دیوید بکام همچنان یک فوتبالیست ارزشمند و تاثیرگذار در دنیای فوتبال است. او که مرز 33 سالگی را پشت‌سر گذاشته، برخلاف اکثر ستارگان تاریخ فوتبال تکنیک انفرادی بالایی نداشت و اغلب شهرت و محبوبیتش را به دلیل ضربات آزاد کم‌نظیر، سانترهای دقیق و البته مسائل خارج از زمین فوتبالش به دست آورده است. بکام به خاطر ظاهر جذاب و مردم‌پسندش، بخش اعظم درآمد نامحدودش را از کارهای تجاری کسب کرده است. او در سال 2007 برخلاف انتظار همگان پیشنهاد باشگاه لس‌آنجلس گلکسی آمریکا را پذیرفت و راهی کشوری شد که در فوتبال حرفی برای گفتن نداشت. بکام اخیرا در تیم ملی انگلستان به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده، ولی قصد ندارد خود را از میادین ملی بازنشسته کند. آخرین صحبت‌های او را می‌خوانید.
کد خبر: ۲۰۶۰۵۹

چرا آمریکا؟ به خاطر هالیوود این کشور را انتخاب کردی؟

من چند بار به عنوان گردشگر به اینجا آمده بودم و دوست داشتم برای اقامت دائمی به این کشور بیایم. هیچ ربطی هم به هالیوود ندارد، چون علاقه‌ای به بازیگری ندارم و اعضای خانواده‌ام اینجا راحت هستند. بچه‌ها دوستان زیادی پیدا کرده‌اند. همسرم کار می‌کند و من هم از فوتبال لذت می‌برم.

استانداردهای یک لیگ بزرگ چیست؟

چیزی که اینجا جریان دارد، با آنچه مردم اروپا فکر می‌کنند، متفاوت است. اینجا فوتبال در حال پیشرفت است. اگرچه هنوز نمی‌توان این لیگ را با لیگ‌های اروپایی مقایسه کرد، ولی لس‌آنجلس گلکسی با برخی تیم‌های لیگ برتری قابل مقایسه است. من به اینجا آمده‌ام که استاندارد بازی را بالا ببرم. همه راجع به همه گیر بودن فوتبال ‌آمریکایی، بیسبال و بسکتبال در آمریکا می‌دانند و من دوست دارم فوتبال اگر به آن اندازه از محبوبیت نمی‌رسد، حداقل به نزدیکی‌های آن برسد.

قرار بود به میلان بروی، اما از گلکسی سردرآوردی!

خیلی به میلان نزدیک بودم. فکر می‌کنم فرصت خوبی بود. بعد از منچستریونایتد و رئال مادرید، میلان یک باشگاه بزرگ و سطح بالا برای من بود. همیشه طرفدار آنها بوده و نوع فوتبالشان را تحسین کرده‌ام، اما به یکباره همه چیز عوض شد و راهی آمریکا شدم.

دلت برای چه چیز فوتبال اروپا تنگ شده است؟

هیجان و جو مخصوصی که بر ورزشگاه‌ها حاکم بود. البته من کمی لوس هستم، چون در ورزشگاه‌های اولدترافورد و سانتیاگو برنابئو بازی کرده‌ام که از حیث طرفدار از بهترین‌های جهان هستند.

تو در رئال مادرید و حالا در تیم ملی با فابیو کاپلو کار کرده‌ای. آیا او می‌تواند تیم ملی انگلیس را در جام جهانی 2010 به موفقیت برساند؟

همه چیز امکان‌پذیر است. فابیو کاپلو کسی است که فقط پیروزی می‌خواهد، ولی کسی نمی‌داند چه خواهد شد. او از فوتبالیست‌هایی استفاده می‌کند که دارای روح برتری‌جویی باشند. برای او مهم نیست که بازیکنانش در گذشته چه افتخارهایی را کسب کرده‌اند. کاپلو از این‌که یک بازیکن را نیمکت‌نشین کند یا حتی به سکو بفرستد، ابایی ندارد.

در 33 سالگی و در حالی که بیش از 100 بازی ملی داری، همچنان به بازی در تیم ملی ادامه می‌دهی در حالی که خیلی از بازیکنان در چنین موقعی از تیم ملی خداحافظی می‌کنند. 

من همیشه گفته‌ام هرگز از این افتخار که همراه با تیم ملی کشورم به میدان بروم، صرف‌نظر نمی‌کنم. اگر به  اندازه کافی خوب بازی کنم و مربی از من بخواهد، با کمال میل به تیم ملی انگلیس کمک می‌کنم.

درباره تفاوت‌های سطح بازی در لیگ  MLS و جام جهانی هم فکر کرده‌ای؟

در این مورد زیاد صحبت می‌شود، ولی به نظر من مشکلی نیست. آمادگی بدنی در هر دو مسابقات یکسان است وبازی من هم زیاد تغییر نکرده است. هنوز هم توپ را از کناره‌ها به روی دروازه‌ ارسال می‌کنم. اگر این کار را خوب بلد باشید، زمین زیاد فرق نمی‌کند.

به نظر تو در حال حاضر بهترین بازیکن جهان کیست؟

بدون تردید کریستیانو رونالدو. او فوق‌العاده بازی می‌کند و گل‌های زیبایی می‌زند.

تو ازجمله افرادی بودی که با پیوستن رونالدو به رئال موافق نبودی. چرا؟

من هرگز نگفتم با رفتن او به رئال موافق نیستم. چیزی که من گفتم، این بود که قبل از این که با یک باشگاه قرارداد بلندمدت می‌بندید، باید تمام مسائل مربوط را به خوبی بررسی کنید.

به‌هر‌حال این شغل اوست. اگر گلیزرها می‌خواستند او را به رئال مادرید بفروشند، قضیه فرق می‌کرد. این فوتبال است و در آن همه چیز امکان‌پذیر است.

مبلغی که در مورد انتقال احتمالی رونالدو و کاکا شایعه شده، تو را به تعجب نینداخته است؟

اقتصاد در فوتبال به گونه‌ای است که نباید از چیزی تعجب کنید. کاکا هم یک فوتبالیست فوق‌العاده است. اگر آن باشگاه‌ها چنین پول‌هایی دارند، می‌توانند شانس خود را برای جذب چنین بازیکنانی بیازمایند.

بهترین و بدترین لحظه دوران بازیگری‌ات چه موقعی بود؟

بهترین لحظه در سال 1999 بود که با منچستریونایتد قهرمان اروپا شدیم. بدترین لحظه هم وقتی‌ بود که در بازی با آرژانتین در جام جهانی 98 از زمین اخراج شدم. با این حال آن اتفاق شخصیت مرا به عنوان یک انسان تغییر داد و باعث پیشرفت من شد.

چرا مردم درباره زندگی خصوصی تو اینقدر پیگیرند؟

باید از خودشان بپرسید. از یک سو، ما یک خانواده معمولی هستیم که دوست داریم با هم باشیم، بچه‌ها را به مدرسه ببریم و با آنها در پارک بازی کنیم، اما از سوی دیگر، اگر بخواهیم منصف باشیم ما به دلیل شغلمان یک خانواده معمولی نیستیم و در این خصوص هیچ وقت اعتراضی نداشته‌ام.

به هر حال خود تو هم در کودکی قهرمانی‌هایی داشته‌ای. این طور نیست؟

بله. برایان رابسون، قهرمان کودکی من بود. دوست داشتم بدانم چه خودرویی دارد یا این که برای صبحانه چه می‌‌خورد. او شیر می‌‌خورد و مشروب الکلی، اما من فقط شیر می‌خورم!

بهترین بازیکنی که در کنارش بازی کرده‌ای، کیست؟

بدون تردید زین‌الدین زیدان. بازی در کنار او مثل یک رویاست. او از نظر شخصیتی شاید از بهترین‌های جهان فوتبال نباشد ولی یک فوتبالیست باور نکردنی است. برای من، او بهترین بازیکن ادوار است.

برنامه‌ات برای آینده چیست؟

کار کردن با بچه‌ها. در حال حاضر آکادمی فوتبال بکام در لندن و لس‌آنجلس راه‌اندازی شده است؛ در کنار آن می‌خواهم در کارهای خیریه هم حضور فعال‌تری داشته باشم.

منبع:‌ورلد ساکر
مترجم : مزدک میرزایی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها