یک هفته با IT

آثار فروپاشی امپراتوری رایانه و اینترنت‌

شرکت مایکروسافت را همه دنیا به واسطه رایانه‌ها می‌شناسند. امروزه نزدیک به 90 درصد از میلیون‌ها کاربر رایانه در دنیا از وقتی که دستگاه خود را روشن و شروع به استفاده از آن می‌کنند، در جای جای این پدیده نام و رد پای مایکروسافت را می‌بینند.
کد خبر: ۲۱۴۲۰۳
تا سال 2001، حدود 600 میلیون رایانه در دنیا وجود داشت که روی 80 درصد آنها سیستم عامل ویندوز نصب بود؛ اما در حال حاضر بیش از 70 درصد از رایانه‌های دنیا که تعدادشان به 1/1 میلیارد دستگاه می‌رسد، به ویندوز مجهز است.

پنجره یا همان ویندوز به زبان انگلیسی مهم‌ترین و بنام‌ترین محصول شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود اما همین محصول به تنهایی کافی بود تا مدیرعامل این شرکت بزرگ را به ثروتمندترین مرد دنیا برای سال‌های متمادی تبدیل کند؛ در حالی که مایکروسافت محصولات و خدمات متنوع و پولساز دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به انواع خدمات اینترنتی این شرکت استناد کرد.

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید، آبشار وقتی به اوج رسید رو به زمین باز می‌گردد. در حال حاضر نیز مایکروسافت آثار و ترک‌های فروپاشی امپراتوری چند ساله رایانه‌ای و اینترنتی خود را نظاره می‌کند و در حال چشیدن طعم تلخی است. اگرچه این اتفاقی است که بسان آن مثل چینی برای بسیاری از دیگر ابرشرکت‌های بزرگ دنیا نیز افتاده است.

مایکروسافت اما در دنیای محصولات و خدمات اینترنتی، تقریبا بازار را به اصلی ترین رقیب خود یعنی گوگل واگذار کرد. گوگل در حال بلعیدن اینترنت و تمامی جذابیت‌ها و کاربردهای پولساز آن است. به عبارت دیگر، این تنها مایکروسافت نبود که عرصه رقابت در دنیای مجازی را به گوگل واگذار کرد، بلکه بسیار پیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی بودند که رقابت در مقابل گوگل را واگذار کردند.

به هر حال پشتوانه و ثروت زیاد، تنها زمان و قطعیت شکست مایکروسافت را به تاخیر انداخت؛ اما در امپراتوری امن و دور از دسترس مایکروسافت، یعنی دنیای نرم‌افزارهای سیستم عامل نیز اتفاقاتی در حال رخ دادن است که پیام خوبی برای این شرکت ندارد.

مایکروسافت در ادامه تلاش‌های خود برای در دست نگه داشتن بازار سیستم عامل دنیا مجبور به ارائه طرح‌های نوین و هزینه برای در صدر نگه داشتن خود بود. این موضوع موجب شد مدیران مایکروسافت  را  که درس‌های خوبی از رقابت بیرحمانه در دنیای مجازی گرفته بودند  به حرکتی نوآورانه وادار کند.

مدیران مایکروسافت که در حال مشاهده جان گرفتن رقبای کوچک خود بودند بسرعت دست به کار شدند. آنها نمی‌خواستند شرکت‌های کوچک را دست کم بگیرند، چراکه دست کم گرفتن یک گوگل برایشان کافی بود تا کل بازار را از دست بدهند.

به همین منظور 25 هزار کارشناس گران قیمت و خبره سال‌ها وقت برای طراحی نسل بعدی ویندوز گذاشتند تا به این ترتیب همچنان صدرنشینی خود را حفظ و فاصله‌شان را با رقبای خود بیشتر کنند؛ اما گاهی شرکت‌های بزرگ نیز در اوج تجربه و دانش اشتباهاتی مرتکب می‌شوند.

هر چه هم شرکت کوچک باشد هزینه اشتباه کمتر و هرچه شرکتی بزرگ‌تر باشد طبعا هزینه یک تصمیم اشتباه نیز به مراتب گران‌تر تمام خواهد شد. نتیجه صرف میلیون‌ها دلار روی نسل بعدی ویندوز که ویستا نام گرفت، حاصلی جز خدشه وارد کردن به اعتبار مایکروسافت نداشت.

این محصول با انواع نقدها، اشکالات و بالاخره بی‌مهری کاربران مواجه شد. بتازگی سایت تک ریپالیک، بررسی جالبی در خصوص دلایل شکست این محصول جدید داشت که جالب توجه بود و توجه رسانه‌های زیادی را نیز به خود جلب کرد.

نخستین دلیل شکست ویستا به تبلیغات منفی رقبای مایکروسافت مربوط می‌شد. حجم تبلیغات منفی رقبا بویژه شرکت اپل به حدی گسترده و طولانی بود که از گذشته تاکنون را در بر می‌گرفت.

دلیل دوم قیمت پایین و البته کارآمدی نرم‌افزار قبلی شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز ایکس پی بود. دلیل سوم به کند بودن ویستا مربوط می‌شود. این نرم‌افزار مملو از افکت‌های گرافیکی است که اعصاب کاربر را به هم می‌ریزد.

دلیل چهارم نیز به عادت کاربران باز می‌گشت که با نسخه‌های قبلی ویندوز به کلی خو گرفته بودند؛ اما در ویستا همه چیز متفاوت بود. موضوعی که به مذاق کاربران خوش نیامد و این شرکت را در وضع بدی قرار داد.

علی شمیرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها