«جام جم» از یک طرح بزرگ فرهنگی در شهر تهران گزارش می دهد

طرح جامع توسعه فرهنگی پایتخت در آستانه تصویب

برخی از فعالان فرهنگی می گویند هویت فرهنگی شهر تهران زیرفضای تجاری که هر روز بیشتر رخ می نماید، در حال فراموش شدن است ، اما مسوولان شهری از طرح جامع توسعه فضاهای فرهنگی برای هویت بخشی فرهنگی به پایتخت سخن می گویند. فعالان فرهنگی از تمرکز فضاهای فرهنگی در نقاطی ویژه از شهر و در دسترس نبودن این فضاها برای همه ساکنان تهران به دلیل گستردگی و پراکندگی انتقاد دارند.اما مسوولان شهری و کشوری ، از طرح جامعی خبر می دهند که قرار است به تصویب شورای شهر تهران برسد و براساس آن و با استناد به موفقیت های محله ای ، فضاهای فرهنگی توسعه خواهند یافت و همه شهر شاهد هویت فرهنگی خواهند بود.
کد خبر: ۱۶۲۸۸۷

یکی از طرح های موضوعی طرح تفصیلی جدید شهر تهران ، طرح جامع توسعه فضاهای فرهنگی است که براساس هویت محله ای اجرا خواهد شد. یک مقام آگاه در تدوین این طرح گفت : طرح جامع توسعه فضاهای فرهنگی تهران نخستین طرح موضوعی است که براساس کیفیت سرانه ها، مکان قرارگیری و سطح پاسخگویی در محله ها و کلان محله ها به مرحله اجرا درخواهد آمد.به گفته وی ، براساس این طرح در همه محله های موجود در یک کلان محله (مثلا محله های موجود در کلان محله هایی چون یوسف آباد، نازی آباد و...) فضاهای فرهنگی تعریف می شوند و به مرحله اجرا در خواهند آمد.به گفته وی ، این فضاها تنها به یک فعالیت ها اختصاص نخواهند داشت و چرخه ای از فعالیت ها از جمله پژوهش ، آموزش ، تولید، توزیع ، مصرف ، تبلیغ و ترویج در یک مجموعه حضور خواهد داشت.

براساس اعلام شهرداری تهران ، محله های شهر تهران 370محله است و با توجه به محوریت فضاهای مذهبی مثل مسجد در محله ها و وجود 2هزار مسجد می توان تهران را شامل 2هزار محله دانست .وی می گوید: براساس این طرح که یک طرح عظیم و نیازمند مطالعات گسترده هویت یابی است ، کلان محله ها دارای فضاهای بزرگ و کلان مثل سینما، کتابخانه و ... خواهند شد و در محله ها مراکزی چون قرائت خانه ، فرهنگسرا و ... تعریف خواهند شد و فضاهای فرهنگی کلان محله ای به صورت مجتمع فعالیت های فرهنگی اداره خواهند شد.این مقام آگاه با اشاره به این که شناسایی و موقعیت فضاهای فرهنگی صورت گرفته است ، می گوید: براین اساس ، مراکز کلانشهری و ملی مانند چهارراه ولیعصر (تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان مرکز تئاتر)، پارک لاله (مرکز هنرهای تجسمی )، شمیران (مرکز طبیعی کوهستانی )، شهرری (مرکز مذهبی آیینی ) و خیابان انقلاب (مرکز نشر و کتاب ) شناسایی و ساماندهی خواهند شد.وی می افزاید: توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران براساس پاسخگویی به نیازهای محله ای کلان محله ای و کلانشهری صورت می گیرد.طرح توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران پس از 2سال مطالعه در آستانه ارائه به شورای شهر تهران برای تصویب قرار دارد.

براساس این طرح که در جهت سند چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است ، تهران 1404کلانشهر فرهنگی ایران و پاسخگوی نیازهای فرهنگی شهری ، ملی و فراملی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها