فصل نقل و انتقالات فوتبال سرانجام به پایان رسید. نقل و انتقالات این تابستان، گرمای سال‌های گذشته را نداشته، اما به هر حال تنها موضوع جذاب باقیمانده برای فوتبال دوستان جهان در روزهای تعطیلی فوتبال بود. در چند سال گذشته، رفته رفته شاهد کاهش مبالغ نجومی انتقال بازیکنان هستیم. باشگاه‌ها در این فصل هم نسبت به فصل گذشته، مبالغ کمتری را برای به خدمت گرفتن بازیکنان جدید هزینه کرده‌اند. در مقابل، میانگین سن بازیکنان جابه‌جا شده پایین آمده و بازیکنان در سن پایین‌تر از تیم‌های خود جدا می‌شوند و به باشگاه‌های متمول‌تر می‌روند.با نگاهی به 10 انتقال پرخرج تاریخ فوتبال در می‌یابیم که 9 انتقال بین سال‌های 1999 تا 2002 انجام شده است که در این میان، کماکان انتقال 76 میلیون یورویی زین‌الدین زیدان از یوونتوس به رئال مادرید که سال 2001 انجام شد، یک رکورد است. در پی ‌آن، انتقال لوئیس فیگو از بارسلونا به رئال مادرید، هرنان کرسپو از پارما به لاتزیو و جانلوئیجی بوفون از پارما به یوونتوس در رده‌های بعدی قرار دارند.تنها انتقالی که در فهرست 10 انتقال برتر جهان دیده می‌شود و در سال 2006 انجام شده است، نقل مکان 5/46 میلیون یورویی آندری شوچنکو از میلان به چلسی بود که اصلا موفقیت‌آمیز نبود. امسال اصلا از این رقم‌ها خبری نبود و در بیشتر نقاط اروپا، استعدادیاب‌ها مشغول کشف استعدادهای جوان و آینده‌دار بودند که با مبالغ پایین‌تر به باشگاه‌های دیگر رفتند. در کنار بازیکنان جوان که کمتر صاحب نام بودند، ستارگان دیگری هم بودند که به تیم‌های بزرگ‌تر نقل مکان کردند. بهترین انتقال‌های تابستان 2008 را مرور خواهیم کرد. گفتنی است؛ این فهرست برمبنای استعداد بازیکن و مبلغ نقل و انتقال تنظیم شده است و هر چه به صدر فهرست نزدیک شویم، اهمیت انتقال بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۲۰۱۴۷۴

20- جووانی دوس سانتوس

مهاجم جوان و مکزیکی بارسلونا، یکی از با استعدادترین بازیکنان نسل جدید فوتبال جهان است. اما این‌که بارسلونا با این عظمت، چنین بازیکن آینده‌داری را در اختیار تاتنهام قرار دهد؛ کمی تعجب برانگیز است. بعد از 18 ماه حضور در بارسلونا، مسوولان این تیم متوجه شدند بویان کرکیچ از جووانی با استعدادتر است. ضمن این‌که بویان اسپانیایی است. رابطه جووانی دوس سانتوس در ماه‌های آخر با دیگر بازیکنان بارسلونا چندان خوب نبود. ولی با‌ آمدن به محیط جدید، احتال اوجگیری او زیاد است. خوانده راموس از جمله مربیانی است که به جوانان اهمیت می‌دهد.

19- حاتم بن عرفا

مارسی، سمیر نصری را به آسنال واگذار کرد ولی با‌ آوردن بن عرفا از لیون، جای خالی نصری را پر کرد. هیچ بعید نیست یک یا دو سال بعد، بن عرفا با 8 یا 10 میلیون سود به تیم‌های صاحب نام برود.

18- آلبوتو جیلاردینو

رها شدن از خاطرات بد میلان برای جیلاردینو اهمیت زیادی دارد. او زمانی در پارما به پدیده بزرگ فوتبال ایتالیا تبدیل شده بود، اما در میلان نتوانست موفقیتی کسب کند. هواداران فیورنتینا به آینده زوج جیلا  موتو خیلی امیدوارند.

17-‌ ژولیو باپتیستا

او را با لقب‌هایی مثل شیطان و تانک می‌شناسند هر لقبی را برای او در نظر بگیریم، با اطمینان می‌توانیم بگوییم پیوستن او از رئال مادرید به رم، بهترین حرکت ممکن برای این برزیلی است. خودش معتقد است در رئال، او را مجبور به بازی در پست غیرتخصصی کرده‌اند و به همین دلیل زیاد موفق نبوده است. اگر لوچانو اسپالتی بتواند سیستمی برمبنای او بنا کند، بزودی باپتیستا را در حد یک فوق ستاره خواهیم بود.

16- سیدو کیتا

در زمان ورودش، بهترین خرید جدید بارسلونا بود. او یک هافبک دفاعی درخشان در ترکیب سویا بود. با حضور او و یحیی توره، بازیکنانی مثل لیونل هسی و آندرس اینیستا راحت‌تر می‌توانند کار تخریب دیواره دفاعی حریفان را انجام دهند. کیتا با مبلغ 15 میلیون یورو به بارسلونا آمده و ارزش این مبلغ را دارد.

15-‌ دکو

او 30 ساله است و اگر به بازی‌های فصل گذشته بارسلونا توجه کنید، شاید او را تمام شده بدانید. اما دکو در یورو 2008 نشان داد، هنوز چیزهای زیادی دارد که به فوتبال بدهد. او مثل لمپارد، گلزن بزرگی نیست، اما در 2 هفته ابتدایی فصل 2 گل برای چلسی به ثمر رسانده است. دکو می‌خواهد با چلسی قهرمان اروپا شود و در زمره بازیکنانی قرار گیرد که با 2 تیم مختلف، لیگ قهرمانان را فتح کرده‌اند. چلسی سرانجام بازیکنی را یافته که می‌تواند به بازی‌اش ریتم دهد.

14-‌ آمانتینو مانیسنی‌

ژوزه مورینیو کسی نیست که بازی زیبا را بپسندد، اما او به بازیکنی مثل مانسینی که سریع، تکنیکی و تهاجمی است علاقه دارد. مانیسنی شاید برای مورینیو، همانی باشد که آرین روبن در چلسی بود. او در رم به پایان خط رسیده بود، چون چند بار با رفتارش، باعث عصبانیت اسپالتی شده بود.

13- دیوید بنتلی

تاتنهام با زرنگی خاصی توانست این بازیکن خلاق را از چنگ بلکبرن در آورد. بازیکن با استعداد سال‌های گذشته آرسنال، همچون خوس ناواس که زیرنظر خوانده راموس پیشرفت کرد، می‌تواند به بازیکن بزرگی تبدیل شود.

12- رابی کین‌

او بهترین خرید لیورپول بود. رابی کین کسی است که می‌تواند در یک فصل 15 تا 20 گل برثمر برساند و فرناندو تورس را تکمیل کند. بنابر این رافا بنیتس پو‌ل‌هایش را دور نفریخته است. لیورپول برخلاف فصل گذشته شروع فصل خوبی داشته و از همان ابتدا از کورس قهرمانی عقب نیست.

11- آمائوری

این بازیکن برزیلی - ایتالیایی در پالرمو نشان داد چقدر موثر است. آمائوری چه در هوا و چه روی زمین مشکل بزرگ حریفان یوونتوس در فصل جدید خواهد بود با آمائوری یوونتوس خود را یکی از مدعیان سری A و لیگ قهرمانان می‌داند.

10- وینسنت کمپانی‌

انتقال او به منچسترسیتی بسیار سریع و ناگهانی بود. کمپانی در 21 سالگی تجربه حضور در خط دفاعی هامبورگ را در بوندس‌لیگا دارد. اگر کمپانی در چند هفته نخست تجربه لازم را به دست‌آورد. به یکی از مدافعان مطمئن لیگ برتر تبدیل می‌شود.

9- دانیل آلوس‌

چلسی، رئال مادرید، لیورپول و منچستریونایتد فقط تعدادی از تیم‌هایی هستند که در طول 18 ماه گذشته در صف خرید دنی‌آلوس بودند. در نهایت این بارسلونا بود که وی را از سویا به خدمت گرفت. مبلغ این انتقال  که 30 میلیون یورو بود  در تابستان امسال یک رکورد بود. وی را بهترین مدفاع تهاجمی جهان بعد از ظهور روبرتو کالوس می‌دانند.

8- سمیر نصری‌

پدیده جوان فوتبال فرانسه بعد از درخشش در پیراهن مارسی به آرسنال رفت تا زیرنظر استاد بازیکن‌سازی به بازیکن بهتری تبدیل شود. بعضی‌ها او را جانشین الکساندر گلب در آرسنال می‌دانند، اما برخی پا را فراتر گذاشته، نصری را زیدان جدید لقب داده‌اند. این بازیساز فرانسوی، زیرنظر ونگر در همان شروع فصل به گلزنی پرداخت و اگر مثل گذشته زیاد مصدوم نشود، یکی از بهترین خریدهای آرسنال در سال‌های اخیر خواهد بود.

7- ‌رونالدینیو

چند سالی بود که شاهد رفتن نام‌های بزرگ به فوتبال سرزمین چکمه‌ای نبودیم. کاری که میلانی‌ها در این تابستان انجام دادند، یک ریسک بود. رونالدینیو که در دوران پر فروش بهترین بازیکن جهان و عامل دو قهرمانی بارسلونا در لالیگاو تک قهرمانی اهالی نیوکمپ در اروپا بود، در یک سال گذشته فقط یک بازیکن معمولی بوده است. شاید رژیم غذایی مخصوص بتواند وزن اضافی او را آب کند و چابکی را به رونالدینیو بازگرداند. اگر این‌گونه شود، گائوچو می‌تواند «دویا سه سال دیگر از ستارگان پرفروغ دنیای فوتبال باشد خوش آمدی شماره 80!

6-  لوکامودریچ‌

یوهان کرویف جدید دنیای فوتبال یک کروات است. او زمانی در تور تاتنهام افتاد که فقط در دینامو زاگرب درخشیده بود و هنوز کسی بازی‌های او را در یورو 2008 ندیده بود. بارسلونا و چلسی هم از جمله تیم‌هایی بودند که می‌خواستند مودریچ را به خدمت بگیرند. مودریچ در فصل جدید لیگ برتر باید ثابت کند. ارزش این همه توجه را داشته است.

5- متیو فلامینی‌

برخی معتقدند فلامینی بهترین بازیکن فصل گذشته آرسنال بوده است. انتقال فلامینی به میلان به علت پایان قرارداد این هافبک فرانسوی با آرسنال به صورت آزاد انجام شد و میلان، پولی به آرسنال بابت این بازیکن پرداخت نکرد. باید دید آنچلوتی چه پستی را برای فلامینی در نظر می‌گیرد، چرا که گتوزو و آمبروزینی هم هافبک دفاعی هستند. فلامینی در بعضی بازی‌های دوستانه میلان در پست هافبک راست ظاهر شده است.

4- آلکساندر گلب‌

بارسلونا با خرید این بازیکن اهل بلاروس، جمع بازیکن‌های تکنیکی و پا به توپش را تکمیل کرد. گلب در اشتوتگارت چهره شد و در آرسنال به پختگی رسید. وی یک هافبک تهاجمی خلاق است که هیچ‌گاه در کارهای دفاعی کم نمی‌گذارد. اکنون که رونالدینیو بارسلونا را ترک کرده، گواردیولا به چنین بازیکنی احتیاج مبرمی دارد. سبک بازی گلب به گونه‌ای است که ظاهرا برای لالیگا ساخته شده است. 

3- رافائل فاندر فارت‌

از همان دو سال گذشته مشخص بود بازیکنی در اندازه‌های فاندرفارت در بوندس لیگا نخواهد‌ ماند. او همواره هوادار بارسلونا  بوده، اما این‌که چگونه رئال مادرید توانست فاندرفارت را با مبلغ تنها 13 میلیون یورو به خدمت بگیرد، برما پوشیده است. در حالی که رئالی‌ها حاضر بودند تا 100 میلیون یورو برای کریستیانو رونالدو هزینه کنند، پیوستن فاندرفارت به آنها با این مبلغ کمی عجیب به نظر می‌رسد. در روزهایی که وسلی اشنایدر به دلیل آسیب‌دیدگی تا 6 ماه قادر به بازی کردن نیست، فاندرفارت می‌تواند قطعه گم شده در پازل تاکتیکی برند شوسر باشد.

2-‌ روبینیو

همه چیز از آنجا شروع شد که رئالی‌های مغرور به گمان این که مثل دیگر فوق ستارگان جهان فوتبال می‌توانند کریستانو رونالدو را به دام اندازند، به روبینیو پیشنهاد کردند که موضوع جدایی از رئال و پذیرش قرارداد با دیگر تیم‌ها را بررسی کند. روبینیو که خود از مغرورترین بازیکنان جهان است و دوست دارد روزی بهترین بازیکن جهان شود، کینه رئالی‌ها را به دل گرفت و مصمم شد، به هر نحو ممکن از کهکشانی‌ها جدا شود. روبینیو در اکثر روزهای فصل نقل و انتقالات به چلسی اظهار علاقه می‌کرد، اما در آخرین روز رسمی انتقالات به طرزی عجیب پیراهن منچسترسیتی را به تن کرد. این انتقال 42 میلیون یورویی اصلا قابل هضم نبود. روینیو را باید یکی از بزرگ‌ترین انتقال‌های تابستان امسال بدانیم،‌ ولی این‌که منچسترسیتی با پیوستن وی، رایت فیلپس و زابالتا به یک مدعی تبدیل شود را نمی‌توان جدی گرفت.

1- دیمیتار برباتف‌

از همان آغاز فصل تابستان مشخص بود که منچستریونایتد قصد ندارد بازار را آشفته کند. آنها خیلی با دقت وارد بازار شدند و در آخرین روز به هدف از پیش تعیین شده خود رسیدند. آنها خیلی مختصر و مفید خود را تقویت کردند. البته از چند هفته قبل می‌شد حدس زد که تاتنهام با رفتن بر باتف موافقت کرده است، چرا که آنها به پاولیوچنکو را به خدمت گرفته بودند تا او را جانشین برباتف کنند. این مهاجم 27 ساله و بلغاری  که کاپیتان تیم ملی کشورش نیز هست  در ازای 30 میلیون یورو پیراهن قرمز را به تن کرد. برباتف می‌تواند وزن خط حمله شیاطین سرخ را بالا برد و در نبردهای هوایی این تیم را صاحب قدرتی دو چندان کند. «بربا» جانشین خوبی برای رودفان نیستلروی است که 3 فصل پیش از منچستریونایتد به رئال مادرید رفت و نفرات جایگزین، هرگز در حد وی نبودند. با آماده شدن کریس دونالدو، خط حمله منچستریونایتد فوق‌العاده خواهد شد.

مزدک میرزایی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها