گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت، «پرکاری و نشاط خدمت به مردم»، «برجسته کردن شعارها و گفتمان امام و انقلاب» و «انس با مردم و روحیه مردمی» را 3 خصوصیت بسیار با ارزش دولت نهم خواندند و تاکید کردند: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها باید با این جهتگیری انجام شود. ایشان، شهیدان رجایی و باهنر را مظهر علم و عمل برشمردند و با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور و نخست وزیر شهید افزودند: ارزش‌های این دو شهید بزرگوار باید در نگاه مسوولان و رفتار عمومی آنان تجلی یابد.
کد خبر: ۱۹۷۳۵۷

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تبیین خصوصیات ممتاز دولت نهم تصریح کردند: قدردانی از دولت به علت برخورداری از خصوصیات ممتازی است که در منطق اسلامی، معیار واقعی تشخص و شرافت محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اولین خصوصیت برجسته دولت نهم، کابینه آقای احمدی‌نژاد را دولت کار و اقدام خواندند و افزودند: انرژی، تحرک، نشاط کار و جدیت در خدمت به مردم، ویژگی بسیار باارزش و مستمر دولت است که پس از 3 سال همچنان برجسته است و سفرهای استانی، یکی از نمودهای آن به‌شمار می‌رود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انطباق شعارها و گفتمان دولت را با شعارها و گفتمان امام و انقلاب، دومین خصوصیت بسیار باارزش دولت دانستند و افزودند: زنده کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام و مقابله با کسانی که می‌خواستند این ارزش‌ها و مفاهیم اساسی را منسوخ کنند، از خصوصیات بسیار برجسته این دولت است. ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: عدالتخواهی حقیقی و استکبارستیزی از جمله شعارهای انقلابی دولت است و هرکس که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب متصور می‌داند، قدردان این ویژگی است.

رهبر انقلاب اسلامی، اعاده «عزت ملی و استقلال حقیقی» را از اقدامات تحسین‌برانگیز دولت بر شمردند و افزودند: اعتقاد و افتخار به عزت و هویت ملی، مبنای استقلال حقیقی هر ملت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی که در گذشته در مقابل بیگانگان زیاده‌خواه، احساس انفعال و شرمندگی می‌کردند، افزودند: این دولت، در تعاملات جهانی وفاداری به گفتمان انقلاب را افتخار خود می‌داند و روند بسیار خطرناک غربزدگی و گرایش‌های سکولاریستی را که متاسفانه در حال نفوذ در بدنه مدیریتی کشور بود، سد کرده است.

ایشان پایداری در موضوع انرژی هسته‌ای را یکی از مظاهر دفاع از هویت ملی خواندند و افزودند: برخی کشورهای زورگو و پررو و دنباله‌های بی‌ارزش آنان می‌خواستند حرف خود را در مقابل ملت ایران به کرسی بنشانند اما ملت، شخص رئیس‌جمهور و دولت در مقابل افزون‌طلبی‌ها ایستادند و جلو رفتند.

رهبر انقلاب اسلامی، جرا‡ت در ایجاد تحول، شجاعت تصمیم‌گیری برای حل مشکلات بزرگ و جرات مقابله با فساد را از جمله نمودهای مهم گفتمان انقلابی دولت خواندند و افزودند: قلع و قمع اژدهای هفت سر فساد بسیار سخت است، البته اکنون نیز این هدف محقق نشده، اما جرات مقابله با آن در این دولت، کاملا مشهود و محسوس است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خارج شدن از حالت انفعال و گرفتن روحیه تهاجمی در مقابل زورگویان جهانی را از جلوه‌های وفاداری دولت به شعار و گفتمان انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: استکبار دارای نقاط ضعف فراوانی است که باید با برجسته کردن آنها، زورگویان جهانی را به انفعال و پاسخگویی انداخت و این دولت دارای چنین روحیه‌ای است.
رهبر انقلاب اسلامی، مردمی بودن را سومین خصوصیت ممتاز دولت دانستند و افزودند: شرافت شما در همسطح بودن با ملت، ساده‌زیستی و تماس و انس مستمر با مردم است و تجلی عملی این خصوصیات در رفتار رئیس‌جمهور و هیات دولت باعث جلب اعتماد بیشتر مردم و ریشه‌کن شدن بلای اسراف و اشرافی‌گری می‌شود. ایشان حمایت از دولت‌ها را مشی حضرت امام و رهبری انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: قوه مجریه بار عمده مدیریت کشور را بر عهده دارد و به‌همین علت دولت‌های قبلی نیز مورد حمایت بوده‌اند، اما خصوصیات دولت فعلی، باعث می‌شود که حمایت گرمتری از آن بشود و دلگرمی بیشتری درباره اقدامات آن وجود داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی حمایت از دولت را به معنای چشم بستن بر ضعف‌های آن ندانستند و افزودند: البته کارهایی وجود دارد که دولت باید تدبیر کند یا انجام دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، در تشریح مطالبات و توقعات خود از دولت، رعایت قانون را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: وقتی قانونی با سازوکار قانون اساسی در مجلس و شورای نگهبان تصویب شد،  باید تا مادامی که تغییر نکرده، حتما به آن عمل شود.

ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است دولت، روال تصویب یک قانون ابلاغ شده را صحیح نداند، اما متصدی این مساله، قوه مجریه نیست و دولت حتی اگر معتقد به ضعف یک قانون بود، باید به آن عمل کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نظارت مستمر بر زیرمجموعه‌ها را بسیار مهم و موجب رفع موانع احتمالی و پیشرفت کارها دانستند و افزودند: رئیس‌جمهور نیز بر عملکرد وزرا نظارت کند البته این مساله نباید با استقلال کار وزیران منافات پیدا کند، چرا که اعضای دولت از مجلس رای گرفته‌اند و در حوزه کار خود، استقلال دارند.

رهبر انقلاب، پیگیری جدی مصوبات و وعده‌های داده شده به مردم را از دیگر توقعات مورد انتظار از دولت برشمردند و افزودند: مردم معتقدند دولت نهم، مردمی است و از جنس خودشان است، این امتیاز توقع مردم را بالا می‌برد، بنابراین اگر در جایی عمل به وعده‌ای با مشکل روبه‌روست، به صراحت با مردم در میان بگذارید. ایشان، تعامل با قوای مقننه و قضاییه و تعامل نظام‌مند با نخبگان را از دیگر ضروریات کار دولت دانستند و افزودند: باید از دیدگاه‌های اصلاحی نخبگان و ظرفیت همه نیروها استفاده کرد. رهبر انقلاب اسلامی، اطلاع‌رسانی هنرمندانه و صحیح از فعالیت‌های هیات دولت را ضروری خواندند و افزودند: باید با برنامه‌سازی هنرمندانه، گزارش کار دولت را به اطلاع مردم رساند.

ایشان، دولت را به توجه مستمر به مستحکم کردن پایه‌های علم و فناوری توصیه کردند و افزودند: مقوله فرهنگ نیز بسیار مهم است و باید همواره در بالاترین سطح به آن توجه داشت.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در مرزبندی انتقاد و تخریب خاطرنشان کردند: انتقاد، ارزشیابی منصفانه و کارشناسانه است که با نظر خیرخواهی انجام می‌شود و در آن نقاط مثبت و منفی در کنار هم مورد توجه قرار می‌گیرد. دولت باید با سعه‌صدر از این انتقادها استقبال کند، آنها را با گوش جان بشنود و با بررسی و توجه کافی و کامل، به انتقادهای صحیح عمل نماید.

ایشان انتقاد را خدمت و تخریب را خیانت به نظام و کشور دانستند و با ابراز تأسف شدید از تخریب دولت نهم تحت عنوان انتقاد افزودند: انکار امتیازات و نقاط مثبت، برجسته کردن ضعف‌ها و بدگویی مستمر، تخریب است نه انتقاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دولت را به پذیرش انتقادهای دلسوزانه و صحیح توصیه مؤکد کردند و با اشاره به اقدامات تخریبی برخی افراد در تبدیل نقاط قوت دولت به نقاط ضعف خاطرنشان کردند: زبان دولت در موضوع هسته‌ای، زبان عزت و اقتدار ملی است، اما برخی چون فلان دولت زیاده‌خواه از موضع هسته‌ای عزتمند دولت ایران خوشش نمی‌آید، این مواضع صحیح را هدف تخریب قرار می‌دهند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افزایش انتقاد و تخریب دولت‌ها در سال آخر دوره اول فعالیت آنها افزودند: البته این دولت، بیشتر مورد هجوم تخریبی قرار دارد و دو جریان داخلی و خارجی آن را می‌کوبند.

ایشان هجوم رسانه‌های بیگانه به دولت نهم را به جنگ احزاب تشبیه کردند و افزودند: دولت نهم به این علت، هدف حملات بی‌وقفه‌ قرار دارد که گفتمان آن، ‌گفتمان امام و انقلاب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انگیزه‌های متفاوت طیف وسیعی که به تخریب دولت مشغول است، افزودند: برخی از این افراد مغرض نیستند بلکه کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع هستند،‌ برخی هم غرض‌های شخصی و سطحی دارند؛ اما بعضی یا از اول امام را قبول نداشته‌اند و یا در وسط راه با انقلاب دچار مشکل شده‌اند، به‌همین علت با غرض‌های عمقی و کینه امام به تخریب دولت نهم مشغولند. ایشان بار دیگر لزوم توجه دولت به انتقادهای کارشناسانه را خاطرنشان کردند و افزودند: البته دولت هم باید با دوری از مواضع تهمت‌آفرین، به تخریب‌کنندگان بهانه ندهد و مانع برخی‌جنجال ‌آفرینی‌ها  شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ و تقویت روحیه کار و تلاش،‌ اولویت دادن به طرح‌ها و کارهای نیمه‌تمام و شکوفا شدن نتایج این طرح‌ها در زندگی مردم را مهم دانستند و تاکید کردند: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های همه مسوولان باید در جهت ایجاد جهشی بزرگ در روند پیشرفت کشور و عدالت‌گستری وسیع،‌ صورت گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، معنویت و عقلانیت را لازمه تحقق عدالت خواندند و افزودند: اگر بخواهیم ایران عزیز ما الگوی دیگران شود، باید پیشرفت و عدالت را به‌موازات هم مورد توجه کامل قرار دهیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سند چشم‌انداز 20 ساله را «نقشه راه حقیقی پیشرفت» کشور دانستند و نظارت بر برنامه‌ها و جهتگیری‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها را برای تشخیص انطباق آنها با سند چشم‌انداز و رصد میزان تحقق اهداف این سند، کاملا ضروری خواندند.

رهبر انقلاب اسلامی، اجرای صحیح و کامل سیاست‌های اصل 44 را زمینه‌ساز تحولی همه‌جانبه برشمردند و پیگیری جدی این سیاست‌ها را خواستار شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طرح تحول اقتصادی را از کارهای بزرگ دولت نهم خواندند و با قابل قبول خواندن سرفصل‌های این طرح عظیم افزودند: این کار بسیار مهم حتما انجام شود، اما در این روند باید از هرگونه شتابزدگی مطلقا پرهیز کرد. ایشان خاطرنشان کردند: اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است؛ اما اجرای شتاب‌زده آن، خطرها و ضررهایی به‌دنبال می‌آورد بنابراین باید با بررسی چشم‌اندازها و پیامدها و تدبیر کردن راه‌های جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، این جراحی بزرگ را به‌سلامت انجام داد.

ایشان در زمینه طرح تحول اقتصادی افزودند: اگر اجرای بخشی از این طرح تورم‌زاست باید برای جلوگیری از بروز این مساله و یا کنترل تبعات منفی آن، چاره‌اندیشی کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تلاش بیشتر برای کنترل تورم را به‌عنوان یکی از مشکلات مردم خواستار شدند و افزودند: البته تورم جهانی، خشکسالی و برخی عوامل دیگر در تورم موجود دخیلند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که دولت می‌تواند با کنترل آنها، تورم را کاهش دهد. رهبر انقلاب اسلامی توجه دولت به عوامل اجتناب‌پذیر در تورم را ضروری خواندند و افزودند: کاهش تورم باعث خواهد شد آثار خدمات بزرگ دولت نهم در زندگی مردم،‌ ملموس‌تر شود.رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی صمیمانه از رئیس‌جمهور، هیات وزیران و کارکنان دستگاه‌های مختلف اجرایی خاطرنشان کردند: خدمت به مردم توفیقی الهی است که باید با تلاش و خدمت بیشتر، آن را قدرشناسی کرد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ماه شریف شعبان و ضیافت الهی رمضان، استفاده از ظرفیت‌های بی‌پایان معنوی این دو ماه عظیم را توصیه کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از گزارشی که رئیس‌جمهور در این دیدار بیان کرد، خاطرنشان کردند: هدف همه کارها، جلب رضایت الهی است، اما اطلاع‌رسانی دقیق، صحیح و هنرمندانه به مردم درباره کارهای انجام شده کاملا ضروری است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

گزارش دولت به رهبری و مردم‌

احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و دیگر شهدای دولت، گزارش مبسوطی از عملکرد دولت در بخش‌های مختلف بیان کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به روند صعودی رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت و رسیدن آن به عدد 7/7 درصد در سال 86 گفت: با اصلاحاتی که در ساختار بودجه انجام شده، ‌سهم درآمدهای نفتی به بودجه عمومی از 63 درصد در سال 83 به 4/53 درصد در سال 86 رسیده است.وی انجام اصلاحات ساختاری و همچنین اصلاحات رفتاری را از اولویت‌های اساسی و جدی دولت نهم برشمرد و با اشاره به پیگیری اجرای سیاست‌های اصل 44 افزود: واگذاری‌های انجام شده در چارچوب سیاست‌های اصل 44 در 3 سال گذشته 10 برابر کل سال‌های قبل است.

احمدی‌نژاد درباره سفرهای استانی دولت نهم خاطرنشان کرد: اجرای بیش از 90 درصد از 6111 مصوبه و توافق‌نامه دور اول سفرهای استانی به اتمام رسیده یا در حال اجراست ضمن آن‌که 36 درصد از 1813 مصوبه و توافقنامه 11 سفر در دور دوم سفرهای استانی نیز عملیاتی شده است.وی در تبیین عملکرد دولت در بخش فرهنگی، 3 برابر شدن بودجه فرهنگی در 3 سال گذشته را یادآور شد و گفت: افزایش 25 برابری کتابخانه‌ها نسبت به سال 83، تکمیل بیش از 200 ساختمان کتابخانه و مجتمع فرهنگی، هدفمند شدن یارانه‌ها در حوزه نشر، توجه ویژه به مساجد به‌عنوان پایگاه اصلی فرهنگی و تلاش برای مقابله با ناتوی فرهنگی از جمله اقدامات دولت نهم در حوزه فرهنگ است.

احمدی‌نژاد ضمن بیان عملکرد دولت در بخش‌های گردشگری و میراث فرهنگی، تربیت بدنی و محیط‌زیست، در خصوص فعالیت‌های انجام شده در بخش علمی و پژوهشی تاکید کرد: سال گذشته 7000 اختراع ثبت شده است و تاکنون نیز 3000 نخبه در کشور شناسایی شده‌اند.

در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها