محمدرضا باقری ، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه درهای مذاکره با کشورهای اروپایی همچنان برای مذاکره
کد خبر: ۱۵۵۶۴۸
باز است، گفت: دلیلی برای ماندن پرونده هستهای ایران در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.
محمدرضا باقری، یکشنبه شب در گفتوگو با شبکه خبری العالم با اشاره به برنامه صلحآمیز هستهای ایران گفت: ایران همچنان به همکاریهای خود با آژانس بین المللی هستهای ادامه میدهد و بازرسان آژانس همانند گذشته میتوانند هر زمان که بخواهند از تأسیسات هستهای ایران بازدید کنند.
باقری افزود: اگر کشورهای اروپایی میتوانند با ایران به عنوان یک کشور هستهای مذاکره کنند، درهای مذاکره برای آنان باز است اما باید بدانند که تنها با "ایران هستهای" مذاکره میکنند و باید بپذیرند که دلیلی برای ماندن پرونده ایران در شورای امنیت وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: موضع ایران درباره موضوع هستهای همان موضع گذشته است و تغییر نخواهد کرد.
باقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دشمنان برای وانمود کردن ایران بهعنوان دشمن کشورهای منطقه گفت: دشمنان در پی آن هستند تا ایران را که میتواند با قرار گرفتن در کنار کشورهای کوچک منطقه، قطب اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی بزرگی را در منطقه ایجاد کند، به دیگر کشورها بهعنوان دشمن آنان معرفی کنند و با ایجاد تفرقه مانع از پیشرفت منطقه شوند.
وی با اشاره به سخنان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در اجلاس منطقهای بحرین که در آن ایران را خطری برای منطقه دانسته بود، افزود: آمریکاییها میخواهند از آب گلآلود ماهی بگیرند و با بیثبات کردن منطقه، بازاری برای تسلیحات خود بیابند و حضور خود را توجیه کنند و بگویند که امنیت در منطقه بدون حضور آنها برقرار نمیشود.
وی رژیم صهیونیستی را تهدیدی جدی و واقعی برای کل منطقه خواند و گفت: رژیم صهیونیستی، این غده سرطانی از زمان تشکیل، خطری و تهدیدی برای همه منطقه و حتی خود یهودیان بوده است و بسیاری از یهودیان مقیم اروپا و آمریکا با سیاستهای این رژیم مخالفند.
باقری با اشاره به اختلافات میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: همه این کشورها میدانند چه کسانی عامل ایجاد این اختلافات هستند زیرا کشورهای بیگانه، هنگامی که در گذشته برای این کشورها مرز تعیین کردند، خطوط مرزها را طوری تعیین کردند که برای همیشه این اختلافات باقی بماند.
وی خاطرنشان کرد: ایران همانطور که پیشنهاد همکاریهای امنیتی در منطقه را داده است، برای منطقه طرح امنیتی هم دارد و آن را ارائه کرده است.
باقری تأکید کرد: امنیت خلیج فارس و دریای عمان باید از سوی کشورهای همسایه و اطراف این منطقه تأمین شود.
وی با اشاره به اهمیت نسشت اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه و حضور محمود احمدینژاد در این نشست تأکید کرد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تعیین سرنوشت آینده منطقه، ایران را یکی از طرفهای مهم میدانند.
رئیس پیشین اداره دوم خلیج فارس وزارت امور خارجه تصریح کرد، با توجه به آنکه ایران در یک سوی خلیج فارس و دیگر کشورهای شورای همکاری در سوی دیگر آن قرار دارند، طبیعی است که حضور فعال این همسایه بزرگ و قدرتمند در جمع همسایگان کوچک خود مایه دلگرمی و تلاش آنان برای آینده منطقه و صلح و ثبات بسیار ارزشمند است.
باقری تأکید کرد: با وجود توطئههای بعضی از کشورها برای ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه، ما بنابر اعتقادات اسلامی و توصیههای حضرت امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری موظف هستیم تا به همسایههای خود نزدیک شویم.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به 12 پیشنهاد رئیسجمهوری در نشست شواری همکاری خلیج فارس گفت: استقبال رئیس نشست به نمایندگی از سوی اعضای شورای همکاری از پیشنهادهای 12 گانه رئیسجمهوری ایران، بسیار مایه خرسندی بود.
وی به تحولات جاری در لبنان اشاره کرد و گفت: ایران همیشه معتقد بوده است جز توافق جمعی لبنانیها، برای حل بحران این کشور، راهی وجود ندارد و خوشبختانه با توجه به اخبار رسیده از این کشور و آگاهی مردم لبنان از توطئههای بیگانگان، لبنانیها برای رسیدن به توافق جمعی و انتخاب رئیسجمهوری در تلاشند.
باقری افزود: ایران همچنان به گفتوگوها و مشورتها برای حل بحران لبنان ادامه میدهد و تا انتخاب رئیسجمهوری توافقی و مورد قبول همه گروهها به این تلاشها ادامه خواهد داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها