برای پیگیری قرارداد همکاری در بخش انرژی صورت می‌گیرد

سفر وزیران امور خارجه و انرژی ترکیه به ایران

گروه سیاسی: اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر سفر وزیران خارجه و انرژی ترکیه به ایران، نشانه نادرستی ادعاهایی است که درباره ناموفق بودن سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به ترکیه عنوان می‌شود. سفر چندی پیش رئیس‌جمهور ایران به ترکیه، افزون بر اهمیت سیاسی و منطقه‌ای و در دستور کاربودن امضای چند توافق‌نامه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در این ماموریت، با یک هدف مهم دیگر نیز انجام شد و آن امضای قراردادهای مورد توافق 2 کشور برای ورود ترکیه به سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران در بخش انرژی بود. خط انتقال گاز ایران به ترکیه، مشارکت ترکیه در راه‌اندازی و توسعه 2 فاز عسلویه و سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج از نکات مهم در این قراردادها بود، با این حال، این قراردادها امضا نشد.
کد خبر: ۱۹۷۸۸۱

ایران و ترکیه به طور مشترک، پیچیده و وقت‌گیر بودن فرآیند طبیعی قراردادهای نفت و گاز و لزوم مذاکرات و کارشناسی بیشتر در این زمینه را از دلایل امضا نشدن این قراردادها عنوان کردند. با وجود این، رسانه‌های غربی در تبلیغات خود مدعی شدند ترکیه از بیم تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت علیه ایران، حاضر به امضای قراردادها نشده است. این رسانه‌ها، اقدام مذکور ترکیه را نشانه تاثیر تحریم و محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی ایران و تحت فشار قرار گرفتن کشورمان عنوان کرده و مدعی شده‌اند؛ احمدی‌نژاد در سفر به ترکیه، ناموفق بوده است.

روز گذشته حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران در خصوص همکاری‌های انرژی بین 2 کشور، به سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به ترکیه اشاره کرد و گفت: برخلاف گمانه‌زنی بعضی‌ها، سفر بسیار موفقیت‌آمیز احمدی‌نژاد به ترکیه در ابعاد مختلف از جمله در زمینه همکاری‌های انرژی بین ایران و ترکیه، سازنده بود و طرفین مصمم به پیشبرد این همکاری هستند.

به گزارش فارس، وی با بیان این‌که این مساله به لحاظ فنی و پیچیدگی‌های ذاتی آن، نیازمند تبادل نظر بیشتری است، خاطرنشان کرد: به همین منظور طرف ترک اعلام کرده  بزودی راهی ایران است که این بحث را ادامه دهد.

قشقاوی با تاکید بر این‌که اراده طرفین در جهت این موضوع بسیار جدی است، تصریح کرد: همان‌گونه که مقامات ترکیه بیان کردند هیچ گونه فشار و تحمیل خارجی تاثیری در این موضوع ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاریخ سفر وزیر انرژی و وزیر خارجه ترکیه به تهران گفت: آنها اعلام کردند بنا دارند به ایران سفر کنند.

وی با بیان این‌که تمامی اهداف سفر احمدی‌نژاد به ترکیه بخوبی محقق شد، اظهار کرد: یکی از سفرهای بسیار پر بار احمدی‌نژاد به این کشور بوده است و موافقت‌نامه‌های فراوانی امضا شده که باید عملی شود.

به گفته قشقاوی، اقتضای همسایگی و ثبات ایجاب می‌کند که کشورها به دور از هرگونه نظر بیگانه و طرف ثالث، براساس منافع ملی و مصالح مردمشان در این خصوص تصمیم بگیرند.

وی همچنین از سفر جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق به کشورمان در روزهای آینده خبر داد.

گسترش همکاری‌های منطقه‌ای

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضور محمود احمدی‌نژاد در اجلاس آینده  سران شورای همکاری خلیج فارس و این‌که با توجه به مواضع اخیر این کشورها در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی هدف از این سفر چیست؟ مهم‌ترین هدف سفر امیر قطر به جمهوری اسلامی را بیان درخواست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تعامل بیشتر، گسترش رایزنی‌ها و همفکری‌ها با جمهوری اسلامی به منظور ثبات، صلح و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف عنوان کرد.

وی افزود: حضور موفق احمدی‌نژاد در اجلاس قبلی شورای همکاری خلیج فارس در دوحه زمینه‌ای شد که پیشنهادهای احمدی‌نژاد برای همکاری‌ها از جمله همکاری‌های اقتصادی و دیگر مسائل در دستور کار و تبادل نظر بین ایران و این شورا قرار گیرد.

قشقاوی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم این روند ادامه دارد و فرصت برای زمان دقیق اجلاس و نحوه حضور طرف ایرانی وجود دارد که بموقع اعلام خواهد شد.

تاکید ایران و روسیه بر تسریع  در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

سخنگوی وزارت امور خارجه  با تاکید بر این‌که همکاری ایران و روسیه در زمینه نیروگاه بوشهر هیچ ارتباطی به 1+5 ندارد، گفت: دو طرف مصمم به تسریع در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هستند.

وی با بیان این‌که تمهیداتی برای فرآیند کار و پیش راه اندازی این نیروگاه از سوی دو طرف دیده شده است، تصریح کرد: هیچ مشکل خاصی در اصل تحقق آن نیست. قشقاوی ادامه داد: برخلاف بسیاری گمانه‌زنی‌های سیاسی، پروسه بسیار مهم در این خصوص که موضوع تحویل سوخت بوده، به عنوان مقدمه راه‌اندازی صورت گرفته و عملی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه، تحویل سوخت را نشان‌دهنده تصمیم جدی طرفین به تسریع در راه‌اندازی این نیروگاه عنوان کرد.

وی در خصوص زمان سفر سرگئی کرینکو، رئیس روس اتم به تهران با بیان این‌که روند همکاری ایران و روسیه بویژه در زمینه تمهیدات پیش راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بخوبی پیش می‌رود، گفت: این سفر به همین منظور و در چارچوب تداوم همکاری‌های سازنده، برای راه‌اندازی نیروگاه انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها