احمدی نژاد: ایران و عراق در هر شرایطی در کنار هم خواهند ماند

رییس جمهوری اسلامی ایران ، بعد ازظهر روز یکشنبه پس از دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق، اعلام کرد که ایران و عراق در هر شرایطی در کنار هم خواهند ماند.
کد خبر: ۱۶۲۳۴۰

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد که در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر عراق سخن می‌گفت، ضمن ابراز رضایت از مذاکرات خود باسران عراق، همچنین اضافه کرد: این سفر و گفتگوهای امروز در بغداد، سرفصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده و ما اطمینان داریم روابط دو کشور را به بالاترین سطح در تمامی زمینه‌ها ارتقا خواهد داد.

احمدی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌هایی که دو کشور برای گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌ها دارند، افزود: باید از ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی که دو کشور دارند، به عنوان مکمل هم استفاده کنیم.

وی دیدار با نخست وزیر عراق را خوب و سازنده توصیف کرد و گفت ما دیدگاههای مشترک زیادی داریم و در خصوص موضوعات گوناگون به بحث و بررسی پرداختیم.

رییس جمهوری، موضوعات مورد بحث با نخست وزیر عراق را در زمینه‌های نفت ، انرژی، صنعت، تجارت، امنیت و مسایل منطقه‌ای ذکر کرد و گفت در همه این زمینه‌ها اشتراک نظر وجود دارد و دو کشور مصمم هستند از این ظرفیت‌ها برای پیشرفت و تقویت روابط استفاده کنند.

وی روابط ایران و عراق را روابطی منحصر به فرد و ممتاز خواند و گفت، این روابط در گذر زمان به نفع دو ملت خواهد بود.

احمدی نژاد همچنین گفت ما برای مصالح دو ملت همکاری‌های خود را گسترش می‌دهیم و با هوشمندی اوضاع منطقه و شرایط را نیز زیر نظر داریم.

بوش با تهمت زدن نمی‌تواند مشکل آمریکا را حل کند

احمدی نژاد در ادامه کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر عراق، در پاسخ به سوالی درخصوص اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت در امور داخلی عراق گفت: جرج بوش با تهمت زدن به دیگران نمی‌تواند مشکل آمریکا را در منطقه حل کند.

وی افزود: دوران تهمت زنی گذشته و ملت عراق آمریکا را نمی‌خواهد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعتمادی در خصوص تداوم روابط دو کشور وجود دارد؟، گفت: اگر دو ملت همسایه که دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی و جغرافیایی فراوانی هستند، نتوانند ارتباط برقرار کرده و آن را گسترش دهند و به هم اعتماد کنند، لابد کشوری که هزاران کیلومتر آن سوتر قرار دارد، می‌تواند چنین ارتباط و اعتمادی را برقرار کند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص توافقنامه بلند مدت آمریکا و عراق و تاثیر آن بر روابط تهران و بغداد نیز گفت: ملت عراق مصالح خود را بهتر از هر کشور دیگری درک کرده و تشخیص می‌دهد و ما فکر می‌کنیم دولت و ملت عراق به آن سطح از رشد رسیده‌اند که منافع خود و منطقه را درک کنند.

در ادامه این کنفرانس مشترک، نوری المالکی نخست وزیرعراق، گفتگو و مذاکراتش با رییس جمهوری ایران را مثبت خواند و گفت سفر آقای احمدی نژاد به عراق در نوع خود اولین سفر یک مقام عالی خارجی به عراق پس از سقوط رژیم بعثی است.

وی این سفر را در راستای منافع و ثبات و امنیت منطقه دانست و گفت اکنون عراق، با تحقق امنیت و بهبود شرایط امنیتی، وارد مرحله سازندگی شده است و با قدرت به سوی بازسازی کشور پیش می‌رود.

نوری المالکی مذاکرات با رییس جمهوری ایران را سازنده خواند و افزود: در این مذاکرات که با حضور جلال طالبانی رییس جمهوری و وزیران کابینه عراق انجام گرفت، در زمینه‌های برق، نفت ، صنعت ، حمل ونقل، صنایع و بازرگانی به نتایج خوبی دست یافتیم که بسترهای لازم را برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور فراهم می‌کند.

 در ادامه خبرنگاری از نوری المالکی درباره چگونگی سرمایه‌گذاری در بازسازی عراق ، سوال کرد که وی گفت: بازسازی عراق نیازمند تلاش‌های ویژه‌ای در خصوص امنیت ، ثبات ، بودجه و اعتبارات و نیز بازسازی روابط خارجی بویژه با همسایگان است.

وی افزود: با توجه به تجربه ایران در بازسازی ، با گسترش روابط با این کشور، می‌توانیم از تجربه موفق آنان استفاده کنیم.

المالکی اضافه کرد: این سفر حامل پیامی برای تمامی کشورهای همجوار ، بخصوص کشورهای عربی است که با پیروی از ایران برای گسترش روابط با عراق پا پیش بگذارند.

وی همچنین گفت که دیدگاههای دو کشور کاملا همسو است و سطح اعتماد میان دو کشور بسیار بالا است.

نخست وزیر عراق، بااشاره به امضای اسناد و توافقنامه همکاری با ایران، در جریان سفر احمدی نژاد به بغداد، گفت که عراق هیچ مرزی برای روابط با تهران قائل نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها