گاه شرایطی پیش می‌آید که زوجین بنابر دلایل پاتولوژیکی مختلف نمی‌توانند سلول جنسی سالمی تولید کنند. اگر خانمی نتواند تخمکی تولید کند، می‌تواند از تخمک خانم دیگری استفاده کند که توانایی بارور شدن را دارد.
کد خبر: ۲۳۳۲۴۸

بانک تخمک که از حدود 2 سال پیش در کشورمان راه‌اندازی شده است، توانسته به این افراد کمک شایانی کند. بانک تخمک مکان بیولوژیکی مناسبی است که خانم‌ها می‌توانند تخمک‌های خود را در آنجا برای مدت‌های مدیدی در شرایط آزمایشگاهی نگهداری کنند. در این صورت اگر در باروری آن خانم به هر دلیل اختلالی ایجاد شود، می‌تواند از تخمک‌های ذخیره شده خود در آینده استفاده کند. علاوه بر آن می‌تواند آنها را به دیگران نیز که توانایی تولید تخمک ندارند، اهدا کند. به عنوان مثال زوجی در سال‌های اول زندگی قصد بچه‌دار شدن ندارند؛ اما با گذشت زمان به دلایلی همچون بیماری‌ها، شیمی‌درمانی، یا بالا رفتن سن خانم، قدرت بارور شدن وی کاهش می‌یابد. از این رو چنین فردی اگر تخمک‌های دوران سلامت و جوانی خود را در بانک تخمک نگهداری کند، در آینده می‌تواند از آنها استفاده نماید.

رحم جایگزین نیز روشی نوین در درمان باروری است. در این روش به همراه زوجین نابارور، فرد سومی نیز وجود دارد که تنها نقش پرورش جنین زن و شوهر را ایفا می‌کند و پس از زایمان، فرزند را به زوج نابارور می‌دهد. این روش برای کسانی به کار می‌رود که زن و شوهر توانایی تولید سلول جنسی سالم را دارند؛ اما به سبب مشکلاتی که در رحم خانم وجود دارد، وی نمی‌تواند جنین را در رحم خود پرورش دهد؛ اما خانم دیگری که باید ویژگی‌های خاصی نیز داشته باشد، مسوولیت رشد تخم حاصل از ترکیب اسپرم و تخمک زوجین اصلی را به‌عهده می‌گیرد. برخلاف تصور عامه، مادر جایگزین هیچ ارتباطی با ویژگی‌ها و صفات جنین همچون جنسیت ترکیب ژنی و قیافه ظاهری وی ندارد و تنها محیطی مناسب را برای 9 ماه رشد جنین فراهم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها