گفت و گو با عضو تیم والیبال نوجوانان ایران قهرمان جهان

درخشان: مسوولان به والیبال بیشتر بها دهند

پس از قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران و کسب این افتخار تاریخی ، نسل تازه ای از بازیکنان بااستعداد به والیبال کشور معرفی شدند. اشکان درخشان ، کاپیتان تیم ملی نوجوانان جزو چهره های شاخصی است که توانست در مسابقه های جهانی مکزیک بازی های درخشانی از خود نشان دهد و نام خود را در بین علاقه مندان والیبال سر زبان های بیندازد. درخشان هم اکنون در عضویت استیل آذین ، در سوپر لیگ والیبال توپ می زند و تلاش دارد با ارائه بازی های خوب ، جایگاه شایسته ای در تیم ملی والیبال جوانان داشته باشد.
کد خبر: ۱۶۲۱۷۳

وضعیت بازیکنان تیم ملی نوجوانان بعد از قهرمانی در جهان چطور است؟

بیشتر بازیکنانی که عضو آن تیم بودند در سوپر لیگ بازی کرده و نقش مهمی در تیم هایشان ایفا می کنند. جای خوشحالی است که این بچه ها علی رغم سن کم در سطح اول والیبال ایران بازی می کنند و نقش تعیین کننده ای در تیم هایشان دارند. حضور آنها می تواند پشتوانه خوبی برای تیم ملی جوانان و در مرحله بعد بزرگسالان باشد. از جمع بازیکنان تیم ملی نوجوانان ، من و مجتبی شبان و گل محمد سخاوی در استیل آذین ، مجتبی غیاثی در اتکا، ادریس دانش فر و فرهاد قائمی در استقلال گنبد، علیرضا جدیدی و فرهاد سال افزون در پتروشیمی ماهشهر حضور دارند که اغلب برای تیم هایشان ثابت بازی می کنند.

از تیم ملی نوجوانان که قهرمان جهان شد چند نفر می توانند در دوره بعد هم عضو این تیم باشند؟

هیچکدام و تصور می کنم پس از عملکرد خوبی که در مسابقه های مکزیک داشتیم بیشتر بچه ها به تیم ملی جوانان دعوت شوند.

از تیم باشگاهی ات (استیل آذین) بگو؛ تیمی که در دقیقه نود تشکیل شد.

تیم ما ابتدا با اسم پاس فعالیتش را آغاز کرد. اعضای تیم نوجوانان هم به خاطر این که سربازی نروند، تیم پاس را انتخاب کردند. اصلا به همین خاطر تعداد تیم ها 13تیم شد پس از آن پاس نتوانست از لحاظ مالی ، پول بچه ها را تامین کند و امتیازش به استیل آذین واگذار شد.به نوعی استیل آذین و پاس شریک شده اند، یعنی خدمات تدارکاتی از قبیل سالن تمرین ، تغذیه و خوابگاه به عهده پاس است و بحث مالی هم بر عهده استیل آذین.

و تیم تان به لحاظ نتیجه گیری چطور عمل کرده است؟

ما نتایج نسبتا خوبی گرفتیم . تیم ما جوان است و به عنوان تیمی که تازه تشکیل شده عملکرد نسبتا خوبی داشته است . ما یک بازی بد جلوی اتکا داشتیم و حتی قبل از این بازی در رتبه پنجم قرار داشتیم ، ولی بعد از این باخت نهم شدیم ؛ گرچه با تیم پنجم جدول فقط یک امتیاز فاصله داریم.

از وضعیت قرارداد بازیکن ها در والیبال راضی هستی؟

در کل بد نیست ، ولی با فوتبال که اصلا قابل مقایسه نیست. الان یک بازیکن درجه دومی فوتبال خیلی بیشتر از یک والیبالیست درجه یک پول می گیرد. در سوپر لیگ والیبال حداکثر رقمی که برای بهترین و مشهورترین بازیکنان نظیر محمد ترکاشوند یا پیمان اکبری پرداخت شده حول وحوش 100میلیون تومان است ، ولی الان یک بازیکن درجه دومی فوتبال این مبلغ را می گیرد. با این حال تصور می کنم بعد از فوتبال و بسکتبال ، والیبال سومین رشته از نظر پرداخت های مالی باشد.

سوپر لیگ امسال در چه سطحی برگزار شد؟

اگر با پارسال مقایسه کنیم قدری ضعیف تر شده است و شاید به خاطر حضور تیم های تازه تاسیس باشد وگرنه تیم های قدیمی تر وضعیت با ثبات تری دارند.

بیشتر بازیکنان ممتاز والیبال در دو سه تیم متحول و خاص جمع شده اند. آیا بهتر نیست که این بازیکنان در تیم های مختلف پخش بشوند؟

به طور قطع این موضوع سطح والیبال را بالا می برد. الان بیشتر بازیکنان خوب در تیم های پیکان و سایپا و پگاه ارومیه و پردیس متحد قزوین جمع شده اند و هر چهار تیم هم در صدر جدول قرار دارند. دیگر تیم ها از نفرات جوان و گمنام تر بهره گرفته اند؛ البته تحقق این امر در عمل کمی سخت به نظر می رسد، چون تیم هایی که اسم برده شد دستمزدهای بالاتری می دهند و بالطبع بازیکنان ممتاز تمایل بیشتری برای عضویت در آنها دارند.

تفاوت مربیان خارجی با مربیان ایرانی والیبال چیست؟

مربی خارجی در کارش سختگیرتر است ، ولی مربی ایرانی این طور نیست . مربی ایرانی کمی احساسی تر کار می کند و درد بچه ها را می فهمد، ولی مربی خارجی کمی ماشینی کار می کند و اصلا برایش مهم نیست که امروز کمی مصدومی و حس تمرین نداری . او یک برنامه دارد و طبق آن کار کرده و نتیجه می خواهد.دیگر باقی اش بستگی به بازیکن دارد که خودش را با شرایط وفق دهد.

پاداش های قهرمانی نوجوانان جهان کی وصول شد؟

بله خوشبختانه ! از طرف آقای رئیس جمهور یک دستگاه پژو 206صندوق دار به ما داده شد که البته آن را فروختیم و یک پژو پارس خریدیم.

والیبال ایران شانسی برای المپیک دارد؟

اگر یک مقدار فرصت بیشتری به زوران گاییچ بدهیم ، چراکه نه . احتمال حضور در المپیک پکن ضعیف است ، ولی برای المپیک لندن شانس بیشتری خواهیم داشت.

مشکل امروز والیبال ایران را در چه می دانی؟

از مسوولان ورزش می خواهم به والیبال اهمیت بیشتری بدهند. ما می توانیم با والیبال دنیا رقابت کنیم . وقتی در رده های سنی پایه این موفقیت ها را کسب می کنیم مشخص است که این قابلیت در تیم بزرگسالان هم وجود دارد که خودش را در سطح جهان مطرح کند.

چرا جز یکی دو نمونه معدود مثل بهنام محمودی ، لژیونر والیبال نداشته ایم؟

سطح والیبال ما هنوز جهانی نشده که بازیکنان بتوانند در لیگ های معتبر دنیا حاضر باشند. البته الان محمد سلیمانی در قطر و حسین رضوی در کویت بازی می کنند. به هر حال سطح والیبال کشورهای عربی پایین است و رفتن و بازی کردن در آنجا بیشتر جنبه مادی دارد. خود من سال گذشته برایم موقعیتی به وجود آمد که در کشورهای عربی بازی کنم ، ولی ترجیح دادم که نروم.

محمد طاهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها