آرزوهای برآورده شده اهالی تئاتر و سخنان معاون هنری ارشاد در مراسم اختتامیه

امکانات کشور متناسب با توان تئاتری نیست

گروه فرهنگ وهنر - مهدی یاورمنش: مراسم اختتامیه بخش داخلی جشنواره تئاتر فجر، شامگاه پنجشنبه در حالی برگزار شد که موفقیت‌های گسترده‌ای برای بخش مختلف رسانه‌ ملی حاصل شد و همچنین بیشتر سخنرانی‌ها و اظهار نظرها تحت‌تاثیر استقبال گسترده تماشاگران از این رویداد هنری و بروز مشکلات ناشی از آن قرار داشت.
کد خبر: ۲۳۳۴۸۸

رقابت با سینما

در همین ارتباط، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی، در سخنانی گفت: در مقایسه با سینما، همیشه آرزوی اهالی تئاتر این بود که جوش و خروش را بین تماشاگران جشنواره ببینند که امسال این اتفاق افتاد و سالن‌ها مملو از تماشاگران شد و متاسفانه بسیاری از مشتاقان هم در پشت ورودی‌های تالارها ماندند.

وی در ادامه با  تاکید بر این‌که بازار سیاه و بلیت‌های تقلبی باعث تاسف است، اضافه کرد: جشنواره امسال به ما ثابت کرد که امکانات فعلی کشور با توان تئاتری ما همخوانی ندارد و از این که تماشاگران پشت ورودی‌های سالن‌های نمایش باقی ماندند شرمنده شدیم.

ایمانی خوشخو با اشاره به این‌که امروز  تئاتر کشور از همه ظرفیت‌هایش استفاده می‌کند و به تمام جنبه‌های اجتماعی توجه دارد، افزود: ما در سال گذشته، 4 میلیون تماشاگر برای تئاترمان داشتیم و امسال این آمار به 6 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

اهدای جوایز

در ادامه آرای هیات داوران بخش خیابانی اعلام و در آن جوایز ویژه‌ای به حامد زارعان کارگردان گروه نمایشی جانبازان اعصاب وروان به خاطر نمایش گل یا پوچ یا فرشته و رسول حق‌شناس، کارگردان نمایش آهی سفید از گروه هنرمندان کانون <سندروم داون> اهدا شد. محمدعلی نقدی، مهدی حبیبی، مسعود محرابی، نرگس خاک کار‌، حدیث نیک‌رو، سلمان خلیلیان، عبدالله بهادری، سیدعلی موسویان و آرش غلامی دیگر جوایز این بخش را دریافت کردند. در بخش کارگردانی نیز جوایز به  نگار نادری، امیرحسین شفیعی، فردین نظری، محمد بی‌ریا و مسعود محرابی رسید. همچنین جایزه ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایش «مادر مانده، ما درمانده» به کارگردانی مشترک حمیدرضا آذرنگ و نیما دهقان اهدا شد.

موفقیت تازه رسانه ملی

پس از آن شهرام گیل‌آبادی، مدیر رادیو نمایش و محمدحسین صوفی، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران برای اهدای جوایز بخش رادیویی این جشنواره روی صحنه حاضر شدند. در این بخش علی‌اصغر دریایی، بهاره غنی‌زاده، علی میلانی، مهین نثری، جهانشاه آل محمود، مجید خمره، محمد مهاجر و مهدی شرفی  جوایز اصلی  را به خود اختصاص دادند ومرکز هنرهای نمایشی صدای جمهوری اسلامی ایران از سوی ستاد برگزاری جشنواره به عنوان گروه برگزیده معرفی شد.

در بخش تلویزیونی تئاتر فجر، ایرج عاشوری، کریم کاشانی، مهدی نادری، منوچهر شجاع، سیامک صفری، آشامحرابی، علی‌اصغر شادروان، محمدامیر یاراحمدی، محمدمهدی افغانیان و مسعود فروتن به عنوان برترین‌ها معرفی شدند و جایزه گروه برتر را  گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

حاشیه ها

-  در مراسم اختتامیه بخش داخلی جشنواره تئاتر فجر هم عده‌ای از علاقه‌مندان که البته بیشتر آنان کارت دعوت نداشتند، پشت در تالار اصلی تئاتر شهر مانده بودند.

‌- بیشتر حاضران اختتامیه اول جشنواره را هنرمندان شهرستانی تشکیل می‌دادند.

- اجرای قطعه‌ موسیقی در میان برنامه‌ها  باعث بی‌حوصلگی تماشاگران شد و اعتراض آنان را برانگیخت.

‌- در این مراسم نمایشی کوتاه با نام «مادر انجیر و زیتون» با طرحی از چیستا یثربی، کارگردانی کیومرث مرادی و اجرای الهام پاوه‌نژاد در حمایت از مردم مظلوم غزه اجرا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها