گروه جامعه: براساس آخرین بررسی‌های انجام شده در کشور، 15 تا 20 درصد زوج‌های جوان، نابارور هستند و سالانه حدود 100 هزار زوج نابارور به مراکز درمان ناباروری مراجعه می‌کنند. براساس این نتایج، درصد زوج‌های نابارور با کمک روش‌های درمانی مشاوره‌ای، دارویی، جراحی و... درمان می‌شوند و 5 تا 10 درصد آنها نیازمند خدمات بیشتر هستند.
کد خبر: ۱۶۴۰۸۹

این در حالی است که متاسفانه بیمه‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی هزینه این درمان‌ها را برعهده نمی‌گیرند و این نوع جراحی‌ها را به عنوان درمان بیماری قبول ندارند و ناباروری را یک بیماری لوکس قلمداد می‌کنند.

در حالی که آمار بالای ناباروری در کشور و عدم پوشش هزینه‌های درمانی آن از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به یکی از مشکلات جدی زوج های نابارور در بخش مربوط به هزینه‌های درمان تبدیل شده است، مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه از ارائه بسته‌های مزایای خدمات تشخیصی و درمانی به زوج های نابارور پیش از طرح در جلسه شورای عالی بیمه و پس از آن تصویب در دولت خبر می‌دهد.

حمیدرضا سفاری در گفتگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: واقعیت این است که از گذشته نسبت به بیمه خدمات تشخیصی درمانی ناباروری، دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شده که شاید مهم‌ترین آنها، مصوبه‌ای بود که از سوی هیات وزیران یک بار در سال 74 و بار دیگر نیز در سال 83 مورد تاکید قرار گرفته مبنی بر این که بیمه ناباروری یا خدمات تشخیصی درمانی زیر پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار می‌گیرد و بیمه‌های پایه درمان نسبت به آن تعهدی ندارند.

بی‌توجهی مسوولان نسبت به بیمه‌های تکمیلی‌

وی با تاکید بر این که متاسفانه در جامعه ما موضوع بیمه تکمیلی تقریبا شکل نگرفته و چیزی که به عنوان بیمه تکمیلی در بازار مرسوم و متداول است بیشتر تبدیل شده به بیمه مازاد، معتقد است: قسمتی از هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را صندوق‌های بیمه بازرگانی پرداخت می‌کنند و نتیجه این که تجربه نشان داده بیمه‌های تکمیلی در کشور ما به هیچ وجه مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است.

جالب‌تر این که حتی در مراکزی که از پروتکل‌های یکسان استفاده می‌کردند، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی ارائه شده غالبا متفاوت بود.سفاری معتقد است: با در نظر گرفتن این شرایط اگر در مقام سیاستگذار نظام بیمه‌ای باشید در گام نخست نسبت به پوشش بیمه‌ای خدمات اقدام نمی‌کنید، بلکه سعی می‌کنید فضا را کمی روشن‌تر کنید. در این راستا نشست‌های متعددی با مراکز درمان ناباروری که به نظر می‌رسید از تعهد و کارآمدی بیشتری نسبت به بقیه مراکز برخوردارند، صورت گرفت که در حال حاضر نیز هماهنگی‌های مقدماتی با این مراکز در حال انجام است.

وی با تاکید بر این که اکثر درمان‌های ناباروری با مشاوره و درمان‌های دارویی قابل رفع است و درصد کمی نیاز به مراحل پیشرفته درمانی دارند، معتقد است: در حال حاضر هزینه شیوه‌های پاراکلینیکی مرسوم مانند سونوگرافی، شیوه‌های بررسی هورمونی، تحقیقی ناباروری  یا بررسی عدم ناباروری به دلایل هورمونی را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کنند.

سفاری با تاکید بر این که اگر قرار است شیوه‌های درمانی مفیدی به زوجین نابارور ارائه شود لازم است این کار در مراکز صلاحیت‌دار  که هم‌اکنون نیز کار بررسی این مراکز ادامه دارد  انجام شود، تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل حساسیت کار و ارزشی که در رضایتمندی بیمه‌شدگان ایجاد خواهد کرد، با موافقت اعضای شورای عالی بیمه مواجه‌شود و تصور می‌کنم در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این زمینه برای مردم داشته باشیم.مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه های درمانی وزارت رفاه در پاسخ به این سوال که چرا سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت هزینه‌های بالای درمان ناباروری اجتناب می‌کنند، تاکید می‌کند: پرداخت نشدن هزینه‌های چند میلیونی از طرف بیمه به معنای آن نیست که به دلیل بالا بودن هزینه این درمان‌ها، بیمه از تقبل آن شانه خالی می‌‌کند، بلکه واقعیت این است که فضای ارائه خدمات تشخیصی درمانی بیمه ناباروری را کسی برای سازمان‌های بیمه‌گر ترسیم نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها