تابستان را بدون بیماری سپری کنید

تابستان؛ وسوسه خوردن، ترس بیماری‌

گروه سلامت- مستوره برادران نصیری: چگونگی نگهداری و مصرف مواد غذایی در تابستان و شروع گرما همیشه توصیه‌های خاص خودش را دارد و در کنار این مساله آگاهی از خوردن مواد غذایی که بتواند شرایط بدن در گرما را متعادل کند، قابل توجه است. تابستان فصل گرمازدگی، مسمومیت، بیماری‌های عفونی، ضعف و... است خصوصا برای کسانی که فعالیت‌های بیشتری دارند، اما همه این بیماری‌ها و مشکلات با توجه و بهره مناسب از مواد غذایی و مایعات قابل پیشگیری است و منفعت‌های زیادی هم برای بدن دارد.
کد خبر: ۱۸۰۳۱۴

مثلا شاید برایتان جالب باشد که بدانید باید از میوه‌های تابستانی نهایت استفاده را ببرید؛ چرا که مصرف این میوه‌ها مثل گرمک یا طالبی  ویتامین A مورد نیاز کبد را تامین می‌کند.

دکتر کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با این توضیح به «جام‌جم» می‌گوید: ویتامین A موجود در میوه‌های تابستانی کبد را تا ماه‌ها شارژ می‌کند.

اما از طرف دیگر به گفته کیمیاگر، در فصل گرما 2 تا 4 لیوان و به عبارتی نیم تا یک لیتر آب موجود در بدن در هر ساعت دفع می‌شود که تامین و جبران این اندازه از آب برای بدن لازم و ضروری است.

او می‌گوید: تامین این مقدار از آب دفع شده فقط با آب جبران نمی‌شود بلکه به خاطر دفع الکترولیت‌ها و املاح به همراه آب لازم است از مایعات دیگر هم استفاده شود.

کیمیاگر شربت، خاکشیر، دوغ و میوه‌های آبداری چون هندوانه را توصیه می‌کند.

نگهداری مواد غذایی دور از گرما

کودکان و سالمندان از آسیب‌پذیرترین افرادی هستند که بیماری‌های عفونی روده‌ای آنان را تهدید می‌کند و مهم‌ترین علت آن استفاده از موادغذایی مانده، حرارت ندادن کافی غذاهای سرد شده، مصرف زرده تخم‌مرغ نیمه‌پز و مصرف بستنی‌ها و آب‌های آلوده است.

در صورتی که زمینه کم‌آبی و ضعف سیستم ایمنی بدن فراهم شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی نیز افزایش می‌یابد.

میوه و سبزی را خوب بشویید

بیماری‌های شایع در ماه‌های گرم اغلب هنگام مسافرت‌ها ایجاد می‌شود، چون میزان رعایت نکات بهداشتی به علت کمی امکانات هنگام مسافرت، کاهش می‌یابد.

متاسفانه برخی از افراد در مکان‌های تفریحی و گردشی از آب‌های رودخانه برای شستن دست و صورت یا ظروف خود استفاده می‌کنند. در صورتی که مشخص نیست از مبدا رودخانه تا محلی که فرد قرار دارد، آب دچار چه آلودگی‌هایی شده است. بنابراین بسیاری از عفونت‌ها از طریق ظروف یا دست آلوده شده توسط آب وارد بدن می‌شود.

در تابستان مصرف سبزیجات در خانواده‌ها افزایش می‌یابد، اما متاسفانه هنوز برخی از سبزیجات در کشور با آب فاضلاب آبیاری می‌شود که می‌تواند خطرات زیادی برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: باید برای مصرف سبزیجات، نخست برای ته‌نشین شدن تخم‌های انگل چسبیده به آنها به مدت 5 تا 10 دقیقه آنها را در آب آغشته به کف مایع ظرفشویی قرار داده تا این تخم‌های انگل‌ها ته‌نشین شود، سپس با آب و مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص سبزی‌ها کاملا شسته شود.

او می‌گوید: متاسفانه اغلب مردم گمان می‌کنند که شستن سبزی‌ها با آب کافی است، در صورتی که عدم شستشوی دقیق آنها می‌تواند موجب بروز مسمومیت‌های غذایی ناشی از عفونت در مصرف‌کنندگان این سبزیجات شود.

وی تصریح می‌کند: میزان مسمومیت‌های غذایی در ماه‌های گرم سال که دل‌درد و دل‌پیچه، اسهال و استفراغ از علائم آن است، زیاد می‌شود که علت آن ناشی از عدم رعایت بهداشت مواد غذایی بویژه میوه‌ها و سبزیجات است.

هفته‌ای دوبار بستنی بخورید

همچنین متخصصان تغذیه، مصرف بستنی را دو بار در هفته توصیه می‌کنند.

بستنی یکی از بهترین مواد در ماه‌های گرم سال است که مصرف آن می‌تواند در تامین کلسیم مورد نیاز بدن کودکان موثر باشد.

بستنی به علت داشتن میزان فراوان شیر از ارزش انرژی‌‌زایی بالایی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها