
جامجمآنلاین اصفهان؛ هادی اسحاقیان، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان، با تشریح نقش راهبردی این سازمان در ساختار اجرایی مدیریت شهری، اظهار کرد: سازمان خدمات موتوری بهعنوان یکی از بازوهای عملیاتی معاونت خدمات شهری، در حوزههای متنوع خدمات شهری، پروژههای عمرانی و مدیریت بحران، همواره پشتیبان شهرداری و پاسخگوی نیازهای شهروندان بوده و با تکیه بر تجهیزات و ماشینآلات تخصصی، نقش نقطه اتکای مدیریت شهری را ایفا میکند.
وی افزود: ناوگان سازمان در بخش نظافت و رفتوروب شهری شامل انواع ماشینآلات جمعآوری پسماند تر، جاروبهای مکانیزه خیابانی و بزرگراهی و تجهیزات شستوشوی المانهای شهری نظیر جدولشوی، نردهشوی، دیوارشوی و کفشوی است و در کنار آن، ماشینآلات عمرانی نیز در اجرای پروژههای شهری نقش مؤثری دارند. این ظرفیتها در شرایط بحرانی نظیر آتشسوزی، سیلاب، آبگرفتگی و یخزدگی معابر، بهعنوان یکی از ارکان مدیریت بحران به کار گرفته میشوند.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان با اشاره به تنوع ماشینآلات سازمان، تصریح کرد: کمپرسیها، لودرها و بکهولودرها، بیلهای مکانیکی، گریدرها و تانکرهای آبرسان از جمله تجهیزات فعال سازمان هستند. تانکرهای آبرسان علاوه بر تأمین آب مورد نیاز فضای سبز و کمک به حفظ اکوسیستم شهری، در جمعآوری آبهای سطحی هنگام بروز آبگرفتگی نیز نقشآفرینی میکنند.
وی با بیان اینکه در استانداردهای جهانی، میانگین عمر ماشینآلات خدمات شهری ۱۰ سال و ماشینآلات عمرانی ۱۵ سال تعریف شده است، اظهار کرد: در حالی که میانگین سن ماشینآلات خدمات شهری سازمان حدود ۱۵ سال و ماشینآلات عمرانی نزدیک به ۳۰ سال است، این وضعیت مطلوب ارزیابی نمیشود. بر همین اساس و با آغاز دوره جدید مدیریت شهری، نوسازی ناوگان و تأمین اعتبارات لازم در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری جلسات سیاستگذاری، برنامهای دقیق و اولویتمحور برای خرید ماشینآلات تدوین شد.
اسحاقیان ادامه داد: از سال گذشته رویکرد اصلی خریدها بر نوسازی ماشینآلات حوزه خدمات شهری متمرکز شد و با حمایت شورای اسلامی شهر، مساعدت شهردار اصفهان و همراهی مؤثر معاونت مالی و اقتصادی، بیش از ۴۰ دستگاه ماشینآلات جدید با رویکرد نوسازی، توسعه ناوگان و نوآوری در ارائه خدمات به مجموعه سازمان افزوده میشود. در این مسیر، تأکید هیئتمدیره سازمان و معاون خدمات شهری همواره بر بهروز بودن تجهیزات و خلاقیت در خدمترسانی بوده است.
وی با اشاره به رونمایی بیسابقه ماشینآلات جدید در هفته جاری، اظهار کرد: در این مرحله بیش از ۴۰ دستگاه انواع ماشینآلات سازمان خدمات موتوری رونمایی میشود که بخش عمده آنها با هدف جایگزینی خودروهای فرسوده تأمین شدهاند و نیازهای حوزه رفتوروب و نظافت شهری را تا حد زیادی پوشش میدهند. این مرحله نخست بهرهبرداری شامل ۹ دستگاه خودروی جمعآوری پسماند تر با ظرفیت سه تن، پنج دستگاه خودروی جمعآوری پسماند با ظرفیت ۱۰ تن، ۹ دستگاه جاروب خیابانی، شش دستگاه جاروب بزرگراهی، یک دستگاه سمیتریلر انتقال پسماند، یک دستگاه نیسان واترجت و سندبلاس، دو دستگاه وانت گشت و نظارت، پنج مکانیزم تیغه برفروب و نوسازی مکانیزم پنج دستگاه جاروب خیابانی است.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان با اشاره به نارضایتیهای گذشته شهروندان از خودروهای فرسوده جمعآوری پسماند، اظهار کرد: ریزش شیرابه و پیامدهای زیستمحیطی ناشی از این خودروها، نخستین اولویت نوسازی را به حوزه جمعآوری پسماند اختصاص داد. بر این اساس، پس از بررسیهای فنی و تأیید کمیته تخصصی، ۹ دستگاه مکانیزم پرس جمعآوری پسماند با ظرفیت سه تن تهیه و آماده بهرهبرداری شد.
وی افزود: با توسعه شهر، افزایش مناطق آپارتماننشین و تغییر الگوی زندگی شهری، همچنین با توجه به هزینههای بالای جمعآوری پسماند، تصمیم بر آن شد که در معابر عریض این مناطق از خودروهای بزرگتر با ظرفیت بالاتر استفاده شود. در همین راستا پنج دستگاه خودروی جمعآوری پسماند با ظرفیت ۱۰ تن خریداری شد که هزینههای نگهداری و تعمیرات آنها بهمراتب کمتر از خودروهای کوچکتر است.
اسحاقیان با اشاره به یکی از مطالبات پرتکرار شهروندان در سامانه ۱۳۷، اظهار کرد: انتشار گردوغبار ناشی از عملکرد جاروبهای مکانیزه، از دغدغههای اصلی شهروندان بود که پس از برگزاری جلسات متعدد کمیته فنی و اصلاح مکانیزم تولید داخل، ۹ دستگاه جاروب جدید نظافت خیابانی به ناوگان سازمان اضافه شد و پنج مکانیزم جاروب دیگر نیز روی شاسیهای موجود نصب و نوسازی شد.
وی ادامه داد: با توسعه رینگهای سوم و چهارم ترافیکی و افزایش معابر بزرگراهی، نیاز به استفاده از جاروبهای متناسب با این فضاها بیش از پیش احساس میشد. پس از بررسی نمونههای خارجی و تطبیق آنها با شرایط اقلیمی اصفهان، جاروبهای الواتوری ساخت کشورهای اروپایی بهعنوان گزینه مناسب انتخاب شد و شش دستگاه از این نوع جاروب خریداری و آماده بهرهبرداری است.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان گفت: این جاروبها با بهرهگیری از فناوری نوار نقاله و بدون استفاده از سیستم مکش و دهش، عملیات نظافت را انجام میدهند که نتیجه آن کاهش محسوس انتشار گردوغبار در معابر شهری است.
وی با اشاره به چرخه انتقال پسماند، اظهار کرد: پسماندهای جمعآوریشده از مناطق شهری به سکوهای پسماند منتقل و سپس توسط ۲۰ دستگاه سمیتریلر سازمان به کارخانه تولید کود ارسال میشود. با توجه به فرسودگی این بخش از ناوگان، یک دستگاه سمیتریلر جدید نیز خریداری شد.
اسحاقیان افزود: شستوشوی مکانیزه کف معابر و دیوارهها با هدف ارتقای کیفیت نظافت شهری و نوآوری در خدمات، در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه آن یک دستگاه نیسان چندمنظوره واترجت و سندبلاس طراحی و ساخته شد که همزمان با رونمایی ماشینآلات جدید به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به هوشمندسازی نظارت بر عملکرد ماشینآلات، اظهار کرد: اگرچه پایش کمی خدمات بهصورت هوشمند انجام میشود، اما نظارت کیفی و میدانی همچنان از الزامات فعالیتهای اجرایی است. در همین راستا دو دستگاه وانت آریسان برای واحد گشت و نظارت سازمان خریداری و به کار گرفته میشود.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان با تأکید بر نقش این سازمان در پشتیبانی از ستاد مدیریت بحران، اظهار کرد: در مواقع بروز آبگرفتگی و یخزدگی معابر، رفع مشکلات با استفاده از پمپهای خودمکش، تانکرها و مکانیزمهای نمکپاش انجام میشود. در پی هشدارهای اخیر سازمان هواشناسی و با دستور شهردار اصفهان، پنج مکانیزم تیغه برفروب در کمتر از ۴۸ ساعت خریداری و روی کمپرسیها نصب شد که در بارشهای اخیر نقش مؤثری در بازگشایی و ایمنسازی معابر داشت.
اسحاقیان خاطرنشان کرد: مجموع ماشینآلات خریداریشده با اعتباری بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان، همگی آماده بهرهبرداری و خدمترسانی به شهروندان است و با ورود این تجهیزات، میانگین عمر ناوگان خدمات شهری از ۱۵ سال به ۱۰ سال کاهش مییابد که نتیجه آن کاهش محسوس هزینههای نگهداری و تعمیرات و ارتقای کیفیت خدمات شهری خواهد بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد