دادستانی هم خواستار مقاوم سازی مدارس شد

قانون مقاوم سازی مدارس در تعلیق‌

با وجودی که در آخرین ماه‌های سال تحصیلی گذشته، از اختصاص نزدیک به 4 میلیارد دلار به بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس خبر داده شد، اما نظام آموزش کشور همچنان از مشکل مدارس دو نوبته، فرسوده و استیجاری رنج می‌برد، به طوری که دادستان کل کشور هم روز گذشته این وزارتخانه را مسوول اتخاذ راهکارهای لازم برای تامین امنیت ساختمان مدارس اعلام کرد.
کد خبر: ۲۰۴۵۶۹
قربانعلی دری‌‌نجف‌آبادی، دادستان کل کشور همزمان با شروع سال تحصیلی جدید تاکید می‌کند که آموزش و پرورش در زمینه خرید، بازسازی و نوسازی مدارس با استانداردهای مورد قبول فیزیکی و محیطی اهتمام ورزد تا ضریب امنیت ساختمان مدارس ارتقا یابد.

این سخنان در حالی ابراز می شود که هنوز نظام آموزش و پرورش کشور با کسری 6500 میلیارد تومانی روبه روست و 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و 30درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم سازی هستند به گفته معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش ابتدای امسال حدود 2 هزار مدرسه مخروبه و همین تعداد مدرسه غیرمقاوم در کشور وجود داشت که هنوز از بازسازی و مقاوم سازی این مدارس با وجود اختصاص اعتبار 4 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی گزارشی اعلام نشده است.

حوادثی که نباید تکرار شود

سوم‌ آبان 86، 6 دانش‌آموز یک مدرسه راهنمایی دخترانه در روستای رود معجن تربت حیدریه در استان خراسان زیر آوار آهن و دیوار مدرسه ماندند که یک نفر در جا کشته و بقیه بشدت دچار جراحت شدند، علت این حادثه اگر چه بازیگوشی دانش‌آموزان عنوان شد اما نمی‌توان از در و دیوارهای سست و لرزان مدرسه نیز به عنوان علت این حادثه چشم‌پوشی کرد.

24 دی 83 آتش گرفتن بخاری مدرسه ابتدایی روستای سفیلان چهارمحال و بختیاری باعث جان باختن 13 دانش‌آموز دختر و پسر شد که برخی نیز تا 85 درصد سوختگی داشتند.

سال 85 نیز آتش گرفتن بخاری چکه‌ای در دبستان روستای درودزن استان فارس سوختگی شدید پوست صورت و بدن 6 دانش‌آموز دختر را در پی داشت.

هنوز در بسیاری مدارس پایتخت هم کلاس‌‌های نموری وجود دارد که کودکان را بیش از حد ظرفیت در خود جای داده و بخاری‌های گازی آن تنها منتظر یک تلنگر است تا حادثه‌ای دیگر بیافریند یا دیوارهای نم کشید‌ه‌ای دارد که کودکان 7 - 8 ساله ساعت‌ها بر آن تکیه می‌زنند. همه اینها تصاویری از مدارسی است که در انتظار 4 میلیارد دلار و اعتبار حساب ذخیره ارزی است.

گفته می‌شود که در دنیا به نوع معماری مدارس  و ضریب ایمنی ساختمان آنها توجه ویژه می‌شود، در حالی که سبک معماری مدارس ایران کمتر با نیازهای آموزشی و پرورشی تناسب دارد. این مساله حتی در مدارس غیردولتی هم مشاهده می‌شود.

دیوارهای بلند آجری، دروازه‌های سنگین و آهنی، راهروهای دراز و نیمه تاریک، پنجره‌های بدون پرده که از آن تیغ تیز آفتاب ظهر بر سر دانش‌آموزان می‌تابد و گاه نبود نور مناسب در کلاس‌ها و ... در کنار ساختمان‌های فرسوده، نشان دهنده ضرورت برنامه‌ریزی برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس است.

قانون نوسازی مدارس اجرا نمی شود

از 3 سال پیش تاکنون قانون نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده تصویب و روزهای اجرای خود را سپری می‌کند. این قانون باید در 4 سال آینده (سال 1388) اجرا می‌شد، ولی هنوز سازمان نوسازی مدارس از این قانون عقب مانده و نحوه اختصاص اعتبارات به طور شفاف تعیین نشده است.

معاون عمرانی وزیرآموزش و پرورش  که این روزها به وزارت کشور نقل مکان و پس از سال‌ها تصدی معاونت را رها کرده است‌ پیش  از این خبر داده بود ، هر سال 1115 میلیون دلار به بازسازی و نوسازی مدارس اختصاص می‌یابد که شاید تاسال 1388 تعداد مدارس فرسوده و تخریبی به حداقل ممکن برسد، اما در شرایط حاضر رسیدن به اهداف قانون بازسازی نوسازی مدارس نه بعید که محال است.

تهران با آن که همواره حجم عمده‌ای از بودجه آموزش و پرورش را می‌بلعد، به گفته رئیس آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با ایسنا، شاهد وجود 70درصد مدارس شهر با میانگین سنی بالای 35 سال است که بشدت فرسوده‌اند.

این مدارس اغلب در مناطق 9، 10، 6 و ... قرار دارند همچنین 100 مدرسه تهرانی در سال تحصیلی قبل عنوان اولویت را در تخریب و بازسازی کسب کردند. بنابر این شهر تهران در کنار کاشان، کرمانشاه، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشترین تعداد مدارس فرسوده را در خود جای داده است.

به هر حال، سال تحصیلی جدید حتی در آن مدارس فرسوده و قدیمی با دیوارهای طبله کرده و سقف‌های ناامن آغاز شده و آموزش و پرورش کشور نیازمند اعتبار و البته مدیریت اعتبارات اختصاص یافته است. در این میان، شاید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهترین کانون پیگیری قانون معلق نوسازی و بازسازی مدارس و کند شدن روند اجرای آن باشند.

‌کتایون مصری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها