گفتگو با داود رشیدی، علیرضا خمسه، جهانگیر الماسی، امین تارخ و مهران رجبی درباره نقش پدر در تلویزیون‌

پدرها در سایه‌

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد... می‌گویند ایرانی‌ها اولین کسانی هستند که سال جدید خود را همزمان با آغازین روز بهار شروع می‌کنند، می‌گویند ایرانی‌ها اولین کسانی هستند که روز تولدشان را جشن می‌گیرند و اکنون شاید بهتر باشد بگوییم که ایرانی‌ها اولین مردمانی هستند که روزی را به عنوان روز پدر نامگذاری کرده‌اند و آن مصادف است با روز تولد امیرمومنان حضرت علی(ع) و فردا روز میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر است.
کد خبر: ۱۸۸۲۸۶

 به همین مناسبت سراغ چند تن از بازیگران سینما و تلویزیون رفتیم تا با آنها درباره پدرهای تلویزیون و ماندگاری آنها سخن بگوییم، پدرانی که می‌توانند نمونه‌هایی از پدران جامعه باشند که در صفحه جادویی تلویزیون نقش می‌بندند.

به سراغ آثار مستند بروید

با شماره همراه داود رشیدی تماس می‌گیرم تا به مناسبت روز پدر و تاثیرگذارترین پدرهای تلویزیون با او گفتگو کنم. همسر مهربانش، احترام برومند تلفن را جواب می‌دهد و می‌گوید که آقای رشیدی تلفن همراهش را در منزل جا گذاشته است، بهتر است با دفتر ایشان تماس بگیرم. وقتی دلیل تماسم را می‌گویم، می‌خندد و می‌گوید بد نیست بدانید امسال سالگرد تولد آقای رشیدی با تولد حضرت امیر و روز پدر مصادف شده است.

رشیدی خودش هم از این موضوع خیلی خوشحال است و می‌گوید هر 33 سال یک بار این اتفاق رخ می‌دهد.
رشیدی درباره تاثیرگذارترین پدری که در آثار تلویزیون دیده و آنها را به یاد نگه داشته است، می‌گوید: واقعیت این است که این روزها هیچ شخصیت تاثیرگذاری در آثار نمایشی و تلویزیونی دیده نمی‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: البته باید این نکته را یادآوری کنم که نباید از شخصیت‌های دراماتیک انتظار تاثیر‌گذاری داشت، چون آنها شخصیت واقعی نیستند بلکه از صافی ذهن نویسنده و کارگردان عبور کرده‌اند. اگر شخصیت واقعی و تاثیرگذار می‌خواهید باید سراغ آثار مستند بروید و اگر دوست دارید پدران تاثیرگذار را ببینید باید با پدران نمونه جامعه که تعداد آنها کم هم نیستند به گفتگو بنشینید.

پسرها شبیه مادران شده‌اند

علیرضا خمسه مثل همیشه خوشرو جواب تلفنش را می‌دهد و وقتی از او می‌پرسم که آیا تاکنون نقش پدر را بازی کرده است یا نه، می‌گوید: شرایط تولید در تلویزیون و سینما آن‌قدر فشرده شده است که لازم نیست نقش پدر را بازی کنم، چون هر روز پدرم درمی‌آید.

خمسه درباره تاثیرگذارترین نقش پدری که تاکنون در تلویزیون دیده است، می‌گوید: من فرصت زیادی برای پیگیری آثار تلویزیونی ندارم، اما تا جایی که یادم هست خانواده و اطرافیانم سریال پدر سالار را پیگیری می‌کردند و خیلی از پدر این سریال تعریف می‌کردند.

خمسه در پاسخ به این پرسش که طراحی شخصیت پدر در آثار تلویزیونی باید چگونه باشد تا بر مخاطب تاثیر خوبی بگذارد، می‌گوید: پدران امروز به دلیل شرایط سخت زندگی شبیه سایه شده‌اند و نقش اصلی را در خانواده مادران به عهده دارند. پدران آن‌قدر درگیر مسائل اقتصادی خانواده هستند که حتی نمی‌توانند بر تربیت بچه‌ها نظارت کنند، به همین دلیل بچه‌ها حتی پسرها هم بیشتر اوقات خود را با مادران سپری می‌کنند به همین دلیل اگر دقت کنید اخلاق و رفتار پسرهای ما هم شبیه مادرانشان شده است.

خمسه در خاتمه یادآور شد اما ما هیچ‌کدام از این اتفاقات را در آثار تلویزیونی نمی‌بینیم. در صورتی که همه این معضلات می‌تواند در سریال‌های تلویزیونی مطرح شود.

نقش شمشیر امیر را به خاطر بیاوریم‌

جهانگیر الماسی خیلی جوان بود که نقش پدر را در سینما ایفا کرد. خودش از فیلم‌های پدر بزرگ، سرزمین آرزوها و لنگرگاه یاد می‌کند. البته الماسی در تلویزیون هم در سریال‌هایی چون برف و بنفشه و شهر بیدار نقش پدر را بازی کرده است.

الماسی از سریال‌های زیرتیغ و میوه ممنوعه به عنوان ماندگارترین آثاری که با محوریت پدر در تلویزیون ساخته شده است، یاد می‌کند و می‌گوید: پدر و مادرها انسان‌های فداکاری هستند که در تربیت و پرورش کودکان مهم‌ترین نقش را دارند، اما به دلیل ورود فرهنگ‌های وارداتی به سرزمین ما، حفظ منافع شخصی اولویت پیدا کرده و واقعیت این است که پیوند بین فرزندان و پدر و مادرها کمرنگ شده و فرزندان آن گونه که لازم است به پدر و مادر خود توجه نمی‌کنند.

الماسی هم به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها اشاره کرده، می‌گوید: خیلی خوب است که روز تولد حضرت علی(ع) را روز پدر نامگذاری کرده‌ایم اما ای کاش برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها هم فکری می‌شد و کسی پیدا می‌شد که به پدران که تامین مخارج زندگی بر دوش آنهاست، کمک می‌کند.

الماسی در خاتمه می‌گوید: روز پدر و میلاد حضرت امیر می‌تواند یادآور نقش حضرت علی(ع) و شمشیر آن حضرت در جامعه باشد.

فرزندان 18 ساله را از ما تحویل بگیرید

امین تارخ تاکنون نقش پدران زیادی را بازی کرده است. خودش از سریال‌های آپارتمان، معصومیت از دست رفته، سفر سبز، هفت سنگ و اغما و فیلم‌های سینمایی پرنده کوچک خوشبختی و پاییزان یاد می‌کند و از میان آنها نقش پدر سریال اغما را بیشتر می‌پسندد و در این‌باره می‌گوید: پدر در این سریال فراز و فرود زیادی داشت. در ابتدا به دخترش مشکوک شد و او را اذیت کرد، اما بتدریج پی به اشتباه خود برد و به پدری خوب تبدیل شد.

تارخ در ادامه درباره شخصیت‌پردازی پدرانی که در آثار تلویزیونی وجود دارند، می‌گوید: آنها نمونه‌ای از پدران واقعی هستند که در اجتماع دیده می‌شوند؛ پدرانی که مسوولیت معنوی و مادی فرزندان را تا بزرگسالی و حتی تا پایان عمر به عهده می‌گیرند.

اما ای کاش جامعه ما به سمتی می‌رفت که پدر و مادرها مسوولیت فرزندان را تا 18 سالگی به عهده می‌گرفتند و بعد ازاین سن، آنها را به مسوولان جامعه تحویل می‌دادند تا آنها برای 18 سال به بالا‌ها مسکن، شغل، امنیت و... را تامین کنند. اما اکنون همه اینها به عهده پدران و مادران است و این واقعا دشوار است.

پدر نایاب‌

مهران رجبی در سریال‌های «روزگار قریب» و «سه در چهار» نقش پدر را بازی می‌کند. او درباره نقش پدر دکتر قریب می‌گوید: او پدری نایاب است. رجبی درباره چگونگی شخصیت‌پردازی پدران در آثار تلویزیونی می‌گوید: به نظر من برخی از پدران در خانواده بیشتر نقش سرپرست خانواده را دارند و کمتر دارای خصوصیاتی هستند که یک پدر باید داشته باشد بنابراین به نظر من باید در آثار تلویزیونی همه نوع پدر وجود داشته باشد، چون پدرها هرکدام ویژگی، احساس و عملکرد خاص خود را دارند و هیچ کس نمی‌تواند برای دیگری الگو باشد.

طاهره آشیانی
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها