مدیرعامل نفت و گاز پارس خبر داد:

تخصیص اعتبار 250میلیون دلاری به فاز 12 پارس جنوبی

همه تلاش شرکت نفت و گاز پارس این است که دو فاز 9 و 10 پارس جنوبی پیش از زمستان سال آینده (1387) آماده و گاز آنها به شبکه تزریق شود. به گزارش ایسنا، علی وکیلی - مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس - با بیان این مطلب اظهار کرد: هنوز مقداری از اجناس مربوط به این دو فاز تحویل گرفته نشده است.
کد خبر: ۱۶۴۸۰۳

وی با بیان این‌که در فازهای جدید وندرهایی که در این فاز مشکل ساز شده‌اند را در لیست سیاه قرار داده‌ایم، افزود:‌ در حال حاضر سعی شده بیشترین اتکا بر صنایع داخلی و تقویت آنها باشد.

او با تاکید بر این‌که فازهای 9 و 10 ایرانی‌ترین فازهای پارس جنوبی است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و این‌که توسعه این فاز به طور کامل برای اولین بار توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود، به طور طبیعی مشکلاتی وجود دارد که با کسب تجربه آنها در فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی تکرار نخواهند شد.

وی با بیان این که 30 درصد از کل پروژه مربوط به تامین تجهیزات و قطعات است که 65 درصد آن تجهیزات ایرانی خواهد بود، افزود: در این زمینه در بخش دریا از سال 1385 سفارش خرید برخی تجهیزات داده شده که هنوز موفق به تحویل آنها نشده‌ایم؛ به ویژه برای حفاری چاه‌های 9 و 10 در تامین کالا مشکل داریم که در مجموع اشکالات موجود در بخش تکنولوژی و ساختاری موجب طولانی شدن اجرای پروژه فازهای 9 و 10 شده است.

به گفته او شرکت نفت گاز و پارس از هر صنعت داخلی که بالقوه توانایی برای ساخت تجهیزات داشته باشد، حمایت می‌کند.

وکیلی درباره فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی با بیان این‌که بخش خشکی فاز 6 تمام و راه‌اندازی شده است، توضیح داد: فاز 7 در حال راه اندازی است و منتظریم با بهتر شدن هوا گاز برای راه‌اندازی اولیه آن از فازهای اولیه تحویل گرفته شود. در این زمینه گاز فاز 6 خردادماه به پالایشگاه‌ خواهد رسید و راه اندازی کل فازهای 6 تا 8 انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این سه فاز به دلیل این‌که هنوز ممیزی نشده، مشخص نیست چه مقدار از تجهیزات داخلی استفاده کرده‌ایم، تاکید کرد: نقش صنایع داخلی از نظر نداشتن منابع مالی و مشکلات ساختاری از جمله دولتی بودن در تاخیر پروژه‌ها مشهود است.

او با اعلام خبر گشایش اعتبارات و تخصیص اعتبار 250 میلیون دلاری در 10 روز گذشته برای گشایش بخشی از LC ها از طریق منابع داخلی شرکت ملی نفت به فاز 12 پارس جنوبی گفت: در این راستا فاز 12 از جمله فازهای مرزی است که در سال آینده جهش بزرگی در بخش اجرا خواهد داشت.

به گفته وی در بخش دریا شرکت تاسیسات دریایی جکت‌ها را ساخته و تجهیزات خریدار شده است که امیدواریم به موقع به اتمام برسد. شیرین سازی در بخش بالادستی این فاز پیش بینی شده و شرکت‌های مختلفی شامل OMV اتریش، ادیسون اینترنشنال ایتالیا و ONGC هند برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی و خرید LNG در حال مذاکره هستند.

او با اشاره به این‌که دو سکوی دریایی فاز 12 به شرکت تاسیسات دریایی سپرده شده است، تاکید کرد: دو سکوی دیگر نیز ساخته خواهد شد که در نظر داریم با توجه به ظرفیت خالی دیگر شرکت‌ها مانند صدرا ساخت آنها را به آنها بسپاریم. در این خصوص هنوز نسبت به شیوه تحویل آن یعنی مناقصه یا ترک تشریفات تصمیم خاصی نگرفته‌ایم، ولی با توجه به این‌که شرکت صدرا پروژه‌های در دست اجرایش را تمام کرده و ممکن است به دلیل نداشتن برنامه با مشکل مالی روبه‌رو شود، تصمیم داریم در صورت موافقت کارگروه ساخت این دو سکو را به شرکت صدرا تحویل دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره وضعیت کنونی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 10 درصد است که مطابق برنامه پیش می‌رویم. هم اکنون تجهیز کارگاه به طور کامل انجام شده و آماده سازی سایت تا اردیبهشت به طور کامل انجام می‌شود و پیمانکار‌های تخصصی می توانند کار اجرایی را شروع کنند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از قرادادهای پیمانکاران تخصصی امضا شده و در سایت مستقر هستند و بخشی نیز در حال انجام است. کار خرید و تدارک کالای پروژه نیز آغاز شده است.

به گفته وی تامین منابع مالی، بزرگترین مشکل موجود است که از ابتدا به دنبال این کار بوده‌ایم و امروز برای امضای بخشی از تامین منابع مالی با بانک صنعت و معدن قراردادی را امضا می‌کنیم.

وی با بیان این‌که طبق زمان‌بندی پروژه در سال 1389 تکمیل خواهد شد، یادآوری کرد: شش ماه پس از راه اندازی فازهای 15 و 16 بازپرداخت وام آغاز خواهد شد که در دوره 48 ماهه و طی 8 قسط انجام خواهد شد.

وکیلی درباره فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نیز با اشاره به این‌که با شرکت‌های مختلف از جمله ترکیه در حال مذاکره هستیم، افزود: قطعا معطل هیچ شرکتی نمی‌مانیم و مذاکره با آنها ادامه دارد.

او همچنین درباره فازهای 19 تا 21 پارس جنوبی توضیح داد: در تعریف جدید این فازها فاز 19 جدا شده و فازهای 20 و 21 با هم توسعه داده خواهند شد.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها