لاله واژگون سر به زیرترین میزبان میهمانان چهار محال و بختیاری

باید سر به زیر بود اما دست به آسمان داشت این وصف لاله واژگون است اگر دقیق در خلقت آن خیره شوی.
کد خبر: ۱۶۴۹۷۸

به گزارش مهر، لاله واژگون یکی از 12 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران است که زیبایی آن نفس را در سینه حبس می کند و کمتر کسی است که با شنیدن وصف آن آرزوی دیدنش را نکند.

15 درصد گیاهان ایران منحصر به فرد و ویژه ایران هستند و در هیچ کجای دنیا به صورت طبیعی رشد و نمو پیدا نمی کنند که یکی از مشهورترین آنها لاله واژگون است.

همه ساله شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت برای دیدن رویش و نمو این گل یکتا به دامنه کوههای زاگرس می روند. گلستان کوه در خوانسار، ارتفاعات اشترانکوه لرستان و کوههای صمصامی در چهار محال و بختیاری رویشگاه انبوه این گلهاست اما دشت معروف لاله های واژگون در دامنه کوههای صمصامی در نزدیکی شهر کرد واقع شده است.

زادگاه اصلی این گل ایران است اما مثل بسیار از موارد دیگر اروپاییان آن را به کشور خود برده و به پرورش گلخانه ای آن پرداخته اند به نحوی که به رغم وجود صدها نوع گل در ایران که 120 نوع آن لاله است کشور هلند مهد پرورش گل جهان محسوب می شود!

دشت لاله های واژگون چهار محال وبختیاری در 12 کیلومتری چلگرد و درنزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

به دلیل وسعت زیاد (3400 هکتار)، پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های قطب سیاحتی کوهرنگ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی محسوب می شود.

زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این گل در مناطق صخره ای و سنگلاخی می روید و حتی تا 10 هزار شاخه از آن در یک دشت قابل مشاهده است.

لاله واژگون گلی اسطوره ای و بی بدیل است که باور دیدن هزاران شاخه از آن در یک نگاه دور از ذهن است اما این تنها یکی از جاذبه های گردشگری کشور بی همتای ایران است.

امکانات و تسهیلات این منطقه توریستی شامل راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به هتل کوهرنگ و پارکینگ است و البته هنوز هم امکانات بسیاری برای جذب گردشگر به این منطقه نیاز است. اما به هر روی می توان یک روز را به دیدن این دشتهای بی بدیل اختصاص داد و فارغ از دغدغه های زندگی بیش از پیش به خالق این همه زیبایی اندیشید.

اگر چشممان به لاله واژگون افتاد یادمان باشد که از این گیاه کم ادعا درس بگیریم و همواره سر به زیر و دست به آسمان رو به جانب پروردگار هستی باشیم.

چهار محال و بختیار مهد جاذبه های گردشگری طبیعی است که لاله واژگون تنها یکی از آنهاست اما می توان در این استان از مناطق تفریحی و جذاب آبشار دره عشق، پارک جنگلی پروز، گردشگاه سیاسرد، غار سراب، غار یخی چما، کمربند سبز حاشیه زاینده رود و حاشیه رود کارون، آبشار تونل کوهرنگ، منطقه حفاظت شده سبزکوه ،چشمه های مولا و سرداب چشمه دیمه و تالاب چغاخور به عنوان دیگر جاذبه های بی بدیل نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها