحدهای صنعتی و صنایع تبدیلی، سوخت پالایشگاهها و ایستگاههای تقویت فشار متر مکعبی 80 تومان، خوراک واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی نیز معادل 65 درصد قیمت سبد صادراتی می‌باشد.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ‌قیمت گاز برای ایستگاههای CNG و امور حمل‌ونقل نیز معادل 55 درصد قیمت داخلی بنزین در نظر گرفته شده است. ساختمانهای اداری، دولتی و عمومی به ازای هر متر مکعب گاز 200 تومان پرداخت می‌کنند.

ونایی در بیان دیگر مصوبات کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس گفت: برای 5 دهک اول درآمدی نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان از این محل یارانه در نظر گرفته شده که به صورت کارت اعتباری برای پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و یا بطور یارانه نقدی و مستقیم پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، نحوه توزیع نیز به این صورت خواهد بود که 50 درصد از 20 هزار میلیارد تومان سهم خانوارها، 30 درصد سهم تولید و صنعت و 20 درصد سهم دولت برای بازتوزیع خواهد بود.

وفایی افزود: مهم‌ترین مسئله و دغدغه مطرح امروز بین کمیسیون تلفیق و ویژه این بود که بین 3.5 تا 40 برابر رشد قیمت با این الگو خواهیم داشت که وضعیتی ویژه است و باید فکر عاجلی نسبت به آن کرد. بررسی لایحه دولت حاکی از ارقامی بالاتر از این ارقام است.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: 8500 میلیارد تومان برای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان کسری بودجه سال88 در بودجه داریم. علاوه بر آن 6 هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین و گازوئیل سال‌جاری و 4 هزار میلیارد تومان نیز برای شفاف‌سازی قیمت حاملهای انرژی که جمعاً حدود 18 تا 20 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: از مجموع 8 هزار و 500 میلیارد تومان حدود 4 هزار میلیارد تومان برای پرداخت به بازنشستگان، 3500 میلیارد تومان برای پرداخت به شاغلان و هزار میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد این ارقام برای کارمندان دولت حدود 9 هزار میلیارد تومان برای مردم دیده شده است.

به گفته ونایی، پیش‌بینی می‌شود در کمیسیون تلفیق نیز این ارقام تا سقف 20 هزار میلیارد تومان تصویب شود و در گزارش کمیسیون ویژه مجلس نیز پیش بینی شد با این روش‌ به هر نفر 22 هزار تومان در 5 دهک اول درآمدی پرداخت شود.

ونایی افزود: کمیسیون تلفیق روی سقف ارقام مذکور بحث خاصی ندارد ولی بر نحوه بازتوزیع آن و روش کمیسیون ویژه بحث دارد و معلوم نیست آن را بپذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها