مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان قوه قضاییه:

مطالبه مبارزه با مفاسد اقتصادی همیشه تاریخ روز دارد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات ، کارکنان دستگاه قضایی و خانواده های شهدای هفتم تیر، تلقی عمومی از قوه قضاییه به عنوان پناهگاه مظلومان را نقطه مطلوب و هدف اصلی برشمردند و با اشاره به نقش بسیار مهم و سنگین قوه قضاییه در اجرای عدالت تأکید کردند: مطالبه هفت سال پیش از سران قوا برای مبارزه جدی و قاطعانه با مفاسد اقتصادی همچنان به روز است.
کد خبر: ۱۸۳۵۹۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری ، در این دیدار که در آستانه سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران ایشان در هفتم تیر 1360 برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا، به خدمات مهم و کارهای بزرگ و زیربنایی انجام گرفته در قوه قضاییه اشاره کردند و افزودند: این اقدامات ارزشمند که در چارچوب سیاست‌های کلی و برنامه دوم توسعه قوه قضاییه انجام گرفته است باید با جدیت و تا نهایت کار ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای هدف از اجرای این سیاست‌ها را رساندن قوه قضاییه به جایگاه شایسته خود در جامعه اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: این جایگاه شایسته، همان به وجود آمدن احساس عمومی مبنی بر مأمن بودن قوه قضاییه و اجرای عدالت در این قوه است.

ایشان با تأکید بر لزوم بهره گیری از عناصر مؤمن، کارآمد و عالِم قوه قضاییه برای رسیدن به نقطه مطلوب افزودند: ریاست جناب آقای هاشمی شاهرودی که شخصیتی عالم، مجتهد، فاضل و مسلط بر مبانی است و همچنین حضور شخصیت های برجسته در قوه قضاییه فرصت مناسبی برای ارتقای این قوه و رساندن آن به جایگاه شایسته است.

رهبر انقلاب اسلامی، ارزیابی مستمر درخصوص میزان حرکت و پیشرفت به سوی نقطه مطلوب را یکی از اولویت های مهم برشمردند و تأکید کردند: باید دائماً بررسی شود که چه میزان از اهداف سیاست های کلی قوه قضاییه تحقق یافته است و این بررسی مستمر باید شاخص و معیار حرکت باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای تلاش پیگیر برای کاهش مدت زمان دادرسی ها را از دیگر اولویت های قوه قضاییه دانستند و خاطرنشان کردند: به عموم پرونده ها باید با سرعت، دقت و قاطعیت و به دور از جنجال رسیدگی شود.

ایشان با تأکید بر اینکه اتقان احکام و به حداقل رساندن نقض آنها یکی دیگر از اولویت هاست، به موضوع زندان ها اشاره کردند و افزودند: پیگیری سیاست حبس زدایی از کارهای خوب است اما وجود زندان نیز یک واقعیت است که باید با مدیریت صحیح، زندان به آموزشگاه نیکی ها  تبدیل شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، مجموعه قوه قضاییه را مجموعه ای پیشرفته، قوی و منطقی دانستند و تأکید کردند: یکی از اولویت ها استفاده از همه ظرفیت های قانونی این مجموعه به ویژه وزارت دادگستری است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مقابله قوای سه گانه با مفاسد اقتصادی و خشکاندن ریشه آن خاطرنشان کردند: مفاسد اقتصادی علاوه بر اینکه مانع از سرمایه گذاری سالم اقتصادی در جامعه می شود، زمینه ساز رواج مفاسد فرهنگی و اخلاقی نیز خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگرچه تاریخ نامه و مطالبه  از سران سه قوه برای مقابله با مفاسد اقتصادی مربوط به هفت سال پیش است اما این مطالبه همیشه تاریخ روز دارد و مسئولان قوای سه گانه باید این مسئله را جدی بگیرند.

ایشان همچنین تقارن هفته قوه قضاییه را با ایام شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی و 72 تن از یاران ایشان ، را نکته ای در خور تأمل دانستند و افزودند: این تقارن، بدین معنا ست که مسئولان باید همواره رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا را به یاد داشته باشند و فرصتِ خدمتگزاری را که به برکت این شهادت ها به وجود آمده است قدر بدانند.

در آغاز این دیدار آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، در گزارشی از عملکرد این قوه گفت: کوتاه شدن فرآیند دادرسی، کاهش 25 درصدی ورودی پرونده ها، کاهش جمعیت کیفری، ارتقای سطح دانش قضایی، ارزشیابی مستمر قضات، ارتباط مستقیم مدیران دستگاه قضایی با مردم، استفاده وسیع از فناوری‌های جدید به ویژه فناوری اطلاعات  و تشکیل محاکم اختصاصی به ویژه در زمینه مفاسد اقتصادی، زمین خواری و قاچاق کالا، از جمله اقدامات انجام شده در قوه قضاییه است.

رئیس قوه قضاییه، ورود بیش از هشت میلیون پرونده در سال به محاکم قضایی را بسیار زیاد دانست و افزود: برای کاهش ورودی پرونده ها، باید ریشه های برخی جرایم و اختلاف‌ها شناسایی و برطرف شود که این امر نیازمند بهداشت حقوقی و قضایی در جامعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها