وزیر آموزش و پرورش در همایش مدرسه‌سازان:

مدارس کشور باید از هر جهت استاندارد باشند

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزه مدارس ما به دلایل مختلف، جاذبه‌ای که باید برای دانش‌آموزان داشته باشد، ندارد. به گزارش فارس، علیرضا علی‌احمدی در همایش مدرسه‌سازان که امروز در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد، اظهار داشت: در آموزش و پرورش دست‌اندرکار نهضتی هستیم که این نهضت درصدد شکوفایی استعدادهای فرزندان این مرز و بوم است.
کد خبر: ۱۶۲۳۹۰

وی ادامه داد: وقتی مدرسه‌ای می‌سازیم باید همه ساحت‌ها و زوایای استعدادهای فرزندان را مدنظر قرار دهیم.

 مدرسه باید روح داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه‌ای باید داشته باشیم که روح داشته باشد تا دانش‌آموزان را به مدرسه بکشاند.

وی با بیان این‌که امروزه مدارس ما به دلایل مختلف، جاذبه‌ای که باید برای دانش‌آموزان داشته باشد ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر مدارس در رقابت با تلویزیون، اینترنت و محیط جامعه باید جاذبه‌هایی داشته باشد تا بچه‌ها به خاطر برنامه‌های مدرسه، در مدرسه حضور یابند.

علی‌احمدی به وضعیت فضای مدرسه اشاره کرد و افزود: محوطه مدرسه باید بگونه‌ای باشد تا دانش‌آموزان بتوانند آزادانه بازی کنند. ضمن این‌که مدارس باید دور از آلودگی صوتی و آب و هوایی باشد.

وی ادامه داد: مدرسه باید آماده برای انواع فعالیت‌های تربیتی، عبادتی، تربیت‌بدنی، آموزشی، پرورشی، پژوهشی و کارآفرینی باشد تا متربیان بتوانند این فعالیت‌ها را در مدرسه تمرین کنند. در حالی که اکنون مدارس ما این‌گونه نیست.

 دانش‌آموزان باید در مدارس آزاد باشند

علی‌احمدی اظهار داشت: اعتبار عمرانی آموزش و پرورش از 84 به 85، 2 برابر شده و این میزان از 84 به 86 سه برابر شده است.
وی اضافه کرد: اعتبارات عمرانی در شرایطی اضافه شده است که با رشد منفی آمار دانش‌آموزی مواجه بودیم و باید مدارسی از هر جهت استاندارد بسازیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که باید مدارس امنیت داشته باشند، گفت: مدارس کشور باید هم از نظر زلزله و مباحث این چنینی و هم از نظر اجتماعی امنیت داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که چرا نباید دانش‌آموزان ما در مدارس آزاد باشند، اضافه کرد: ما مدارسی می‌خواهیم که دانش‌آموزان در آن راحت باشند در حالی که اکنون این‌چنین نیست.

هم‌اکنون مدارس، دانش‌آموزان را فراری می‌دهد

وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا وقتی زنگ پایان مدرسه می‌خورد، دانش‌آموزان با شادمانی به سمت منزل می‌روند و چرا وقتی به دلیل سرما، مدارس تعطیل می‌شود، دانش‌آموزان آخ‌جون می‌گویند و خوشحال می‌شوند. دلیلش این است که مدارس هم‌اکنون دانش‌آموزان را فراری می‌دهند.

وی افزود: البته تنها کالبد مدرسه دلیل این موارد نیست و به محتوا و تدریس نیز باز می‌گردد.

علی‌احمدی با بیان این‌که مدارس باید حیاط و حیات داشته باشند، اظهار داشت: مدارس ما در برخی موارد خوب و در برخی موارد دیگر خوب نیست.

نوسازی باید دستورالعمل رنگ‌شناسی برای مدارس تدوین کند

علی‌احمدی به موضوع روانشناسی رنگ‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: برخی رنگ‌ها سرد و برخی گرم است. در دنیای صنعتی، برای صرفه‌جویی انرژی از رنگ‌های گرمابخش استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: باید مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با هماهنگی کارشناسان و مهندسان جلساتی را برگزار کنند و تصمیم‌گیری کنند که در چه شرایطی از چه رنگ‌هایی استفاده شود و دستورالعملی را تدوین کنند و به استان‌ها ارسال نمایند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که می‌توان قیمت تمام شده مصالح را پایین برد، گفت: ما استحکام، دوام و پایایی برای مدارس با قیمت تمام شده مناسب می‌خواهیم البته این موضوع به معنی کم‌کاری در ساخت مدارس نیست.

 باید مدریت بر منابع مالی داشته باشیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید مدیریت بر تأمین منابع مالی داشته باشیم. ضمن این‌که انگیزه موضوعی بسیار مهم است و بدون انگیزه نمی‌توان در مدرسه‌سازی موفق بود.

وی با بیان این‌که باید پیمانکاران نمونه را معرفی کرد، اظهار داشت: باید چهره‌های ماندگار در عرصه مدرسه‌سازی را معرفی کنیم.

علی‌احمدی اظهار داشت: مدارس ما باید زمینه‌ساز شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان باشد و روح کنجکاوی، خلاقیت و جمال دوستی را در دانش‌آموزان پرورش دهد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها