مسوولان و متولیان نمایشگاه می‌گویند

حضور گسترده ناشران فرانسوی در نمایشگاه کتاب تهران‌

گروه فرهنگ و هنر - غلا‌مرضا معصومی: با وجود تحریم نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس از سوی برخی کشورهای اسلامی و از جمله ایران و وجود شایعه حضورنیافتن ناشران فرانسوی در نمایشگاه کتاب تهران، مسوولان فرهنگی از حضور گسترده ناشران فرانسوی در این نمایشگاه سخن می‌گویند.
کد خبر: ۱۶۴۱۷۵
مجمع تشکل‌های ناشران فرانسه شامل مجموعه کاملی از ناشران و فعالان نشر فرانسه طبق روال هر ساله و بدون توجه به مسائل سیاسی در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند یافت.

همه ساله ناشران 3 کشور سوئیس، آلمان و فرانسه در قالب یک مجموعه فرهنگی و شامل همه تشکل‌های نشر این کشورها در نمایشگاه تهران شرکت خواهند کرد.

محمدرضا وصفی، مدیر کمیته ناشران خارجی با اشاره به اعلام آمادگی این ناشران در نمایشگاه کتاب تهران از حضور ناشران و شخصیت‌های فرهنگی کشورهای مختلف از جمله فرانسه خبر داد. به گفته وی تاکنون 165 نفر از شخصیت‌های فرهنگی کشورهای همسایه و از جمله آلمان و فرانسه درخواست ویزا کرده‌اند و این میزان تنها یک‌پنجم مهمانان حاضر در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث و از نمایندگان بخش خصوصی طرف مذاکره با ناشران فرانسوی از حضور ناشران فرانسوی خبر داد و گفت: دلیلی ندارد که ناشران فرانسوی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکنند.

گودرزی، مسوول هماهنگی ناشران سفارت فرانسه در تهران نیز با اشاره به این‌که ناشران فرانسوی به مسائل فرهنگی از نگاه سیاسی نمی‌نگرند از حضور قطعی ناشران  این کشور خبر داد.

جدای از حضور مستقیم ناشران  اعضای تشکل‌های نشر فرانسه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایندگان ناشران خارجی در تهران نیز با آثار گسترده‌ای از ناشران کشورهای اروپایی از جمله فرانسه حضور خواهند داشت.

حمیدرضا طلاکوب، مدیر انتشارات «بیان سلیس» و نماینده 2 ناشر بزرگ فرانسوی «گالیمار» و «سوی» در این زمینه گفت: ناشران خارجی و آثار آنها در نمایشگاه امسال حضور خواهند یافت و مساله حضور نیافتن آنها در این نمایشگاه رسما منتفی است. خبر تحریم نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس به دلیل دعوت از اسرائیل به عنوان مهمان افتخاری این نمایشگاه از سوی کشورهای اسلامی در حالی منتشر شد که کشور ما برای دومین‌بار در این نمایشگاه حضور می‌یافت و آن هم شامل حضور گسترده‌ای نمی‌شد.

اگرچه ناشران ایرانی از حضور و عرضه کتاب در نمایشگاه کتاب پاریس بازماندند، اما این به معنای حضور نیافتن آنان برای رایزنی و مبادله حق انتشار آثار نیست.

به گفته برخی از فعالان حوزه نشر، تعدادی از ناشران در نمایشگاه کتاب پاریس که از چند روز دیگر آغاز می‌شود حضور خواهند یافت و به رایزنی و گفتگو با ناشران کشورهای مختلف در زمینه حق نشر خواهند پرداخت. ناشران ایرانی درباره دعوت از ناشران اسرائیلی و تجلیل از ادبیات این کشور در نمایشگاه کتاب فرانسه ابراز تاسف کرده‌اند و معتقدند ادبیات اسرائیلی چندان پررونق و ارزشمند هم نیست که شایسته تقدیر و مهمانی افتخاری یک نمایشگاه معتبر بین‌المللی باشد. ناشران ایرانی عقیده دارند که حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب پاریس صرفا برای عرضه کتاب‌های ایرانی به مسلمانان و ایران‌پژوهان در درجه اول و ایرانیان خارج از کشور در درجه دوم صورت می‌گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها