گرد و غبار استانهای جنوب غربی و غرب کشور را فرا گرفت

ورود یک جبهه هوای غبارآلود از کشور عراق برخی شهرهای استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را تحت تاثیر قرار داد و باعث لغو تعدادی از پروازها شد؛ گردوغبار که از شب گذشته آغاز شد، موجب اختلال در رفت و آمد مردم و وسایط نقلیه در شهرستانهای قصرشیرین ، گیلانغرب و سرپل ذهاب شده است.
کد خبر: ۲۰۲۲۳۸

به گزارش ایرنا ، ایستگاه هواشناسی قصرشیرین پیش بینی کرده است که این وضعیت جوی تا 24 ساعت آینده ادامه داشته باشد.

بنابراین گزارش میزان دید افقی در قصرشیرین به کمتر از 200 متر رسیده و حداکثر دمای هوای امروز این شهر به 40 درجه بالای صفر خواهد رسید.

به گفته مسئول اداره هواشناسی این غبار ناشی از طوفانهای شن در مناطق صحرای عربستان است و با توجه به از بین رفتن پوشش گیاهی در عراق و کاهش نزولات آسمانی در این کشور، شاهد ورود این پدیده به ایران هستیم.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین هم در اطلاعیه ای از شهروندان ، افراد سالخورده و کودکان و بخصوص بیماران قلبی، ریوی و آسمی خواست که با توجه به وجود ذرات گرد و غبار غلیظ در هوا از منازل خارج نشوند.

استفاده از ماسک تنفسی یا دستمال مرطوب نیز از دیگر توصیه های شبکه بهداشت و درمان برای دیگر شهروندان است.

همچنین از ایلام گزارش می رسد گرد و غبار غلیظ از بامداد امروز دوشنبه استان ایلام را با 20 هزار کیلومتر مربع وسعت در بر گرفته است.
افزایش گرد و غبار و ذرات معلق در هوا در استان ایلام به حدی رسیده است که اکنون بسیاری از نقاط شهری در هاله ای از گرد و غبار فرو رفته است.

کارشناس مسئول آزمایشگاه محیط زیست ایلام گفت: میزان آلودگی هوا در ایلام اکنون به حد اضطرار رسیده است.

مازیار سلیمان نژاد افزود: میزان ذرات گرد و غبار معلق در هوا در 24 ساعت گذشته مرتب در حال افزایش بوده که همراه وزش باد این ذرات به بیش از حد مجاز رسیده است.

وی گفت: در مجموع میزان ذرات گرد و غبار معلق در هوا اکنون به بیش از 950 میکرو گرم در متر مکعب رسیده که حد طبیعی آن تنها 150 میکرو گرم در متر مکعب است.

همچنین رئیس اداره پیش بینی و تحقیقات اقلیمی هواشناسی استان ایلام گفت: پدیده بارش گرد و غبار تا پایان روز آینده در این استان گسترش و ادامه خواهد داشت.

گرد و غبار روز دوشنبه سبب لغو پرواز تهران- اهواز از فرودگاه بین المللی اهواز شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاههای خوزستان در گفت وگو با ایرنا افزود: پرواز هواپیمایی آسمان از تهران به اهواز و بالعکس که قرار بود ساعت 7:45 دقیقه انجام شود به دلیل گرد و غبار لغو شد.

مجید ملایانی افزود: همچنین پرواز اهواز - دبی نیز که قرار بود ساعت 10 صبح صورت گیرد با تاخیر در صورت بهبودی وضعیت جوی ساعت 16 روز دوشنبه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون شعاع دید در اهواز 800 متر است.
رئیس فرودگاه آبادان نیز گفت: وجود گرد و غبارمانع از فرود پرواز هواپیمایی کیش ایر در مسیر تهران آبادان، در فرودگاه این شهر شد.

"نادر افشار" روز دوشنبه در گفت و گو باایرنا افزود: خلبان هواپیما که به دلیل گردو غبار دید مناسبی نداشت مجبور شد تا در فرودگاه شیراز بر زمین فرود آید.
وی شماره پرواز هواپیمایی کیش ایر در مسیر تهران آبادان و بالعکس را 7404 (ورودی ) و 7405 (خروجی ) نام برد و اظهار داشت: هم اکنون مسافران مسیر تهران آبادان در فرودگاه آبادان در حالت انتظار به سر می برند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: میزان ذرات گرد و غبار در هوای آبادان به سه برابر حد مجاز رسیده است.
"سیداحمد موسوی آزاد" افزود: میزان ذرات گرد و غبار در هوا450 میکروگرم برمترمکعب معادل سه برابر حد مجاز است که منجر به وقوع آلودگی هوا بیش از حد استاندارد هوای سالم است.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: گرد و غبار نسبتا غلیظ در خوزستان که از صبح دوشنبه آغاز شده شعاع دید را به 200 متر در آبادان کاهش داد.

" نادر شفی خدایی" اظهار داشت: هم اکنون شعاع دید در اهواز 700 متر، ماهشهر، امیدیه و بستان یک هزار متر،و دزفول دو هزار متر می باشد.
وی افزود: در بقیه شهرها نیز گرد و غبار غلظت کمتری دارد اما به تدریج روبه افزایش می رود.
شفی خدایی، علت این وضعیت راانتقال گرد و غبار ازبخش های غربی کشورعراق و متاثر شدن غرب کشور و از جمله استان خوزستان عنوان کرد.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه این پدیده از دیروز بعد از ظهر استان های کرمانشاه و ایلام را نیز در برگرفته گفت: گرد و غبار در استان خوزستان تا اواخر وقت امروز ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها