در فاصله دو روز به پایان پنجاه و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نگاه‌ اهالی سینما متوجه شصت و دومین جشنواره فیلم کن است که اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۷۶۳

به گزارش مهر، هالیوود ریپورتر اعلام کرد برگزارکنندگان جشنواره کن به یک رسم قدیمی تا پیش از اعلام رسمی، حضور هیچ فیلمی را در جشنواره تایید نمی‌کنند، اما از هم‌اکنون می‌توان فهرستی بلند از فیلم‌های احتمالی حاضر در دوره بعدی جشنواره ارائه داد. به هر حال می‌توان گفت تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و همکاران او در بخش‌های مختلف جشنواره برای انتخاب آثار حاضر در دوره 62 دستشان باز است.

فانتزی افسانه‌ای علمی "آقای نوبادی" به کارگردانی ژاکو وان دورمال فیلمنامه‌نویس و کارگردان بلژیکی ("توتوی قهرمان") با بازی جارد لتو، دایان کروگر، سارا پولی و ریس ایوانس می‌تواند فیلم افتتاحیه جشنواره کن باشد، همین طور مستند "سندروم تایتانیک" به کارگردانی نیکولا هولو فعال محیط زیست که درباره مصرف جهانی و تاثیر آن بر سیاره است.

فرمو در عین حال از میان دو فیلم کاملا متفاوت درباره کوکو شان، چهره شاخص دنیای مد حق انتخاب دارد: "کوکو و ایگور" به کارگردانی یان کونن با بازی آنا مولالی که درباره ارتباط توفانی شانل با استراوینسکی آهنگساز است و "کوکو در برابر شانل" با نقش‌آفرینی اودری توتو که برادران وارنر آن را 22 آوریل توزیع می‌کند.

تا اینجای کار کمتر فیلمی هست که بتوان حضور آن در جشنواره کن را قطعی دانست، اما شرکت تریلر "انتقام" به کارگردانی جانی تو فیلمساز هنگ‌کنگی در دوره بعدی جشنواره قطعی به نظر می‌رسد. جانی هالیدی خواننده قدیمی فرانسوی در این فیلم نقش یک آدمکش حرفه‌ای را بازی می‌کند.

رویداد سینمایی ساحل جنوب فرانسه مانند همیشه می‌تواند میزبان تعدادی از چهره‌های آشنا و برندگان قبلی باشد. بیشترین بخت را کوئنتین تارانتینو پسر محبوب کن دارد که فیلمبرداری پروژه جدید او "لعنتی‌های بی‌آبرو" به تازگی در آلمان به پایان رسیده و اکنون در مرحله پس از تولید است.

براد پیت، الی راث، دایان کروگر، مایک مایرز و میشائیل فاسبندر در فیلم جدید تارانتینو بازی می‌کنند که داستان آن در جنگ جهانی دوم روی می‌دهد. او در 1994 برای فیلم "داستان عامه‌پسند" برنده جایزه نخل طلای کن شد.

لارس فن تریر از دیگر برندگان قبلی جایزه نخل طلاست که به احتمال زیاد "ضد مسیح" فیلم جدید او در کن نمایش داده می‌شود. ویلم دافو، شارلوت گنسبورگ در این تریلر روانشناختی بازی می‌کنند. داستان فیلم جدید کارگردان دانمارکی درباره زوجی است که برای رهایی از غم از دست دادن فرزند خود به کلبه‌ای در بیشه‌زار پناه می‌برند.

فن تریر در 1991 با فیلم "اروپا" برنده سه جایزه از جمله جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و در 1996 برای "شکستن امواج" جایزه بزرگ هیئت داوران این جشنواره را برد. او در نهایت سال 2000 با "رقصنده در تاریکی" جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرد.

جین کمپیون نیوزیلندی می‌تواند این بار با "ستاره درخشان" به کن بازگردد که فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره جان کیتس شاعر با بازی بن ویشاو است. کمپیون سال 1993 با فیلم "پیانو" نخل طلای کن را برد.

کن لوچ دیگر برنده نخل طلا است که "در جستجوی اریک" او درباره اریک کانتونا فوتبالیست معروف فرانسوی با توجه به علاقه فرمو به فوتبال یک رقیب پرقدرت است. فیلمساز بریتانیایی در 2006 برای فیلم "بادی که بر مرغزارها می‌وزد" جایزه اصلی جشنواره کن را برد.

پدرو آلمودوار فیلمساز سرشناس اسپانیایی نیز فیلم نوآر "آغوش‌های گسسته" با بازی پنه‌لوپه کروز را آماده نمایش دارد که داستان آن در دهه 1950 روی می‌دهد. آلمودوار با "همه چیز درباره مادرم" 1999 جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را برد و سال 2006 نیز برای "بازگشت" برنده جایزه بهترین فیلمنامه از این جشنواره شد.

الخاندرو آمنابار دیگر فیلمساز اسپانیایی نیز با درام تاریخی "آگورا" با عنوان انگلیسی "غبار زمان" از راه می‌رسد که ریچل وایس در آن بازی می‌کند و درباره برده‌ای است که در مصر باستان عاشق هیپاتیا بانوی خود می‌شود.

فیلم جاده‌ای "حدود کنترل" به کارگردانی جیم جارموش نیز قطعا می‌تواند در بخش مسابقه کن حضور داشته باشد، به این شرط که او فیلم خود را تا ماه مه به پایان برساند. داستان درباره مردی مرموز و تنهاست که می‌کوشد عملیاتی تبهکارانه را در اسپانیا به پایان برساند.

ایزاک د بانکوله ، بیل موری، تیلدا سوئینتن، گائل گارسیا برنال و جان هرت در فیلم جدید جارموش بازی می‌کنند. در میان فیلم‌های استودیویی هالیوود، "نابودگر: رستگاری" به کارگردانی مک‌جی نیز بخت زیادی برای حضور در کن دارد، هرچند برگزارکنندگان جشنواره تردید دارند کریستین بیل ستاره فیلم بتواند زیر فشار کن خونسردی خود را حفظ کند.

در نبود انیمیشن‌های دریم ورکس، "شعبده‌باز" به کارگردانی سیلون شومه ("وعده ملاقات در بلوی") می‌تواند یک جایگزین باشد. او فیلمنامه "شعبده‌باز" را با اقتباس از فیلمنامه‌ای ساخته نشده از ژاک تاتی نوشته است. انیمیشن افسانه‌ای علمی "متروپیا" ساخته طارق صالح با صدای استلان اسکارسگارد و جولیت لوئیس یکی دیگر از گزینه‌هاست.

یک انتخاب جالب دیگر می‌تواند درام "تترو" به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا باشد که وینسنت گالو، کلاوس ماریا براندائر، ماریبل وردو و کارمن مائورا در آن بازی می‌کنند. جدیدترین فیلم خالق سه‌گانه "پدرخوانده" درباره یک مرد جوان ایتالیایی است که برای پیدا کردن برادر خود که سال‌ها قبل خانواده را ترک کرده، به بوینس آیرس سفر می‌کند.

دست کمیته انتخاب جشنواره کن در انتخاب فیلم‌های فرانسوی کاملا باز است و جدیدترین فیلم‌های فیلمسازانی چون کریستف اونوره، برونو دومون، گاسپر نوئه و آلن کورنو بخت حضور در کن را دارند.

کلود میلر فیلمساز کارکشته فرانسوی دو فیلم را به پایان رسانده که یکی درام است و دیگری فیلمی مستند درباره رقابت انتخاباتی باراک اوباما. درام "ماده سفید" کلر دنی نیز می‌تواند در جشنواره باشد، اما نه در بخش مسابقه چرا که ایزابل هوپر بازیگر فیلم رئیس هیئت داوران این دوره جشنواره کن است.

تریلر "وداع" به کارگردانی کریستیان کاریون با موضوع کا. گ. ب. دیگر فیلمی است که بخت شرکت در جشنواره کن را دارد. گیوم کانه، دیوید سول و امیر کوشتوریتسا در این فیلم بازی می‌کنند.

از فیلم‌های آلمانی می‌توان به "این عشق است" ماتیاس گلازنر درباره سوءاستفاده از کودکان در تایلند و  "آشپزخانه روح" فاتح آکین فیلمساز آلمانی ترک‌تبار اشاره کرد.

"آشپزخانه روح" درباره صاحب به‌ستوه‌آمده یک کافه است که می‌کوشد کسب و کار خود را پا بر جا نگه دارد. موریتس بلیبترو و برول اونل بازیگران فیلم جدید آکین هستند که با فیلم‌هایی چون "رو در رو" و "مرز بهشت" شهرت دارد.

ایتالیا نیز می‌تواند با فیلم‌هایی چون "من عشق هستم" با بازی فلاویو پارنتی و تیلدا سوئینتن و "رویای بزرگ" میکله پلاچیدو درباره شورش دانشجویی سال 1968 در رم در کن حاضر باشد.

الیا سلیمان، فیلمساز فلسطینی "زمان باقیمانده" را آماده نمایش دارد که سومین بخش از یک سه‌گانه پس از دو فیلم "وقایع‌نگاری ناپدید شدن" و "مداخله الهی" است.
 
سلیمان در "زمان باقیمانده" به مکاشفه خود در هویت فلسطین ادامه می‌دهد و در این فیلم که پرهزینه‌ترین پروژه سینمایی او تا به امروز است، چند دهه از تاریخ این سرزمین از تاسیس رژیم صهیونیستی تا زمان حال مورد توجه قرار داده است.

سلیمان برای "مداخله الهی" در سال 2002 جایزه هیئت داوران و جایزه فیپرشی جشنواره کن را دریافت کرد. درام Fish Tank به کارگردانی آندرا آرنولد فیلمساز بریتانیایی درباره ارتباطات در دنیای معاصر نیز می‌تواند در بخش جنبی نوعی نگاه به نمایش درآید.

شصت و دومین جشنواره فیلم کن 13 تا 24 مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد 1388) در ساحل جنوب فرانسه برگزار می‌شود. فیلم فرانسوی "کلاس" ساخته لورن کانته جایزه نخل طلای دوره قبلی جشنواره را از آن خود کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها