آنچه در پی می‌آید، فتاوی جدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص سهم‌الارث زنان از همسرانشان است. مجلس شورای اسلامی هفته گذشته براساس همین فتاوی با اصلاح ماده 946 قانون مدنی مصوب 1307 تصویب کرد: «زوج از تمام اموال زوجه ارث ببرد و زوجه در صورت فرزند‌دار بودن زوج، یک‌هشتم از عین اموال منقول و یک‌هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد. همچنین در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک‌چهارم از تمامی اموال به ترتیب فوق است.»
کد خبر: ۲۳۳۴۱۱

به گزارش جام جم،نمایندگان با اصلاح ماده 948 مصوب کردند، هرگاه ورثه از ادای قیمت امتناع کنند، زن می‌تواند حق خود را از عین اموال استیفا کند. نمایندگان همچنین ماده 947 از این قانون را حذف کردند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی»
سلام علیکم

احتراما پیرو بیانات حضرتعالی در دیدار با جمع کثیری از بانوان نخبه در روز ولادت زهرای اطهر سلام‌الله علیها درخصوص «ارث زوجه» مستدعی است به سوالات ذیل پاسخ فرمایند تا زمینه اصلاح مقررات مرتبط فراهم آید:

1- نظر مبارک را نسبت به میراث زوجه از اموال غیرمنقول زوج مرقوم بفرمایند.

پاسخ: بسمه‌تعالی؛ زن در صورت فرزنددار بودن شوهر، یک‌هشتم از عین اموال منقول و یک‌هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد و در صورت نداشتن فرزند حتی از همسر دیگر سهم او یک‌چهارم می‌باشد.

2- اگر ورثه از ادای قیمت اموال غیرمنقول به زن امتناع نمایند، در اینجا حکم مورد مذکور چیست؟

پاسخ:بسمه‌تعالی؛ امتناع آنها تاثیری در حکم مساله ندارد.

3- در صورتی که غیر از زوجه وارثی برای زوج نباشد، نظر معظم له نسبت به احتساب سهم‌الارث زوجه چیست؟ در فرض بالا در صورت ضیق معیشت زوجه، سهم‌الارث وی چه حکمی دارد؟

پاسخ:بسمه‌تعالی؛ در فرض مرقوم، یک‌چهارم از اموال براساس پاسخ اول، ارث زوجه بوده و بقیه آن در صورت فقدان وارثی از طبقات سه‌گانه ارث، متعلق به حاکم شرع است.

4- در باب ارث زوجه از قیمت زمین 2 فتوا بین فقهای عظام وجود دارد و شنیده‌ایم که نظر مبارک حضرتعالی این است که زوجه از قیمت زمین ارث می‌برد.  خواهشمند است بفرمایید آیا در این مساله بین این که زوجه از میت صاحب فرزند باشد یا خیر تفاوتی وجود دارد؟

پاسخ:بسمه‌تعالی؛ زوجه خواه دارای فرزند از شوهرش باشد یا نباشد از قیمت زمین خواه زمین خانه یا مغازه یا زمین باغ یا مزرعه باشد ارث می‌برد.

5- اگر از میت منزلی به جا مانده باشد و ورثه‌ای جز زوجه و فرزند نداشته باشد، آیا زوجه از زمین و ساختمان، هر دو ارث می‌برد؟

پاسخ:بسمه‌تعالی؛ در فرض سوال، زوجه فقط از قیمت زمین و قیمت ساختمان روی آن حق ارث دارد و از عین زمین ارث نمی‌برد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها