استقرار نیروهای حافظ صلح در ساحل عاج

جام جم آنلاین - سر انجام پس از مباحثات گوناگون شورای امنیت با تصویب پیشنهادی ، استقرار نیروهای نظامی فرانسوی و واحدهای پاسدار صلح کشورهای غرب آفریقا در کشور ساحل عاج را مورد تایید قرار داد.
کد خبر: ۲۰۳۴۱
بر اساس این مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر خلاف انتظار همگان به اتفاق آرا به تصویب رسید، نیروهای نظامی فرانسه و کشورهای غرب آفریقا از اختیارات گسترده ای برای به اجرا درآوردن توافقنامه صلح بین دولت و شورشیان ساحل عاج برخوردار می شوند و حتی اجازه دارند به منظور حفاظت از شهروندان غیر نظامی ساحل عاج به زور متوسل شوند.
این قطعنامه شورای امنیت که خواستار اجرای کامل و فوری توافقنامه صلح شده است به ابتکار فرانسه تدوین شده و ماه گذشته در اجلاس پاریس به امضای دولت و گروه های شورشی ساحل عاج رسیده است.
موافقت نامه مذکور با مخالفت گسترده برخی از طرفداران رییس جمهوری ساحل عاج مواجه و به برگزاری تظاهرات خشونت بار، بخصوص علیه سفارت فرانسه در ابیجان، مرکز اداری ساحل عاج، منجر شده است.
گفتنی است حدود دو هزار و پانصد سرباز فرانسوی در ساحل عاج مستقر شده اند و همراه با ارتش کوچکتر اعزامی از کشورهای عضو سازمان "اتحادیه کشورهای منطقه غرب آفریقا" - اکواس - حفظ نظم در ساحل عاج را برعهده دارند.
بحران ساحل عاج در پی شورش گروهی از نظامیان مخالف "لورن گباگبو"، رییس جمهوری، آغاز شد.
بر اساس طرح صلح پاریس، قرار است یک دولت وحدت ملی در ساحل عاج تشکیل و بخشی از اختیارات ریاست جمهوری به نخست وزیر منتقل شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها