رهبر حزب کنگره‌ ملی عراق پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی، ضمن کم اهمیت توصیف کردن توافقنامه‌ عراق و آمریکا، امضای توافقنامه‌های امنیتی بین عراق و کشورهای همجوارش را خواستار شد.
کد خبر: ۲۱۷۴۲۸

به گزارش ایسنا به نقل از سایت رادیو سوای آمریکا، احمد چلبی رهبر حزب کنگره‌ ملی عراق، پس از دیدار با آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه، در یک کنفرانس خبری در نجف اظهار داشت: حاکمیت عراق مافوق همه چیز قرار دارد و امنیت از حاکمیت نشات می‌گیرد، همانطور که رشد و توسعه نیز از حاکمیت ناشی می‌شود.

وی افزود: مرجعیت شیعه از زمان فروپاشی حکومت سابق و ورود ارتش آمریکا به عراق، بر این امر مهم تمرکز دارند و ما نیز به پیروی از ایشان بر موضوع حاکمیت عراق تاکید داریم و با اظهاراتشان در خصوص حفظ حاکمیت عراق موافق هستیم.

چلبی ایجاد توافقنامه‌های امنیتی بین عراق و کشورهای همسایه را خواستار شد و افزود: نهایتا آمریکا عراق را ترک خواهد کرد و من معتقدم که تامین امنیت در این منطقه باید بین کشورهای آن صورت گیرد و لذا خواهان ایجاد تفاهم منطقه‌ای بین کشورها بر اساس احترام به حقوق بشر و امنیت مشترک با همسایگان آن به ویژه عراق، سوریه، ترکیه و ایران هستیم.

رهبر حزب کنگره ملی عراق از نوری المالکی نخست وزیر این کشور خواست تا از واشنگتن بخواهد پیش نویس طرح خروج عراق از منشور هفت سازمان ملل متحد را به شورای امنیت ارایه دهد.

وی هم‌چنین تاکید کرد: توافقنامه‌ امنیتی باید در بر گیرنده‌ تعهد آمریکا نسبت به خارج کردن عراق از منشور هفت سازمان ملل باشد.

آیت‌الله سیستانی نیز در این دیدار بر ضرورت تحقق توافقنامه‌ای که منافع ملت عراق را در حال حاضر و آینده در نظر بگیرد، تاکید کردند.

مرجعیت شیعه هم چنین در نظر گرفتن بازگشت کامل حاکمیت به عراق و تحقق ثبات و امنیت در این کشور را در توافقنامه ضروری دانستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها